25 564 läst · 394 svar
26k läst
394 svar
Trafikvett - vad gäller här?
tack.Nötegårdsgubben skrev:
Japp, det är NJA 1994 s. 591 som är vägledande. Det är ingen uppenbar dom och underinstanserna kom till lite olika slutsatser, men den springande punkten i HD:s dom är att det är körfätsbytet inne i rondellen som avgör, inte vilka regler man eventuellt bröt mot när man körde in i densamma.
”P.R:s färd genom cirkulationsplatsen i vänster körfält har nödvändiggjort ett byte av körfält inför den avsedda avfarten mot Eslöv. Enligt 56 § nämnda kungörelse har han därvid varit skyldig att övertyga sig om att en sådan manöver kunnat ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Utredningen i målet ger inte stöd för andra antaganden än att P.R. brustit i detta hänseende samt att han därigenom ensam vållat sammanstötningen med den av J.P. framförda bilen.”
Notera avsaknaden av diskussion om skyltar och målning. Slutsatsen att dessa är ovidkommande måste ses mot bakgrund av att det argumenterades för att JP låg i fel fil utifrån dessa men att HD inte tog upp det.
FÖR ATT DET ÄR OLAGLIGT.B Björn He Bergman skrev:Varför kan man inte ligga mitt över körfältslinjen, om det nu ofta är nödvändigt för längre fordon att framföras i mer än ett körfält runt en rondell??? Det är ju inte direkt förbjudet att färdas över en icke-heldragen körfältslinje, och det är dessutom tillåtet att byta körfält eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled, om det kan göras utan fara (eller onödigt hinder) för andra fordon.
Nu har du fått lagtexten citerad för dig minst 3 gånger här. Behöver du mer info?
Att man behöver göra undantag av praktiska skäl för att extremt långa fordon ska kunna ta sig runt är en helt annan fråga. En långtradare kan behöva gena och skära båda fälten ja. Men det finns INGEN anledning att göra ett undantag för dig och din lilla ford fiesta
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 650 inlägg
En rimligare invändning än man vid förstone kan tro. Som jag förtydligade i morse gäller det jag skrev vid det inbördes förhållandet mellan två fordon. På samma sätt skulle man då kunna säga att ett fordon som kör i en fil det inte har rätt att vara i ändå är skyddat mot att kollidera med ett fordon som byter till den filen – ja.B Björn He Bergman skrev:
Att någon annan har gjort fel är inte en frihetsgrund för en själv att göra ett annat fel.
Att det blir absurda konsekvenser i övrigt av resonemanget är för att jag var otydlig och inte uttryckligen skrev om de begränsningar av frågan jag gjorde.
För att dra en parallell i de kvarter du rör dig i:
Om en bil olovligen ligger i hög (men laglig) fart i bussfilen på E4 söderifrån mot Älvsjöavfarten och du från en köig, långsamtgående högerfil byter till avfartsfilen precis där bussfilen slutar och då kolliderar med bilen som körde i filen redan när den var bussfil så är kollisionen ditt fel om du var ouppmärksam vid filbytet. Trots att fordonet du krockade med inte hade rätt att ligga i filen det låg i.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 307 inlägg
Det är sant... Men med hänsyn till sådana omständigheter borde det som jag skrivit inte vara strikt straffbart att köra personbil i ett kollektivkörfält; enligt trafikreglerna får andra fordon än bussar i linjetrafik inte köras i ett kollektivkörfält överhuvudtaget, men det borde ju praktiskt sett kunna vara okej att göra det (ändå) sålänge man inte väsentligen hindrar eller stör kollektivtrafiken åtminstone.Nötegårdsgubben skrev:
En rimligare invändning än man vid förstone kan tro. Som jag förtydligade i morse gäller det jag skrev vid det inbördes förhållandet mellan två fordon. På samma sätt skulle man då kunna säga att ett fordon som kör i en fil det inte har rätt att vara i ändå är skyddat mot att kollidera med ett fordon som byter till den filen – ja.
Att någon annan har gjort fel är inte en frihetsgrund för en själv att göra ett annat fel.
Att det blir absurda konsekvenser i övrigt av resonemanget är för att jag var otydlig och inte uttryckligen skrev om de begränsningar av frågan jag gjorde.
För att dra en parallell i de kvarter du rör dig i:
Om en bil olovligen ligger i hög (men laglig) fart i bussfilen på E4 söderifrån mot Älvsjöavfarten och du från en köig, långsamtgående högerfil byter till avfartsfilen precis där bussfilen slutar och då kolliderar med bilen som körde i filen redan när den var bussfil så är kollisionen ditt fel om du var ouppmärksam vid filbytet. Trots att fordonet du krockade med inte hade rätt att ligga i filen det låg i.
Nu är det tydligen absolut bestraffningsbart att köra annat fordon än buss i linjetrafik i ett kollektivkörfält, antagligen för att det kan få konsekvenser, framförallt om flera bilister gör det samtidigt; ibland vid köbildning har flera bilister samtidigt försökt köra i körfältet närmast vägkanten, vilket är en "bussfil", i syfte att försöka komma fram fortare (än alla andra köande bilister), men resultatet av det har blivit att även kollektivkörfältet "täpps igen" av köbildning och därigenom försvårar framkomligheten för bussar liksom för eventuella utryckningsfordon som behöver komma fram snabbt till en olycksplats eller dylikt. För utryckningsfordon som behöver fri väg är det absolut viktigt att eventuella kollektivkörfält är tomma från bilister, och vanliga bilister får ändå inte köra i en "bussfil".
Det du säger om vållandeansvar vid kollision med en bil som färdats i en "bussfil" hänger ihop med det ansvar man har som fordonsförare, att försäkra sig om att man kan byta körfält eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled på ett trafiksäkert sätt INNAN det görs. Ett körfältsbyte får INTE orsaka fara eller onödigt hinder för fordon i det andra körfältet, då spelar det tydligen ingen roll huruvida bilisten som färdats i det andra körfält brutit mot trafikregler, exempelvis genom att ha kört personbil i en "bussfil".
När man kör i ett körfält men väljer att byta körfält eller annars ändra fordonsplaceringen i sidled (över körfältslinjen) så har man naturligtvis väjningsplikt mot fordon i det andra körfältet, MEN fordonsförare i det andra körfältet har OCKSÅ väjningsplikt; alltså, när man som fordonsförare ser att en fordonsförare i ett annat körfält ger tecken om avsikt att byta körfält, då är man faktiskt skyldig att anpassa sin hastighet så att det planerade körfältsbytet underlättas. När man kör i en cirkulationsplats med minst två körfält runt rondellen så måste man på samma sätt anpassa sin körning efter ett eventuellt fordon som kör i båda körfälten, oavsett om man anser att det är tillåtet att köra i båda körfälten eller ej; man måste ju ändå vara särskilt uppmärksam på att längre fordon eller fordonståg vanligtvis kan behöva köra i båda körfälten, mitt över körfältslinjen, för att få utrymme att passera runt rondellen. Nu vet jag inte om de flesta lastbilschaufförer brukar köra inom enbart ett körfält runt Åbyrondellen eller inom båda körfälten, men polisen brukar generellt sett, har jag upplevt åtminstone, INTE stoppa eller bötfälla fordonsförare som skulle köra mitt över körfältslinjen, även om man som förare skulle köra så med en personbil.
Felet du gör med dina resonemang är att du tar ett undantag och gör det till standard.
Man ska hålla en fil i rondellen, men om man framför ett sådant fordon där det inte är möjligt så får man bryta mot den regeln. Du drar slutsatsen att det är ok att bryta mot regeln även om det går alldeles utmärkt att hålla sig i en fil. Det är en felaktig slutsats.
Samma sak med filbyten. Man får ligga mellan två filer under tiden ett filbyte pågår. Det finns inte i lagen specifikt angivet hur långt ett filbyte får pågå, men det är rätt givet att man inte kan genomföra ett filbyte i 10 km och tro att det är ok.
