Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    836
D Daniel 109 skrev:
Det är inte olagligt att köra runt rondellen i ytter fil. Men det är inte så man ska köra.
Är det skyltat så är det inte tillåtet, om skyltning saknas får du köra i hö fil och köra runt i cirkulationsplatsen.
 
T tonyzzz skrev:
Är det skyltat så är det inte tillåtet, om skyltning saknas får du köra i hö fil och köra runt i cirkulationsplatsen.
Vilken skyltning syftar du på, visa gärna med en eller flera bilder!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker inte riktigt det är jämförbart, i en cirkulationsplats har du bara väjningsplikt mot fordon redan i den, bilen som inte hunnit in i cirkulationsplatsen har du därmed inte väjningsplikt mot.
Man har inga rättigheter i trafiken bara skyldigheter.
Att hävda någon "rätt" är sjukt dumt och kommer bara att medföra en olycka förr eller senare.
 
R
D Dilato skrev:
Man har inga rättigheter i trafiken bara skyldigheter.
Att hävda någon "rätt" är sjukt dumt och kommer bara att medföra en olycka förr eller senare.
Jag anser mig ha rätt att köra i o med att jag har körkort😉samt är det grönt i en vanlig korsning så borde man ha rätt att köra tycker du inte det?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag anser mig ha rätt att köra i o med att jag har körkort😉samt är det grönt i en vanlig korsning så borde man ha rätt att köra tycker du inte det?
Du kör i då fall BMW antar jag?
 
R
D Dilato skrev:
Du kör i då fall BMW antar jag?
Nej faktiskt inte WW är det just nu..
Vad har bilmärket med rätten att köra med?
 
R Rejäl skrev:
Nej faktiskt inte WW är det just nu..
Vad har bilmärket med rätten att köra med?
Det är ett väl känt faktum sedan flera år att:

En ny studie visar att BMW-förare anses ha sämst trafikvett.

En tredjedel av alla svenskar tycker att de som kör BMW har sämst vett i trafiken
Googla "Bmw förare trafikvett" så fattar du
 
R
D Dilato skrev:
Det är ett väl känt faktum sedan flera år att:

En ny studie visar att BMW-förare anses ha sämst trafikvett.
Fast pratade vi inte om rätten att köra eller missade jag något?
 
R
D Dilato skrev:
Det är ett väl känt faktum sedan flera år att:

En ny studie visar att BMW-förare anses ha sämst trafikvett.

En tredjedel av alla svenskar tycker att de som kör BMW har sämst vett i trafiken
Det finns en förklaring till det men det är inte lämpligt att ta upp i ett forum..
 
R Rejäl skrev:
Fast pratade vi inte om rätten att köra eller missade jag något?
Det var väl den inbillade rätten att köra som man vill vi diskuterade
 
R
D Dilato skrev:
Det var väl den inbillade rätten att köra som man vill vi diskuterade
Ok det missade jag🥲
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man har inga rättigheter i trafiken bara skyldigheter.
Hur kan man då få ersättning när någon felat mot en? Borde inte alla skadestånd gå till någon form av allmän fond istället då, om ingen någonsin har rätt?
D Dilato skrev:
Att hävda någon "rätt" är sjukt dumt och kommer bara att medföra en olycka förr eller senare.
Jag presumerar ofta mina rättigheter i trafiken. Kör ofta på med vetskap om att andra exempelvis har väjningsplikt och jag därmed e contrario företräde. Känner mig som en kung!, tills det är min tur att behöva vika för andras rätt.

Jag tycker vidare att de som inte vågar presumera och hävda sin rätt ofta är dåliga bilförare. De skapar osäkra situationer där andra bryter mot reglerna för att de tröttnar på att vänta på velpottan som aldrig kör.

***

Jag vet förstås att det här inte var vad du menade, men om flertalet på riktigt levde efter den barnsliga uppfattningen att man inte har några rättigheter i trafiken skulle allt vara mycket sämre.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man har inga rättigheter i trafiken bara skyldigheter.
Att hävda någon "rätt" är sjukt dumt och kommer bara att medföra en olycka förr eller senare.
Skrev jag att man hade en rättighet?
🤔

Jag ville mest visa på vem som hade väjningsplikt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.