17 461 läst · 297 svar
17k läst
297 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Nej, det gör den inte.
Va? Det är väl därför man köper Audi?Alfredo skrev:
"Trafikförordning (1998:1276): Om ett motordrivet fordon, som som har fyra ringar i fronten och körs av en man som upplever någon slags mindervärdeskomplex framförs på allmän väg skall alla andra fordon flytta på sig pronto."
Det är stor skillnad på att lita på och att justera sina förväntningar och marginaler därefter. Eller du kanske förespråkar att man inte bör använda blinkers alls med det resonemanget?TRJBerg skrev:
Det finns två filer i de flesta rondeller. Om man ska in i ytterfilen och det kommer någon i innerfilen som signalerar att den inte ska ut förens om två avfarter så kan man justera sina säkerhetsmarginaler därefter för att få trafiken att flöda bättre helt utan prejning.E Elektra skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 250 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 503 inlägg
Om det finns så många osäkerheter kring regler och trafikvett i en rondell så är det väl ändå tydligare med trafikljuskorsning där allt är solklart. Nu kommer säkert många att svara: Vaddå, det är ju hur klart som helst hur man ska köra i en rondell.
Denna tråds existens bevisar motsatsen.
Denna tråds existens bevisar motsatsen.
Medlem
· Blekinge
· 10 503 inlägg
Här har dom byggt en rondell där 98% av all trafik går från vägen från N till vägen till Ö, tung lastbilstrafik till färjan och en mängd pendlare till industrin (röd väg). Varje lastbil måste först svänger till höger in i rondellen, sedan runt rondellen och sedan ut. Utfarterna S och V används ytterst sporadiskt.
Hade man byggt huvudleden enligt blå linje (förhoppningsvis lite rakare) så hade man kunnat undvika stora mängder gummi- och bromspartiklar samt en och annan liter bränsle över året.
Rondellhysteri och feltänk hos gatuplanerare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade man byggt huvudleden enligt blå linje (förhoppningsvis lite rakare) så hade man kunnat undvika stora mängder gummi- och bromspartiklar samt en och annan liter bränsle över året.
Rondellhysteri och feltänk hos gatuplanerare.
Njau, så upplever inte jag det och man gör ju noggranna mätningar av trafikflöden innan man beslutar om en lösning. Sen känner jag till en rondell där Ericsson krävde en rondell för att etablera sig men nu är ju den mesta produktionen flyttad till annat land.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· västra götaland
· 84 inlägg
säg de till polisen när du kör förbi stopptecken.😆😆😆Fiskerik skrev:Köper allt ni säger och är medveten nu om att jag gjort fel och borde varit aktsam när jag körde ut ur rondellen. Har i hela mitt körtkortsliv (10+år) alltid trott att markeringarna på skyltar/vägar varit tvång - inte en rekommendation. Man lär sig varje dag Ville mest kolla om det var jag som lärt mig fel - vilket uppenbarligen var fallet. Sen kan man prata om huruvida den andra föraren betett sig oaktsamt och vårdslöst m.t.p hur han åkte i rondellen och då jag får stå får kalaset denna gång kommer det säkerligen ske igen
Hade de bara haft 1st tavla B inför rondellen hade jag aldrig skapat denna tråd. Men med tanke på att det finns två olika sorters tavlor så tänkte jag, och uppenbarligen många andra här också, att annat gälldeG Gillar att bygga skrev: