24 900 läst · 394 svar
25k läst
394 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Ok, då är jag med men jag upplever södra infarten också som rörig.RoTe skrev:
Du menar den här och är också klart rörig, under E4 lyckades man bra med stora nedgrävda rondeller.
https://www.google.com/maps/place/U...8585638!4d17.6389267!16zL20vMDd0Y3M?entry=ttu
Ja precis, man måste se till att båda bilarna får köra där de vill, man får inte vara ivägen. Är man inte i vägen kan man köra för då har man lämnat företräde. Exakt när man kan börja köra blir en bedömningsfråga. Jag behöver inte vänta till cplatsen är helt tom på bilar.C cpalm skrev:
Om bilen i innerfil blinkar för att byta till högerfil ska man ju lämna företräde.
I mina ögon är rondeller överlägsna. Både flödesmässigt och säkerhetsmässigt. Meeeen.. det finns undantag.RoTe skrev:
Fick även arga nävar hytta åt mig när jag klämde mig in i en cirkulation som stod mer eller mindre stilla, jag skulle åt det hållet där det inte var någon trafik men alla valde att ställa sig framför min påfart trots krypande trafik. Där gav jag ju inte väjningsplikt heller men hade antagligen stått kvar än idag om jag inte tog mig lite frihet... De skulle alltså åt "mitt höger" och jag åt vänster.
Det är inte så att incidenten ovan är från Borås?
Med andra, ord, ska man följa reglerna som de framställs till punkt och pricka kan det bara köra en bil i taget i rondellen, alla andra måste väja.D Daniel 109 skrev:
Jag gillar verkligen inte två filer ut ur en cirkulationsplats. Det är som gjort för att orsaka olyckor. Det finns ingen skylt innan som visar hur man skall göra en "U-sväng" genom en cirkulationsplats, vilket gör att alla andra skyltar innan är värdelösa. Det är enbart ren väjningsplikt mellan filerna som någonsin kan gälla. Vilket gör att två filer ut ur en cirkulationsplats egentligen inte kan fungera effektivt.P paralun skrev: