25 661 läst · 394 svar
26k läst
394 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 969 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 969 inlägg
Då citerar jag texten längre ner i samma länk:H hellem skrev:
Ett cykelfält påverkar inte högerregeln. Om däremot en cykelbana hade korsat vägen, hade högerregeln upphört att gälla.
Detta är en svår fråga som även många mycket erfarna förare skulle svara fel på. Vi har därför rådfrågat Transportstyrelsen om denna specifika situation. Transportstyrelsens experter bekräftar: högerregeln gäller här.
Jo kollade och man försökte 2016 men avslagRoTe skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/hogersvang-vid-rodljus_h402414/
Jag kan inte komma på någon stor nackdel utan enbart fördelar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 969 inlägg
Nu fick jag ordning på det. Det stämmer att högerregeln inte upphör att gälla. Men cykelfältet är en fil i trafikleden så högerregeln gäller för cykelfältet gentemot bilen som komer från höger där. När bilen från höger sedan korsar cykelfält ut i bilfält så är det bilen från höger som har väjningsplikt på grund av att detta är ett filbyte.13th Marine skrev:
edit: det är samma som om det var en bussfil eller dubbelfiligt.
Redigerat:
Utom i göteborg där högeregeln är "störst väg går först".H hellem skrev:
Och sen när man vant sig vid det och åker ut i landet så smäller man nästan i första bästa korsning där någon jeppe tror man ska lämna företräde för att dom kommer på en liten skitväg från höger .. :O
Ja det gör det men jag gissar att du har svårt att redogöra för hur olycksstatistiken skulle förändras om de förbjöd "turn right on red". Dessutom är det inte alltid tillåtet. Antagligen tycker väl någon "over there" att det finns en anledning till det.P paralun skrev: