Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    836
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar att det är enklare än "jag ska väja för allt från höger"?
Jag tvivlar, jag litar inte på mina mottrafikanter ;)
Högerregeln är inte alltid så enkel. Kör du på väg med cykelfält så har en bil som kommer från höger väjningsplikt mot dig som kommer från deras vänstra sida..
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Fungerar kalas "over there"
He he, ja, så länge det inte kommer en svenne banan som mig och plikttroget lägger sig i högerfilen när man skall rakt fram 😂
Inte populärt!
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Va?
Så är det. Om det går ett cykelfält längs en trafikled så upphör högerregeln.
13th Marine 13th Marine skrev:
Va?

EDIT: Som i denna?
[länk]
Exakt
 
H hellem skrev:
Så är det. Om det går ett cykelfält längs en trafikled så upphör högerregeln.

Exakt
Då citerar jag texten längre ner i samma länk:
Ett cykelfält påverkar inte högerregeln. Om däremot en cykelbana hade korsat vägen, hade högerregeln upphört att gälla.


Detta är en svår fråga som även många mycket erfarna förare skulle svara fel på. Vi har därför rådfrågat Transportstyrelsen om denna specifika situation. Transportstyrelsens experter bekräftar: högerregeln gäller här.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då citerar jag texten längre ner i samma länk:
Intressant. Jag var själv mycket förvånad när jag lärde mig detta. Nu kommer jag behöva dyka ner i regelverket efter denna motstridiga uppgift..
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C cpalm skrev:
He he, ja, så länge det inte kommer en svenne banan som mig och plikttroget lägger sig i högerfilen när man skall rakt fram 😂
Inte populärt!
Äntligen ett syfte med att ligga i mittfilen alltså!
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det finns många korsningar i Sverige som har denna lösningen - i princip. De har en högersväng fil med ständig väjningsplikt. Problemet är just att de kräver ytterligare en fil.
 
P paralun skrev:
Jag kan inte komma på någon stor nackdel utan enbart fördelar.
Nackdelen är väl att den utökade frihet under eget ansvar antagligen leder till en del olyckor.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nackdelen är väl att den utökade frihet under eget ansvar antagligen leder till en del olyckor.
Man har sån fokus på bilarna att man missar fotgängaren eller cyklisten som precis gick ut framför en.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då citerar jag texten längre ner i samma länk:
Nu fick jag ordning på det. Det stämmer att högerregeln inte upphör att gälla. Men cykelfältet är en fil i trafikleden så högerregeln gäller för cykelfältet gentemot bilen som komer från höger där. När bilen från höger sedan korsar cykelfält ut i bilfält så är det bilen från höger som har väjningsplikt på grund av att detta är ett filbyte.

edit: det är samma som om det var en bussfil eller dubbelfiligt.
 
Redigerat:
H hellem skrev:
Högerregeln är inte alltid så enkel. Kör du på väg med cykelfält så har en bil som kommer från höger väjningsplikt mot dig som kommer från deras vänstra sida..
Utom i göteborg där högeregeln är "störst väg går först".
Och sen när man vant sig vid det och åker ut i landet så smäller man nästan i första bästa korsning där någon jeppe tror man ska lämna företräde för att dom kommer på en liten skitväg från höger .. :O
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nackdelen är väl att den utökade frihet under eget ansvar antagligen leder till en del olyckor.
Njau det funkar ju utmärkt "over there" som skrevs tidigare men de har ju en mer cruiseattityd bland förarna.
 
P paralun skrev:
Njau det funkar ju utmärkt "over there"
Ja det gör det men jag gissar att du har svårt att redogöra för hur olycksstatistiken skulle förändras om de förbjöd "turn right on red". Dessutom är det inte alltid tillåtet. Antagligen tycker väl någon "over there" att det finns en anledning till det.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.