25 595 läst · 394 svar
26k läst
394 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 662 inlägg
Je suis Björn!
Medlem
· Stockholms län
· 312 inlägg
Enligt Trafikförordningen är det dock tillåtet att byta körfält eller på annat sätt ändra fordonsplaceringen i sidled, OM det kan göras utan risk för fara (eller onödigt hinder) för fordon i det andra körfältet. I just en cirkulationsplats kan faktiskt längre fordon behöva köra mitt över körfältslinjen, i båda körfälten, för att få utrymme att passera runt rondellen - och det måste man som fordonsförare vara särskilt uppmärksam på - men det står ju INGENTING om att en personbil inte får köra mitt över körfältslinjen utan måste köras inom ett körfält, då måste man som bilist inte köra inom ett körfält, utan man kan lika väl köra mitt över körfältslinjen runt rondellen åtminstone sålänge man inte hindrar eller utgör fara för andra fordon.U Ursidae skrev:
Det är ju inte direkt förbjudet att färdas över en körfältslinje sålänge inte körfältslinjen är heldragen.
Du får korsa en linje men du måste välja ett av fälten. Du har ju redan fått Trafikförordningen kap 3 §9 citerad för dig. Varför gäller inte den just dig?B Björn He Bergman skrev:
Jag begriper inte hur någon kan ha gett dig ett körkort, du borde verkligen inte vara i trafiken.
9 § Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte ske.
Medlem
· Stockholms län
· 312 inlägg
Att köra mitt över en körfältslinje bör väl räknas som ett körfältsbyte, eftersom man då ändrat fordonsplaceringen i sidled? Som jag sagt så får en fordonsförare byta körfält eller annars ändra fordonsplaceringen i sidled, om det kan göras utan risk för fara eller onödigt hinder för fordon i det andra körfältet. Just i en cirkulationsplats med minst två körfält i den kurviga körbanan runt rondellen kan det vara nödvändigt för längre fordon att färdas inom båda körfälten, över körfältslinjen, för att få utrymme att passera, och det måste man som fordonsförare vara särskilt uppmärksam på. Det är ändå inte direkt förbjudet att korsa körfältslinjen om den är streckad.MathiasS skrev:
Du får korsa en linje men du måste välja ett av fälten. Du har ju redan fått Trafikförordningen kap 3 §9 citerad för dig. Varför gäller inte den just dig?
Jag begriper inte hur någon kan ha gett dig ett körkort, du borde verkligen inte vara i trafiken.
9 § Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte ske.
Sen är det inte absolut förbjudet att färdas över en heldragen linje; en fordonsförare får - om särskild omsorg och varsamhet iakttas - färdas över en heldragen linje
1.om nödvändigt för att kunna passera något fast hinder,
2.för att färdas in till eller ut från en fastighet, eller
3.om en streckad linje är målad på fordonets sida av den heldragna linjen; om en heldragen körfältslinje har streckad linje på ena sidan så får alltså (endast) fordon på den streckade linjens sida byta körfält eller annars korsa den heldragna linjen, och om en heldragen mittlinje har streckad linje på ena sidan så får fordon som färdas på den streckade linjens sida färdas på vänstra sidan av den heldragna linjen, för att kunna göra en omkörning.
Nej, du måste välja det ena eller det andra av fälten och det alldeles oavsett om linjerna är långt eller helt streckade och målade på fordonets sida eller på marken. 🧐B Björn He Bergman skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 312 inlägg
Man måste ju inte alls köra i ett av körfälten, om man nu vid Åbyrondellen kommer från avfarten från tunneln och ska köra till vänster in på Åbyvägen... Jag har själv oftast kört mitt över körfältslinjen, och i just ett fall som detta kan man faktiskt göra det. Man ska ju i vilket fall flytta sig helt till högra körfältet strax före utfarten från cirkulationen, som ju kommer omedelbart efter avfarten från Södra länken i riktning in mot tunneln. Jag är säker på att de flesta långtradare som kör till vänster såhär kör mitt över körfältslinjen, och det är såvitt jag vet tillåtet för långtradare men det finns ju INGEN trafikregel som talar om att det icke är tillåtet för en personbil, även om en personbil kanske inte behöver köra mitt över körfältslinjen för att få utrymme att passera.Fotografen skrev:
Likadant angående rondellen på Hägerstensåsen, i korsningen Bäckvägen-Sparbanksvägen-Valutavägen: Det finns, som Tomas "Paragrafhjälpen" Samuelsson sagt, ingen trafikregel som påbjuder en fordonsförare att inte köra över den stenlagda rondellcirkeln som anlades mitt i T-korsningen, utan köra på den asfalterade ytan runt stenläggningen, då kan man inte tvinga en bilist att köra på asfalten runt stenläggningen.
Däremot kan det mycket väl vara tänkt av väghållaren att en personbil skall köra på asfalten runt stenläggningen, medan bussar och lastbilar får köra över stenläggningen, förutsatt att fordonet framförs till höger om stolpen med pilarna uppsatt mitt i rondellen - men det gör det ju inte otillåtet för en personbil att köra över stenläggningen.
Enligt gällande trafikregler skall ju en fordonsförare i en cirkulationsplats köra i motsols gående riktning (=vänstergående varv) runt den så kallade rondellen; i detta fall får stolpen med pilarna anses utgöra den s.k. rondellen, rondellen utgörs inte av hela den stenlagda cirkelytan, för i så fall skulle man ha anlagt en kantsten som tydligt åtskiljer den asfalterade ytan från den stenlagda ytan, och varför den stenlagda rondellcirkeln inte anlagts upphöjd och åtskild från den asfalterade ytan med kantsten - till skillnad från en refug - är såvitt jag förstår för att det ska vara möjligt att köra över den stenlagda ytan som om det vore tillåtet att köra så. Bara för att en viss yta av vägen är stenlagd så behöver ju den ytan inte alltid vara otillåten att köra på.
Medlem
· Stockholms län
· 312 inlägg
Alltså, om det finns körfältspilar eller körfältsvägvisare som anger påbjuden körriktning rakt fram och/eller höger i högra körfältet, då är det inte tillåtet att köra till vänster runt rondellen i det högra körfältet, utan för att köra till vänster så måste man köra i det vänstra körfältet, åtminstone tills man kört nästan rakt fram förbi rondellen, då man ska byta från vänstra till högra körfältet. Här måste man komma ihåg att vara särskilt uppmärksam på trafiken i det högra körfältet, så att man inte utgör någon fara för den trafiken då man korsar deras körfält och därigenom gör ett körfältsbyte i samband med utfart från cirkulationen. Just det här anses vara en extra riskfylld trafiksituation.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 312 inlägg
I Sverige får en bil med tillkopplad släpvagn inte köras fortare än 80 km/tim alls, men de flesta släpvagnsförare har säkert gjort det ändå. Det finns dock särskilda krav för att få tillstånd för att köra en släpvagn i högst 100 km/tim i Tyskland:ClasseClas skrev:
-Släpvagnen måste vara utrustad med "anti-sway-koppling" och hydrauliska stötdämpare (som jag antar att de flesta modernare husvagnar har) och ha däck som är högst 6 år eller nyare.
-Dragbilen måste ha fungerande ABS-bromsar och får inte ha en totalvikt högre än 3500 kg.
Om en bil med en tillkopplad släpvagn inte uppfyller alla dessa nämnda villkor för att få köras i 100 km/tim så är bilen fortsatt hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim.
100-tillståndet som gäller i Tyskland har dock märkligt nog (hittills åtminstone) aldrig blivit giltigt i Sverige.
Ja, byta fil när det inte är heldraget får man göra, då byter man från det ena körfältet till det andra, men det var INTE det du sa ovan.B Björn He Bergman skrev:
Du tog Åby rondellen som exempel och beskrev hur du brukade köra runt i båda filerna.
Man får inte köra permanent i två filer runt en rondell och i synnerhet inte i Åbyrondellen eftersom den har en diameter på 90meter. När du kommer upp ur tunneln kan du korsa ytterfil och köra innervarv till nästa avfart om du vill, men du får inte blockera två filer genom att gränsla mittlinjen och köra mitt i. Det behöver inte ens långtradare göra där och därför ska du bara följa Kap3 §9 och inte skriva fler kilometerlånga inlägg i denna fråga.B Björn He Bergman skrev:
Du kör en personbil som inte ens drar ett släp, du kan alltid hålla dig i rätt fil och behöver inte ta ut svängen.B Björn He Bergman skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 662 inlägg
Jo. Ge dig.B Björn He Bergman skrev:
Att du inte kan köra bil är sen gammalt.B Björn He Bergman skrev:
Det finns inget behov att byta fil. Ligg kvar i innerfil och kör ut i vänsterfil på Åbyvägen som en vuxen människa.B Björn He Bergman skrev: