17 313 läst · 297 svar
17k läst
297 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Mina erfarenheter av försäkringsbolagen är att de gärna delar ansvaret om det inte finns klockrent paragrafrytteri att peka på.D Daniel 109 skrev:
Jag noterade dock att ett "nog" hade ramlat bort, jag menade "Försäkringsbolagen kommer nog att bedöma det så".
Det går aldrig vara tvärsäker på hur de agerar. Även om man kan visa att det är två som har gjort fel så väljer de gärna den som de anser har gjort "mest fel" som skyldig. Men om det blir för mycket av en bedömningsfråga vem som gjort mest fel, då delar de gärna på ansvaret.
Nej, men denna är:P paralun skrev:
https://www.google.com/maps/@57.857...2e0!7i16384!8i8192?hl=sv&coh=205409&entry=ttu
I den är man livrädd varje gång man ger sig in i den och skall svänga, detta då hastigheterna för genomfartstrafiken rakt fram är så hög...
Jo den där är inte alldeles trevligt byggd om man ska till vänster och måste välja fil innan rondellen.pacman42 skrev:
Var väl en pengakompromiss för att spara skattepengar? Sen finns det säkert skadestatistik för den där rondellen samt alla andra.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Rondeller är som mötesfria vägar. Oavsett om olyckorna är lika många som innan eller inte så är de mindre allvarliga då det inte blir frontalkrockar. Därtill hålls hastigheterna (nästan alltid; känner inte till extremfallen som visats) ned.
Och så blir det överlag bättre trafikflöden. De som hellre vill tillbaka till de myckna trafikljus vi hade på slutet av 1900-talet har antingen dåligt minne eller saknar erfarenhet.
Och så blir det överlag bättre trafikflöden. De som hellre vill tillbaka till de myckna trafikljus vi hade på slutet av 1900-talet har antingen dåligt minne eller saknar erfarenhet.
Jag gillar trafikljus när de har grön våg. Tyvärr är det inte lika vanligt som det en gång var ..Nötegårdsgubben skrev:Rondeller är som mötesfria vägar. Oavsett om olyckorna är lika många som innan eller inte så är de mindre allvarliga då det inte blir frontalkrockar. Därtill hålls hastigheterna (nästan alltid; känner inte till extremfallen som visats) ned.
Och så blir det överlag bättre trafikflöden. De som hellre vill tillbaka till de myckna trafikljus vi hade på slutet av 1900-talet har antingen dåligt minne eller saknar erfarenhet.
Jovisst och jag tror exemplet som @pacman42 postade är något som skapades för att få bort vänstersvängsolyckor när en bil står "naken" mitt i vägen. Troligen har det även hänt någon tragisk olycka.Nötegårdsgubben skrev:Rondeller är som mötesfria vägar. Oavsett om olyckorna är lika många som innan eller inte så är de mindre allvarliga då det inte blir frontalkrockar. Därtill hålls hastigheterna (nästan alltid; känner inte till extremfallen som visats) ned.
Och så blir det överlag bättre trafikflöden. De som hellre vill tillbaka till de myckna trafikljus vi hade på slutet av 1900-talet har antingen dåligt minne eller saknar erfarenhet.
Sen gör ju alltid trafikingenjörerna mätningar av trafikflöden innan beslut om lösning och de flesta kommuner har troligen en GIS baserad skadestatistik numera.
Husägare
· Stockholms län
· 299 inlägg
Notera att upplysningsskyltarnas syfte är att vägleda trafikanter till vägar och orter som visas på respektive skylt. De visar endast visar generiska cirkulationsplatser utan specifika filmarkeringar.Fiskerik skrev:Köper allt ni säger och är medveten nu om att jag gjort fel och borde varit aktsam när jag körde ut ur rondellen. Har i hela mitt körtkortsliv (10+år) alltid trott att markeringarna på skyltar/vägar varit tvång - inte en rekommendation. Man lär sig varje dag Ville mest kolla om det var jag som lärt mig fel - vilket uppenbarligen var fallet. Sen kan man prata om huruvida den andra föraren betett sig oaktsamt och vårdslöst m.t.p hur han åkte i rondellen och då jag får stå får kalaset denna gång kommer det säkerligen ske igen
Upplysningsskyltarna (som sitter ovanför körfälten) säger absolut ingenting om i vilken fil man ska, får, eller bör köra. Trafikanterna måste läsa av linjerna i körfälten samt ibland (sällan) läsa specialskyltar som ger anvisningar angående filval.
Jag har alltid tolkat rondellen i Solna som att man inte får köra rakt fram från höger körfält pga pilen i körfältet plus heldragen linje innan rondellen, enligt https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Vagmarkeringar/korfaltspilar/
Men jag kanske feltolkar Transportstyrelsen och att den heldragna linjen måste fortsätta in i rondellen för att texten i länken ovan ska gälla? Har själv kört rakt fram från höger körfält där en gång. Det gör jag aldrig om, fick en fantastisk tut-salut som tack för mitt tilltag
Edit: jag menar givetvis cirkulationsplats när jag slarvigt skriver rondell
Men jag kanske feltolkar Transportstyrelsen och att den heldragna linjen måste fortsätta in i rondellen för att texten i länken ovan ska gälla? Har själv kört rakt fram från höger körfält där en gång. Det gör jag aldrig om, fick en fantastisk tut-salut som tack för mitt tilltag
Edit: jag menar givetvis cirkulationsplats när jag slarvigt skriver rondell
Redigerat:
Jag har inte läst alla tolv sidor av denna tråd, men jag kom till diskussionen om blinka vänster eller inte och tänkte beskriva hur jag lärde mig rondellkörning när jag tog körkort i början av 90-talet. Någon kanske beskrivit samma sak, och då ber jag om ursäkt.
Min körskolelärare uppmanade mig att se rondeller som en helt vanlig korsning och därför placera bilen på samma sätt samt blinka på samma sätt.
Ska jag ta första avfarten lägger jag mig till höger och blinkar höger. Ska jag rakt fram lägger jag mig i mitten (enfilig rondell) och blinkar inte alls. Ska jag vänster (eller 180° eller mer) lägger jag mig till vänster och blinkar vänster tills jag kommer till utfarten, då slutar jag blinka och kör ut.
Detta sitter fortfarande i, och jag tycker att det fungerar väldigt bra. Tror aldrig att någon tutat på mig i rondell faktiskt. Jag har dock tagit till mig av att man alltid ska blinka höger ut ur rondellen, men det känns avigt. Tänk att man ska svänga vänster i en helt vanlig korsning...inte slår man på höger blinkers när man svängt in på gatan "kl nio" så att säga? Jag kan dock se nyttan av att blinka höger för tydlighetens skull...däremot ser jag inte onyttan med att blinka vänster om man ska vänster i rondellen, tvärt om faktiskt.
Min körskolelärare uppmanade mig att se rondeller som en helt vanlig korsning och därför placera bilen på samma sätt samt blinka på samma sätt.
Ska jag ta första avfarten lägger jag mig till höger och blinkar höger. Ska jag rakt fram lägger jag mig i mitten (enfilig rondell) och blinkar inte alls. Ska jag vänster (eller 180° eller mer) lägger jag mig till vänster och blinkar vänster tills jag kommer till utfarten, då slutar jag blinka och kör ut.
Detta sitter fortfarande i, och jag tycker att det fungerar väldigt bra. Tror aldrig att någon tutat på mig i rondell faktiskt. Jag har dock tagit till mig av att man alltid ska blinka höger ut ur rondellen, men det känns avigt. Tänk att man ska svänga vänster i en helt vanlig korsning...inte slår man på höger blinkers när man svängt in på gatan "kl nio" så att säga? Jag kan dock se nyttan av att blinka höger för tydlighetens skull...däremot ser jag inte onyttan med att blinka vänster om man ska vänster i rondellen, tvärt om faktiskt.
Husägare
· Stockholms län
· 299 inlägg
I en vanlig korsning blinkar du vänster när du ska svänga vänster, du blinkar inte först vänster för att byta till höger så ditt resonemang haltar.P Paxman skrev:Jag har inte läst alla tolv sidor av denna tråd, men jag kom till diskussionen om blinka vänster eller inte och tänkte beskriva hur jag lärde mig rondellkörning när jag tog körkort i början av 90-talet. Någon kanske beskrivit samma sak, och då ber jag om ursäkt.
Min körskolelärare uppmanade mig att se rondeller som en helt vanlig korsning och därför placera bilen på samma sätt samt blinka på samma sätt.
Ska jag ta första avfarten lägger jag mig till höger och blinkar höger. Ska jag rakt fram lägger jag mig i mitten (enfilig rondell) och blinkar inte alls. Ska jag vänster (eller 180° eller mer) lägger jag mig till vänster och blinkar vänster tills jag kommer till utfarten, då slutar jag blinka och kör ut.
Detta sitter fortfarande i, och jag tycker att det fungerar väldigt bra. Tror aldrig att någon tutat på mig i rondell faktiskt. Jag har dock tagit till mig av att man alltid ska blinka höger ut ur rondellen, men det känns avigt. Tänk att man ska svänga vänster i en helt vanlig korsning...inte slår man på höger blinkers när man svängt in på gatan "kl nio" så att säga? Jag kan dock se nyttan av att blinka höger för tydlighetens skull...däremot ser jag inte onyttan med att blinka vänster om man ska vänster i rondellen, tvärt om faktiskt.
Man använder blinkers när man byter fil, oavsett om det är en cirkulationsplats, motorväg eller stadstrafik. Man använder blinkers när man svänger av i en korsning eller en ska ut ur en cirkulationsplats och det är alltid den som byter fil som ansvarar för att byta när det finns plats att byta, det är inte de som redan ligger i filen som är skyldig att flytta på sig, något som många verkar tro på infarterna till Stockholm.
Jag litar aldrig på att någon använder blinkersen rätt i en cirkulationsplats, jag vet inte hur många jag ser dagligen som blinkar för att svänga av förtidigt eller som svänger av trots att de blinkar vänster. 🙄
Precis så fick jag lära mig -89 men också att man skulle blinka höger när man kör ut.P Paxman skrev:Min körskolelärare uppmanade mig att se rondeller som en helt vanlig korsning och därför placera bilen på samma sätt samt blinka på samma sätt.
Ska jag ta första avfarten lägger jag mig till höger och blinkar höger. Ska jag rakt fram lägger jag mig i mitten (enfilig rondell) och blinkar inte alls. Ska jag vänster (eller 180° eller mer) lägger jag mig till vänster och blinkar vänster tills jag kommer till utfarten, då slutar jag blinka och kör ut.
I princip har inget ändrats sedan dess. Man ser rondellerna lite annorlunda nu än de korsningar vi lärde oss men kör man på det vis vi lärde oss stämmer allting fortfarande.