25 611 läst · 394 svar
26k läst
394 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Husägare
· Stockholms län
· 313 inlägg
Man har inga rättigheter i trafiken bara skyldigheter.13th Marine skrev:
Att hävda någon "rätt" är sjukt dumt och kommer bara att medföra en olycka förr eller senare.
Jag anser mig ha rätt att köra i o med att jag har körkort😉samt är det grönt i en vanlig korsning så borde man ha rätt att köra tycker du inte det?D Dilato skrev:
Det är ett väl känt faktum sedan flera år att:R Rejäl skrev:
En ny studie visar att BMW-förare anses ha sämst trafikvett.
En tredjedel av alla svenskar tycker att de som kör BMW har sämst vett i trafiken
Googla "Bmw förare trafikvett" så fattar du
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 666 inlägg
Hur kan man då få ersättning när någon felat mot en? Borde inte alla skadestånd gå till någon form av allmän fond istället då, om ingen någonsin har rätt?D Dilato skrev:
Jag presumerar ofta mina rättigheter i trafiken. Kör ofta på med vetskap om att andra exempelvis har väjningsplikt och jag därmed e contrario företräde. Känner mig som en kung!, tills det är min tur att behöva vika för andras rätt.D Dilato skrev:
Jag tycker vidare att de som inte vågar presumera och hävda sin rätt ofta är dåliga bilförare. De skapar osäkra situationer där andra bryter mot reglerna för att de tröttnar på att vänta på velpottan som aldrig kör.
Jag vet förstås att det här inte var vad du menade, men om flertalet på riktigt levde efter den barnsliga uppfattningen att man inte har några rättigheter i trafiken skulle allt vara mycket sämre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 949 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 313 inlägg
I en trafiksituation där korsande trafik har väjningsplikt mot en bör en själv utgå från att "Han som har väjningsplikt mot mig måste väja för att ge mig företräde", hellre än "Jag har rätt till företräde", tydligen för att det senarenämnda lätt kan leda till kollision om den som måste ge en företräde inte gör det. Dock teoretiskt sett så kan man kollidera med en trafikant som har väjningsplikt men inte ger en företräde trots att den måste lämna företräde och fri väg för en. En som haft väjningsplikt är så gott som generellt ensam vållande till en kollision med en trafikant den inte väjt för, och därmed också skyldig att betala ersättning för sin motparts skador (skador på fordonet, personskador...), och ersättningsskyldigheten går ju på den vållande partens trafikförsäkring.Nötegårdsgubben skrev:
Hur kan man då få ersättning när någon felat mot en? Borde inte alla skadestånd gå till någon form av allmän fond istället då, om ingen någonsin har rätt?
Jag presumerar ofta mina rättigheter i trafiken. Kör ofta på med vetskap om att andra exempelvis har väjningsplikt och jag därmed e contrario företräde. Känner mig som en kung!, tills det är min tur att behöva vika för andras rätt.
Jag tycker vidare att de som inte vågar presumera och hävda sin rätt ofta är dåliga bilförare. De skapar osäkra situationer där andra bryter mot reglerna för att de tröttnar på att vänta på velpottan som aldrig kör.
Jag vet förstås att det här inte var vad du menade, men om flertalet på riktigt levde efter den barnsliga uppfattningen att man inte har några rättigheter i trafiken skulle allt vara mycket sämre.
Vid just en cirkulationsplats gäller generellt följande trafikreglerna:
1.En fordonsförare skall köra i motsols gående riktning (=vänstergående varv) runt den så kallade rondellen.
2.En fordonsförare som färdas in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som redan färdas i cirkulationen.
3.En fordonsförare skall sålänge det är möjligt anpassa sin körning för att helst kunna lämna cirkulationen från det högra körfältet, eftersom utfart från det vänstra körfältet (närmast rondellen) ofta kan innebära en trafiksäkerhetsrisk då man måste byta körfält för att kunna köra ut.
4.En fordonsförare skall ge tecken i god tid med körriktningsvisare, då denne byter körfält eller på liknande sätt ändrar fordonets placering i sidled. När en förare lämnar cirkulationen så skall föraren i god tid ge tecken om högersväng.
När man planerar en vänstersväng runt rondellen så skall man generellt välja körfältet till vänster - men det är tillåtet att köra till vänster även från körfältet till höger såvida inte det finns körfältsvägvisare som anger att påbjuden körriktning i högra körfältet är höger och/eller rakt fram (men inte vänster).
B Björn He Bergman skrev:En som haft väjningsplikt är så gott som generellt ensam vållande till en kollision med en trafikant den inte väjt för, och därmed också skyldig att betala ersättning för sin motparts skador (skador på fordonet, personskador...), och ersättningsskyldigheten går ju på den vållande partens trafikförsäkring.
Välkommen tillbaka Björn! Det har varit lite långtråkigt utan dig.B Björn He Bergman skrev:I en trafiksituation där korsande trafik har väjningsplikt mot en bör en själv utgå från att "Han som har väjningsplikt mot mig måste väja för att ge mig företräde", hellre än "Jag har rätt till företräde", tydligen för att det senarenämnda lätt kan leda till kollision om den som måste ge en företräde inte gör det. Dock teoretiskt sett så kan man kollidera med en trafikant som har väjningsplikt men inte ger en företräde trots att den måste lämna företräde och fri väg för en. En som haft väjningsplikt är så gott som generellt ensam vållande till en kollision med en trafikant den inte väjt för, och därmed också skyldig att betala ersättning för sin motparts skador (skador på fordonet, personskador...), och ersättningsskyldigheten går ju på den vållande partens trafikförsäkring.
Vid just en cirkulationsplats gäller generellt följande trafikreglerna:
1.En fordonsförare skall köra i motsols gående riktning (=vänstergående varv) runt den så kallade rondellen.
2.En fordonsförare som färdas in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som redan färdas i cirkulationen.
3.En fordonsförare skall sålänge det är möjligt anpassa sin körning för att helst kunna lämna cirkulationen från det högra körfältet, eftersom utfart från det vänstra körfältet (närmast rondellen) ofta kan innebära en trafiksäkerhetsrisk då man måste byta körfält för att kunna köra ut.
4.En fordonsförare skall ge tecken i god tid med körriktningsvisare, då denne byter körfält eller på liknande sätt ändrar fordonets placering i sidled. När en förare lämnar cirkulationen så skall föraren i god tid ge tecken om högersväng.
När man planerar en vänstersväng runt rondellen så skall man generellt välja körfältet till vänster - men det är tillåtet att köra till vänster även från körfältet till höger såvida inte det finns körfältsvägvisare som anger att påbjuden körriktning i högra körfältet är höger och/eller rakt fram (men inte vänster).
När du rangordnar trafikreglerna sådär så antar jag att du följer samma ordning som i Trafikförodningen?
Du missade den första och viktigaste regeln:
"2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter. Grundbestämmelser.
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna ....... "