Behöver du överskrida hastigheten, köra mot rött, köra upp på en enkelriktad väg (åt fel håll) för att underlätta för blåljus att ta sig fram så kan det vara tillåtet om det inte skapar värre situationer. Det betyder inte att du får göra samma saker utan blåljus bakom.
Man ska hålla en fil i rondellen, men om man framför ett sådant fordon där det inte är möjligt så får man bryta mot den regeln. Du drar slutsatsen att det är ok att bryta mot regeln även om det går alldeles utmärkt att hålla sig i en fil. Det är en felaktig slutsats.
Samma sak med filbyten. Man får ligga mellan två filer under tiden ett filbyte pågår. Det finns inte i lagen specifikt angivet hur långt ett filbyte får pågå, men det är rätt givet att man inte kan genomföra ett filbyte i 10 km och tro att det är ok.
Behöver du överskrida hastigheten, köra mot rött, köra upp på en enkelriktad väg (åt fel håll) för att underlätta för blåljus att ta sig fram så kan det vara tillåtet om det inte skapar värre situationer. Det betyder inte att du får göra samma saker utan blåljus bakom.
Det finns dessutom inte något som säger att inte flera kan ha begått fel samtidigt i en situation. Försäkringsbolagen har i praktiken bara två lägen, en är vållande eller bägge och då hamnar antingen 100% av självrisken på den ena parten eller så 50%. När det gäller lagföring i trafiken däremot så gör man skillnad på rätt och fel för varje individuellt brott. Det gör att den ena parten i praktiken kan vara vållande samtidigt som den andra parten begär massor av fel.
Jag kommer ihåg en olycka för några år sedan då en narkoman körde in i en småbarnsförälder som dog. Småbarnsföräldern ansågs vara vållande trots att narkomanen dömdes för en lång rad trafikbrott i situationen, detta för att väjningsplikten anses vara den starkaste av alla trafikregler. Det fanns indikationer på att den anlöpa de bilen bland annat hade åtminstone ett trasigt ljus framåt, men det gick inte bevisa i efterhand och då var det väjningsplikten som gällde.
Så när det gäller att köra mellan två filer, den som har väjningsplikt är tvingad att följa denna, även om den andra gör fel också.
Jag kommer ihåg en olycka för några år sedan då en narkoman körde in i en småbarnsförälder som dog. Småbarnsföräldern ansågs vara vållande trots att narkomanen dömdes för en lång rad trafikbrott i situationen, detta för att väjningsplikten anses vara den starkaste av alla trafikregler. Det fanns indikationer på att den anlöpa de bilen bland annat hade åtminstone ett trasigt ljus framåt, men det gick inte bevisa i efterhand och då var det väjningsplikten som gällde.
Så när det gäller att köra mellan två filer, den som har väjningsplikt är tvingad att följa denna, även om den andra gör fel också.
Medlem
· Stockholms län
· 307 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 307 inlägg
Vid Åbyrondellen borde man ju kunna köra vänster runt rondellen från Åbyvägen ut på påfarten mot E4, även från högra körfältet, trots körfältsvägvisaren som anger att påbjuden körriktning till vänster gäller vänstra körfältet; högra körfältet har ju ändå påbjuden körriktning höger (ut på påfarten ned i tunneln) eller rakt fram (i riktning mot Årstaberg), och just "påbjuden körriktning rakt fram" borde ju här kunna ge utrymme för att köra enbart rakt fram förbi nedfarten till tunneln och därefter ta till vänster (ut på påfarten mot E4).Nötegårdsgubben skrev:
Det är rekommenderade filval, inte påbjudna. Rättsfall visar att man kan köra runt i högerfil i en rondell hur man vill och alla andra har då väjningsplikt mot en. Hur man uppmanas köra av diverse skyltar och filmålningar är helt ointressant rättsligt sett – så länge man håller sin fil har man företräde.
Oavsett vad vi tycker.
Jag tycker personligen det är rimligare att köra rakt fram eller vänster vid en rondell från högra körfältet än från vänstra, med hänsyn till att en fordonsförare som färdas i vänstra körfältet lätt tar en potentiell risk för fara för fordon i högra körfältet då denne måste korsa/byta till högra filen för att kunna lämna cirkulationen, vilket räknas som en potentiellt riskfylld trafiksituation.
I vissa fall är dock angivna körriktningar i körfält vid cirkulationsplatser påbjudna. Vid exempelvis rondellen utanför Coop Västberga, i korsningen Västbergavägen/Kontrollvägen, är det skyltat, efter motorvägskorsningen i riktning österut, att högra körfältet har påbjuden körriktning höger, vilket i detta fall betyder att man får köra enbart höger i körfältet och inte rakt fram - men vissa fordonsfötare har kört rakt fram i högra filen ändå... Från E4-avfarten är det faktiskt enbart vänstra påbjudna filen som leder rakt fram förbi rondellen.
Om man närmar sig rondellen från Kontrollvägen så är man likaså tvungen att köra i vänstra filen om man vill köra rakt fram förbi rondellen eller svänga vänster runt rondellen; det är angivet att högra filen har påbjuden körriktning höger.
När man kör in i rondellen under E4 från Kontrollvägen så går också enbart vänstra körfältet rakt fram, högra körfältet är här ett "avfartsfält" som leder av upp mot E4 norrut.
Oavsett hur mycket skyltar och pilar det finns så får man när man färdas i vänstra körfältet ALDRIG göra några antaganden om att det är fritt fram att köra ut.B Björn He Bergman skrev:Vid Åbyrondellen borde man ju kunna köra vänster runt rondellen från Åbyvägen ut på påfarten mot E4, även från högra körfältet, trots körfältsvägvisaren som anger att påbjuden körriktning till vänster gäller vänstra körfältet; högra körfältet har ju ändå påbjuden körriktning höger (ut på påfarten ned i tunneln) eller rakt fram (i riktning mot Årstaberg), och just "påbjuden körriktning rakt fram" borde ju här kunna ge utrymme för att köra enbart rakt fram förbi nedfarten till tunneln och därefter ta till vänster (ut på påfarten mot E4).
Jag tycker personligen det är rimligare att köra rakt fram eller vänster vid en rondell från högra körfältet än från vänstra, med hänsyn till att en fordonsförare som färdas i vänstra körfältet lätt tar en potentiell risk för fara för fordon i högra körfältet då denne måste korsa/byta till högra filen för att kunna lämna cirkulationen, vilket räknas som en potentiellt riskfylld trafiksituation.
I vissa fall är dock angivna körriktningar i körfält vid cirkulationsplatser påbjudna. Vid exempelvis rondellen utanför Coop Västberga, i korsningen Västbergavägen/Kontrollvägen, är det skyltat, efter motorvägskorsningen i riktning österut, att högra körfältet har påbjuden körriktning höger, vilket i detta fall betyder att man får köra enbart höger i körfältet och inte rakt fram - men vissa fordonsfötare har kört rakt fram i högra filen ändå... Från E4-avfarten är det faktiskt enbart vänstra påbjudna filen som leder rakt fram förbi rondellen.
Om man närmar sig rondellen från Kontrollvägen så är man likaså tvungen att köra i vänstra filen om man vill köra rakt fram förbi rondellen eller svänga vänster runt rondellen; det är angivet att högra filen har påbjuden körriktning höger.
När man kör in i rondellen under E4 från Kontrollvägen så går också enbart vänstra körfältet rakt fram, högra körfältet är här ett "avfartsfält" som leder av upp mot E4 norrut.
Man måste vrida på huvudet och förvissa sig om att det är fritt att korsa det andra körfältet.
Även om ett annat fordon skulle strunta helt i anvisningar och sitter och åker varv efter varv runt i högra fältet så har du aldrig "rätt" att ramma det fordonet.
Medlem
· Stockholms län
· 307 inlägg
Det är väldigt ovanligt med fordonsförare som kör ett helt eller t.o.m. flera varv runt och runt rondellen i en cirkulationsplats... De flesta fordonsförare kör faktiskt ur cirkulationsplatsen direkt vid den utfart de vill köra ut på; om man skulle missa den utfart man vill köra ut på, för att nå sitt färdmål, så får man ju lov att köra ett extra varv runt rondellen för att komma tillbaka till den utfarten, men det är inte ofta fordonsförare kör runt och runt rondellen...S Stuff skrev:Oavsett hur mycket skyltar och pilar det finns så får man när man färdas i vänstra körfältet ALDRIG göra några antaganden om att det är fritt fram att köra ut.
Man måste vrida på huvudet och förvissa sig om att det är fritt att korsa det andra körfältet.
Även om ett annat fordon skulle strunta helt i anvisningar och sitter och åker varv efter varv runt i högra fältet så har du aldrig "rätt" att ramma det fordonet.
Nåja, det är korrekt att man skall hålla uppsikt bakåt vid sidan av fordonet vid körfältsbyte, och jag tror säkert de flesta fordonsförare har såpass mycket trafikvett att de förstår sånt. Till och med jag själv håller uppsikt bakåt bredvid mig när jag planerar körfältsbyte, eller utfart från en cirkulationsplats, om jag nu kör i körfältet närmast rondellen - men det har så gott som alltid gått perfekt för mig att hålla uppsikt och byta körfält vänster till höger i en cirkulationsplats, det är ändå inte ofta jag varit tvungen att väja för något fordon i högra filen då jag kört i vänstra filen runt en rondell, och man ser nästan alltid klart och tydligt om man har fordon att väja för vid ett körfältsbyte, bara man håller särskild uppsikt över det andra körfältet.
"Till och med jag själv.."B Björn He Bergman skrev:Det är väldigt ovanligt med fordonsförare som kör ett helt eller t.o.m. flera varv runt och runt rondellen i en cirkulationsplats... De flesta fordonsförare kör faktiskt ur cirkulationsplatsen direkt vid den utfart de vill köra ut på; om man skulle missa den utfart man vill köra ut på, för att nå sitt färdmål, så får man ju lov att köra ett extra varv runt rondellen för att komma tillbaka till den utfarten, men det är inte ofta fordonsförare kör runt och runt rondellen...
Nåja, det är korrekt att man skall hålla uppsikt bakåt vid sidan av fordonet vid körfältsbyte, och jag tror säkert de flesta fordonsförare har såpass mycket trafikvett att de förstår sånt. Till och med jag själv håller uppsikt bakåt bredvid mig när jag planerar körfältsbyte, eller utfart från en cirkulationsplats, om jag nu kör i körfältet närmast rondellen - men det har så gott som alltid gått perfekt för mig att hålla uppsikt och byta körfält vänster till höger i en cirkulationsplats, det är ändå inte ofta jag varit tvungen att väja för något fordon i högra filen då jag kört i vänstra filen runt en rondell, och man ser nästan alltid klart och tydligt om man har fordon att väja för vid ett körfältsbyte, bara man håller särskild uppsikt över det andra körfältet.
Oväntad men fantastisk självdistans
Att det är väldigt ovanligt att åka flera varv i rondellen håller jag med om. Men det är i vart fall helt irrelevant för min poäng. Oavsett om det är en på miljonen så ska man vrida på huvudet varje gång.
Nej, du får inte bryta mot trafikregler för att underlätta för utryckningsfordon 😢Fairlane skrev:
- Att lätta på gasen och hålla till höger är bra grundregler, men på vissa platser och vägar kan det svårt att flytta på sig när polis och räddningstjänst ska fram.
- "Du är skyldig att försöka flytta dig, men däremot får du inte bryta mot trafikreglerna" säger Bo Gunnarsson på Polisen i Jönköping.
- Det innebär till exempel att man inte får öka hastigheten på en 2+1-väg eller köra mot rött.
Jo men stämmer det där i praktiken? Jag har ett antal gånger sett att bilar öppnar upp i en korsning trots rödljus och har aldrig noterat någon diskussion om det eller att någon har fått böter.D Dilato skrev:
Kommer det blåljus plus siren under utryckning som stoppar ju all trafik upp och man kan öppna upp.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Juridik -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik