25 575 läst · 394 svar
26k läst
394 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Jag tror att när Björn var på 47:e uppkörningen så fick han samma kontrollant för 10:e gången. Kontrollanten var av naturliga skäl livrädd och gav honom körkortet för att inte tvingas åka med en gång till.MathiasS skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 309 inlägg
Okej, det var kanske lite överdrivet att säga att jag kör permanent i båda körfälten runt rondellen. I Åbyrondellen har jag inte legat permanent mitt över körfältslinjen, utan bara från avfarten från tunneln fram till påfarten ned mot Trafikplats Nyboda, som ligger alldeles mitt emot i cirkulationsplatsen; först när jag passerar cirkulationsutfarten ut mot Trafikplats Nyboda så körde jag helt in på högra filen, men det borde väl vara okej att köra mitt över körfältslinjen om man bara gör det en kortare sträcka...MathiasS skrev:
Ja, byta fil när det inte är heldraget får man göra, då byter man från det ena körfältet till det andra, men det var INTE det du sa ovan.
Du tog Åby rondellen som exempel och beskrev hur du brukade köra runt i båda filerna.
Man får inte köra permanent i två filer runt en rondell och i synnerhet inte i Åbyrondellen
Det är ändå inte direkt förbjudet att byta körfält eller på annat sätt ändra fordonsplaceringen i sidled, när körfältslinjen är streckad, om man kan göra det utan risk för fara eller onödigt hinder för andra fordon. Att köra mitt över körfältslinjen i en tvåfältig cirkulationsplats är nästan detsamma som "att ändra fordonsplaceringen i sidled".
Men varför vill du göra det? Filerna är breda nog, det är ingen skarp sväng etc.B Björn He Bergman skrev:Okej, det var kanske lite överdrivet att säga att jag kör permanent i båda körfälten runt rondellen. I Åbyrondellen har jag inte legat permanent mitt över körfältslinjen, utan bara från avfarten från tunneln fram till påfarten ned mot Trafikplats Nyboda, som ligger alldeles mitt emot i cirkulationsplatsen; först när jag passerar cirkulationsutfarten ut mot Trafikplats Nyboda så körde jag helt in på högra filen, men det borde väl vara okej att köra mitt över körfältslinjen om man bara gör det en kortare sträcka...
Om någon annan vill passera dig så går det ju inte att göra om du tar båda filerna.
Givetvis är det tillåtet att byta fil, men om jag på motorväg "byter fil" i 1 km, är det ok?B Björn He Bergman skrev:
Som sagt filbyte håller man inte på med hur länge som helst. Vi andra klarar av det utan att ligga så.B Björn He Bergman skrev:
Det är förstås alltid en gråzon runt hur lång sträcka man använder för att göra ett filbyte.I detta fall finns det dock inget skäl alls till att köra som du beskriver. Åk i det ena eller det andra körfältet, något mellanalternativ är bara otydligt för omgivningen.B Björn He Bergman skrev:utan bara från avfarten från tunneln fram till påfarten ned mot Trafikplats Nyboda, som ligger alldeles mitt emot i cirkulationsplatsen; först när jag passerar cirkulationsutfarten ut mot Trafikplats Nyboda så körde jag helt in på högra filen, men det borde väl vara okej att köra mitt över körfältslinjen om man bara gör det en kortare sträcka...
Nästan duger inte.B Björn He Bergman skrev:
Varför inte bara acceptera att du ska byta fil när du påbörjat ett körfältsbyte, inte fastna i något mellanläge.
Vi behöver inte diskutera frågan mer, du har fått förklarat för dig vad som är rätt och lämpligt, allt annat blir bara ordklyveri som inte leder något till. Det finns många sätt att köra bil på och hålla sig till reglerna, men fortfarande vara en otroligt dålig bilförare, något som du gett många exempel på i iprincip varenda tråd där du beskriver hur du kör bil.
Spara på tangentbordet. ClasseClas jävlas bara med dig.B Björn He Bergman skrev:I Sverige får en bil med tillkopplad släpvagn inte köras fortare än 80 km/tim alls, men de flesta släpvagnsförare har säkert gjort det ändå. Det finns dock särskilda krav för att få tillstånd för att köra en släpvagn i högst 100 km/tim i Tyskland:
-Släpvagnen måste vara utrustad med "anti-sway-koppling" och hydrauliska stötdämpare (som jag antar att de flesta modernare husvagnar har) och ha däck som är högst 6 år eller nyare.
-Dragbilen måste ha fungerande ABS-bromsar och får inte ha en totalvikt högre än 3500 kg.
Om en bil med en tillkopplad släpvagn inte uppfyller alla dessa nämnda villkor för att få köras i 100 km/tim så är bilen fortsatt hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim.
100-tillståndet som gäller i Tyskland har dock märkligt nog (hittills åtminstone) aldrig blivit giltigt i Sverige.
Varken han eller någon annan är intresserad av några tyska släpvagnar.
Medlem
· Stockholms län
· 309 inlägg
Vid just den s.k. Åbyrondellen utanför Årsta är det dock skyltat att högra körfältet har påbjuden körriktning till höger eller rakt fram förbi rondellen, och enbart vänstra körfältet har påbjuden körriktning vänster - men det behöver väl ändå inte betyda att det är strikt förbjudet att köra vänster runt rondellen även från högra körfältet.Dr Benz skrev:
På avfarten från tunneln är det dock enbart ett körfält in i cirkulationen, då kan man valfritt välja antingen högra eller vänstra körfältet när man väl kommer in i cirkulationen. Skulle man köra ett längre fordon som en lastbil med släp så kan det dock vara nödvändigt att köra i båda körfälten runt rondellen, mitt över körfältslinjen, för att få utrymme att passera; det är ju ändå inte direkt förbjudet att köra mitt över körfältslinjen runt rondellen, om det nu står i Trafikförordningen att en fordonsförare får byta körfält eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled förutsatt att man gör det utan risk för fara eller onödigt hinder för andra fordon - och det att köra mitt över körfältslinjen är faktiskt en manöver likställd med att "ändra fordonsplaceringen i sidled".
Alltså Björn. Du har upprepat dig nästan ordagrant i minst 5 inlägg här det sista dygnet. Åbyrondellen, långa fordon, sidoförflyttning.B Björn He Bergman skrev:Vid just den s.k. Åbyrondellen utanför Årsta är det dock skyltat att högra körfältet har påbjuden körriktning till höger eller rakt fram förbi rondellen, och enbart vänstra körfältet har påbjuden körriktning vänster - men det behöver väl ändå inte betyda att det är strikt förbjudet att köra vänster runt rondellen även från högra körfältet.
På avfarten från tunneln är det dock enbart ett körfält in i cirkulationen, då kan man valfritt välja antingen högra eller vänstra körfältet när man väl kommer in i cirkulationen. Skulle man köra ett längre fordon som en lastbil med släp så kan det dock vara nödvändigt att köra i båda körfälten runt rondellen, mitt över körfältslinjen, för att få utrymme att passera; det är ju ändå inte direkt förbjudet att köra mitt över körfältslinjen runt rondellen, om det nu står i Trafikförordningen att en fordonsförare får byta körfält eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled förutsatt att man gör det utan risk för fara eller onödigt hinder för andra fordon - och det att köra mitt över körfältslinjen är faktiskt en manöver likställd med att "ändra fordonsplaceringen i sidled".
Vi är inte tröga. Men kan kan nästan börja misstänka att du inte är en riktig person utan att det är någon som försöker trolla med hjälp av dålig AI
Hade du gjort så på en uppkörning hade du blivit kuggad.B Björn He Bergman skrev:Vid just den s.k. Åbyrondellen utanför Årsta är det dock skyltat att högra körfältet har påbjuden körriktning till höger eller rakt fram förbi rondellen, och enbart vänstra körfältet har påbjuden körriktning vänster - men det behöver väl ändå inte betyda att det är strikt förbjudet att köra vänster runt rondellen även från högra körfältet.
Har de ingen skylt som visar att man kan ligga mellan filerna?B Björn He Bergman skrev:Vid just den s.k. Åbyrondellen utanför Årsta är det dock skyltat att högra körfältet har påbjuden körriktning till höger eller rakt fram förbi rondellen, och enbart vänstra körfältet har påbjuden körriktning vänster - men det behöver väl ändå inte betyda att det är strikt förbjudet att köra vänster runt rondellen även från högra körfältet.
Korrekt, man kan välja höger eller vänster körfält, inte båda.B Björn He Bergman skrev:
Återigen korrekt, men din personbil utan släp kvalificerar inte i det. Inte ens om du hade haft ett släp bakom bilen så hade du behövt ligga i båda filerna.B Björn He Bergman skrev:
Vad säger du om att ligga mellan filerna på en vanlig tvåfilig motorväg? Man får ju byta fil, så då borde det vara okej med ditt sätt att tänka?B Björn He Bergman skrev:det är ju ändå inte direkt förbjudet att köra mitt över körfältslinjen runt rondellen, om det nu står i Trafikförordningen att en fordonsförare får byta körfält eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled förutsatt att man gör det utan risk för fara eller onödigt hinder för andra fordon - och det att köra mitt över körfältslinjen är faktiskt en manöver likställd med att "ändra fordonsplaceringen i sidled".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 652 inlägg
Det är rekommenderade filval, inte påbjudna. Rättsfall visar att man kan köra runt i högerfil i en rondell hur man vill och alla andra har då väjningsplikt mot en. Hur man uppmanas köra av diverse skyltar och filmålningar är helt ointressant rättsligt sett – så länge man håller sin fil har man företräde.B Björn He Bergman skrev:
Oavsett vad vi tycker.
Har du exempel på ett sådant rättsfall? Min uppfattning är att det är precis som du beskriver det, men många hävdar envist att om jag väl åkt in i CP i en fil med vänstersväng pil, så måste jag stå mitt kast och får inte ändra mig i CP och tex fortsätta runt några varvt till.Nötegårdsgubben skrev:
Det är rekommenderade filval, inte påbjudna. Rättsfall visar att man kan köra runt i högerfil i en rondell hur man vill och alla andra har då väjningsplikt mot en. Hur man uppmanas köra av diverse skyltar och filmålningar är helt ointressant rättsligt sett – så länge man håller sin fil har man företräde.
Oavsett vad vi tycker.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik -
Blockerade väg till grannars hus med stockar – döms
Juridik