Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    836
Rörande cirkulationsplatsen i tråden så har jag en liknande sådan i min stad, men man får inte svänga höger i den vänstra filen. Jag brukar ta den köfria vänstra filen och köra 5/4 varv istället för att snabbare ta mig förbi...

Jag "stjäl" då inte någon plats då bekymret är att folk i högerfilen inte gasar upp tillräckligt snabbt efter cirkulationsplatsen. Det hade behövt vara tre filer varav två högersvängande (vilket det iofs är, men en är dedicerad för bussar). Det märks så tydligt när trafikplanerarna misslyckas.

Å andra sidan så är jag så sjukt imponerad av kvinnan som planerade avstängningen av Tingstadstunneln i Göteborg. Med tanke på hur mycket trafik som påverkades så gjorde hon ett fantastiskt bra jobb (min dotter har lyssnat på ett föredrag som hon hållit i om just detta). Visst det var stökigt, men inte närmelsevis så illa som det kunde ha blivit...
 
Fairlane
S Stefan1972 skrev:
Klassiker........du ska förvissa dig om att vederbörande verkligen svänger. Att denne blinkar är ingen garanti. Detta är en typisk körskolegrej där man nästan kan kugga sig. Du ska lämna företräde punkt slut. Oavsett hur andra blinkar. Det är som sagt ingen garanti att de verkligen följer sin plan. Går man bara på blinkersen och kör ut och ni krockar så är det du som är vållande trots blinkers.
Det är jag väl medveten om.

Frågan var om du står kvar och väntar i det läget, inte vad man ska göra i teorin.

Om alla väntar i lägen som detta så påverkar det helt garanterat trafikflödet.
 
  • Gilla
hellem och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Går man bara på blinkersen och kör ut och ni krockar så är det du som är vållande trots blinkers.
Är det verkligen självklart att den som kör ut bedöms som ensamt vållande?
 
P paralun skrev:
Njau, man behöver lite lärtid sen funkar det mycket bra inkl flyt. Sen är ju hela Umeå fullt av rondeller så det är inte mycket värt att ta vägen genom centrum.
Men de fattar taktiken däruppe och förmodligen rondellmästare i Sverige.
Cirkulationsplatser fungerar bra så länge det inte blir kö i dem, blir det kö fungerar de urkasst! Det går inte att passera en cirkulationsplats med kö utan att bryta mot lagen om man skall in där det redan är kö. En självkörande bil kan därför inte köra in i en cirkulationsplats med kö...
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det verkligen självklart att den som kör ut bedöms som ensamt vållande?
Försäkringsbolagen kommer att bedöma det så.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Då är det tvärtom alla andra trafiksituationer. Helt galet.
Nej, det är exakt samma som alla trafiksituationer
 
pacman42 pacman42 skrev:
Cirkulationsplatser fungerar bra så länge det inte blir kö i dem, blir det kö fungerar de urkasst! Det går inte att passera en cirkulationsplats med kö utan att bryta mot lagen om man skall in där det redan är kö. En självkörande bil kan därför inte köra in i en cirkulationsplats med kö...
Jo nu har vi inga självkörande bilar mer än att Volvo experimenterar.
Sen blir det inte mycket till kö när alla följer enkla logiska trick som att blinka när man ska ur en rondell.
Umeå är då mycket speciellt med rondellerna på E4/E12 men jag har har aldrig upplevt att det blir några större problem eftersom man lärt sig en gemensam smart taktik.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Cirkulationsplatser fungerar bra så länge det inte blir kö i dem, blir det kö fungerar de urkasst! Det går inte att passera en cirkulationsplats med kö utan att bryta mot lagen om man skall in där det redan är kö. En självkörande bil kan därför inte köra in i en cirkulationsplats med kö...
I en rondell jag tidigare körde i ofta fungerade det bra. Så fort det blev kö i rondellen praktiserades bixtlåsprincipen på infarterna. Det var värre att komma in vid hög trafik utan kö. Så är det bara vettiga trafikanter så fungerar det även då.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sen blir det inte mycket till kö när alla följer enkla logiska trick som att blinka när man ska ur en rondell.
Klart det blir vid tät trafik!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Klart det blir vid tät trafik!
Jo som jag skrev så har jag inte upplevt det i Umeå. Det flyter på.
Jovisst så är det ett högt tempo eftersom det är E4/E12 samt matning mot Umeås stadsdelar men det funkar.
 
D Daniel 109 skrev:
I en rondell jag tidigare körde i ofta fungerade det bra. Så fort det blev kö i rondellen praktiserades bixtlåsprincipen på infarterna. Det var värre att komma in vid hög trafik utan kö. Så är det bara vettiga trafikanter så fungerar det även då.
Jo, med människor och interaktivitet så fungerar det rätt bra ändå. I cirkulationsplatsen vid Lindholmsmotet (när man kommer från Moskén) på Hisingen så brukar man bli insläppt av ungefär var femte-tionde förare som kommer från Lundbyleden, så ett lite hackande blixtlås iofs...
 
P paralun skrev:
Jo som jag skrev så har jag inte upplevt det i Umeå. Det flyter på.
Jovisst så är det ett högt tempo eftersom det är E4/E12 samt matning mot Umeås stadsdelar men det funkar.
Det beror ju på att man dimensionerat dem rätt och med lite marginal. Men om trafiken ökar ytterligare så kommer det att bli stökigt. Jag såg en dokumentär från USA om hur man där börjat bygga om till cirkulationsplatser på vissa håll och där påpekades det att de fungerar mycket sämre när deras kapacitetstak nås, men under detta så är de mycket bättre än alternativen.
 
P paralun skrev:
Jo som jag skrev så har jag inte upplevt det i Umeå. Det flyter på.
Jovisst så är det ett högt tempo eftersom det är E4/E12 samt matning mot Umeås stadsdelar men det funkar.
Rondeller på e4 är något helt annat än stadsrondeller. Umeå har helt enkelt inte storstadstrafik.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är jag väl medveten om.

Frågan var om du står kvar och väntar i det läget, inte vad man ska göra i teorin.

Om alla väntar i lägen som detta så påverkar det helt garanterat trafikflödet.
jag har inte sagt att jag väntar ut alla jag heller men det var ju bara en bra reflektion på hur det kan ske i en rondell. De som förespråkar vänsterblinkers och tycker att det borde ge bra signaler till andra tänker ju fel egentligen. Tänker man enbart på vilken riktning man ska så okej men att lita på det i alla lägen kan ju som sagt straffa sig. Jag kan då personligen räkna upp åtskilliga tillfällen där personer blinkar och sen gör de nå helt annat. Jag är rädd om mig och min familj och jag kör därefter. Sen om trafikflödet påverkas vet jag inte om jag har som prio. Isåfall borde det vara 110-130 på essingeleden för de som ligger i rätt hastighet stör ju flödet........
 
Nej, man kan inte blint lita på att folk blinkar rätt. Men blinkar man fel så får man acceptera att man kan få bromsa för folk som tror att du ska dit du signalerar. Men man kan ju inte vräka dig ut framför näsan på någon bara gör att de blinkar.

Jag håller inte med om din syn om hur man ska köra i cirkulationsplatser.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.