Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    836
RoTe RoTe skrev:
Ja och snart kör vi inte bilarna själva längre
Definiera snart. Verkar inte vara helt enkelt att automatisera föraren.
 
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Aja, hade detta varit en bra ide hade vi sett fler länder anamma det, istället för som idag att en del delstater jobbar för att ta bort det, just med trafiksäkerhet som argument.
Tycker det är rätt många länder som har det redan men vad vet jag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Turn_on_red
 
RoTe RoTe skrev:
Tycker det är rätt många länder som har det redan men vad vet jag.
[länk]
Gul blinkande pil som nämns med Frankrike har jag faktiskt sett på ett par ställen i Sverige också. Då har man haft gult blink när trafikmängden är låg. Har dock inte tidigare tänkt på detta som "right turn at red"...
 
B
Jag råkade ut för en sak i helgen jag funderade lite över..
Jag kom med släp i en mindre by och kommer fram till en rondell modell mindre, kanske 3 meter i diameter rakt över. Här är 40 km i timmen .

Jag ska svänga höger i rondellen. Jag tittar till vänster och ingen bil syns vid väjningspliken till vänster, jag kör ut i rondellen sakta eftersom jag har lastat släp.
I samband med att jag kör in i rondellen kommer en BMW i hög fart från min vänster in i rondellen och tittar sannolikt bara åt vänster där han har ankommande trafik in i rondellen,och fortsätter rakt fram genom rondellen där jag redan är ute med bilen men släpet befinner sig kvar utanför väjningsplikten.
Hans infart in i rondellen är skymd av en häck så man ser från mitt håll bara trafiken som är iprincip framme vid väjningsplikten.
Han blev upprörd över att jag var ivägen för honom och tutade, blinkade med helljus och pekade finger.

Jag blev fundersam över vems felet var, enligt min mening var jag redan inne i rondellen när han anlände till den och kom med fart in i den.
Men samtidigt så är jag ju i vägen för honom så det kan se ut som att jag brutit min väjningsplikt.
Det blir också svårt att bevisa att jag inte kört ut framför honom.
 
RoTe RoTe skrev:
Tycker det är rätt många länder som har det redan men vad vet jag.
[länk]
Den har jag redan länkat till ;)

Här finns en tabell:
https://en.wikipedia.org/wiki/Turn_on_red#Table

USA, Kanada och Mexico samt 6 länder i mellanöstern/asien...

Sen finns det en hoper som har det med tilläggsskylt, och en hoper till med tilläggslampa (det har ju till och med Sverige, men det kanske är annorlunda regler).

Men visst, om man räknar in de med tilläggsskylt blir de ju fler.
 
Att du är inne i cirkulationsplatsen hjälper inte. På samma sätt om det är en korsning och du svänger in på en huvudled så räcker det inte med att du hinner få in din bil framför den du ska lämna företräde åt. Måste den andra bilen bromsa har du inte lämnat företräde. (Vid väldigt tät trafik blir det till att trycka dig in när det finns en lite större lucka även om det stör den som redan är på huvudleden, men då går det oftast långsamt också. Samma i rondellen)

Sedan kan den andra bilen ha kört för fort, dvs fortare än 40 eller fortare än vad om är lämpligt i cirkulationsplatsen.

Att blinka och tuta är definitivt fel. Det gör man för att uppmärksamma andra på fara och inte för att läxa upp andra. När den andra föraren redan bromsat in bakom dig är det ju helt meningslöst att tuta. Att tuta innan du kör in om han ser att du inte ser honom skulle kanske kunnat vara ok.
 
Inställningen att man inte ska behöva anpassa hastigheten alls vid påfarter är inte vettig. Trafiken handlar om samarbete.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inställningen att man inte ska behöva anpassa hastigheten alls vid påfarter är inte vettig. Trafiken handlar om samarbete.
Är det mitt inlägg du syftar på och menar du påfarter till motorväg eller korsning för du ska in på huvudled inklusive cirkulationsplats?

Jag skrev ”eller fortare än vad om är lämpligt i cirkulationsplatsen” just därför.
 
Jag syftar på påfarter på motorvägar huvudleder rondeller mm. Folk som ska hålla på sin rätt och ser det som en kränkning om de måste lyfta högerfoten lite fungerar inte bra i trafiken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pin skrev:
Att du är inne i cirkulationsplatsen hjälper inte. På samma sätt om det är en korsning och du svänger in på en huvudled så räcker det inte med att du hinner få in din bil framför den du ska lämna företräde åt. Måste den andra bilen bromsa har du inte lämnat företräde. (Vid väldigt tät trafik blir det till att trycka dig in när det finns en lite större lucka även om det stör den som redan är på huvudleden, men då går det oftast långsamt också. Samma i rondellen)

Sedan kan den andra bilen ha kört för fort, dvs fortare än 40 eller fortare än vad om är lämpligt i cirkulationsplatsen.

Att blinka och tuta är definitivt fel. Det gör man för att uppmärksamma andra på fara och inte för att läxa upp andra. När den andra föraren redan bromsat in bakom dig är det ju helt meningslöst att tuta. Att tuta innan du kör in om han ser att du inte ser honom skulle kanske kunnat vara ok.
Jag tycker inte riktigt det är jämförbart, i en cirkulationsplats har du bara väjningsplikt mot fordon redan i den, bilen som inte hunnit in i cirkulationsplatsen har du därmed inte väjningsplikt mot.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker inte riktigt det är jämförbart, i en cirkulationsplats har du bara väjningsplikt mot fordon redan i den, bilen som inte hunnit in i cirkulationsplatsen har du därmed inte väjningsplikt mot.
Är inte en cirkulationsplats en huvudled som svänger vänster och biter dig själv i svansen, med ett antal vägar som ansluter från höger.
 
Jo, så kan man se på den.
 
P Pin skrev:
Är inte en cirkulationsplats en huvudled som svänger vänster och biter dig själv i svansen, med ett antal vägar som ansluter från höger.
Jo, men den andra bilen är ju inte i cirkulationsplatsen än, därmed är den inte på "huvudleden".
Det är snarare att den bilen kör in på huvudleden på en påfart tidigare, dock efter att frågeställaren redan kört på huvudleden på sin påfart.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Den situation som @BTR beskriver är lite lömsk.

Kan man bevisa att den andra bilen inte var i CP när BTR körde in så går man ju fri, men i dessa situationer är ju just det svårt att bevisa och smäller det så kör den andra snabba bilen in i sidan på den första bilen => ser ut som att BTR inte lämnat företräde.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
RoTe
Det är ju bara att lägga ner all lastbilstrafik i landet om man inte får hindra någon överhuvudtaget i en cirkulationsplats.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.