Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    836
S Stefan1972 skrev:
nja du har uppenbarligen inte varit med om att folk blinkar och sen glömmer att den är på eller ändrar sig och kör på nå helt annat sätt. Kör man som du menar och du krockar i rondellen så är det du som är vållande. Oavsett hur den andre gjort. Att denne signalerar är inget förmildrande till att du inte var uppmärksam.
Njau, visst finns det "tokblinkare"....men det här är nog en "utvecklingstrappa" för alla städer.

Rondellmästare är man förmodligen i Umeå där man har en radda med rondeller på E4 och allt bara flyter.
 
P paralun skrev:
Njau, visst finns det "tokblinkare"....men det här är nog en "utvecklingstrappa" för alla städer.

Rondellmästare är man förmodligen i Umeå där man har en radda med rondeller på E4 och allt bara flyter.
Sätt in nån från Umeå att visa upp sina färdigheter vid Brommaplan
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man blinkar inte vilket håll man vrider ratten åt, utan för att visa vart man är på väg.
Då är det tvärtom alla andra trafiksituationer. Helt galet.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Är det?
Ja, i det stora hela är tveklöst "rakt fram" den vanligaste färdvägen i cirkulationsplatser.
Därmed inte sagt att det är så i alla cirkulationsplatser.
 
Fairlane
S Stefan1972 skrev:
nu tror jag du missuppfattar hela min poäng........Med fredad menar jag att alla som ska in i en rondell ska ge företräde åt de som är i rondellen oavsett hur de signalerar eller vilket körfält de ligger i........
Om du står och väntar vid en huvudled och ser att bilen som kommer från vänster står på högerblinkers för att svänga in på vägen där du står, väntat du då tills den svängt in eller börjar du köra?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Rondellmästare är man förmodligen i Umeå
Trams! 😉 Rondellmästarna fanns i Linköping långt innan Umeå fick sin första cirkulationsplats. 😂🤓 En vilsekommen stockholmare i Vallarondellen är alltid lika underhållande... 😂😱🙃
 
H hellem skrev:
Sätt in nån från Umeå att visa upp sina färdigheter vid Brommaplan
Jo den från Umeå klarar nog Brommaplan galant men blir förbannad på alla som inte blinkar när de ska ur rondellen.
 
C cpalm skrev:
Ja, i det stora hela är tveklöst "rakt fram" den vanligaste färdvägen i cirkulationsplatser.
Inte så säker på det men det varierar säkert från stad/område till stad/område. Undrar om det finns "någon" galning som har statistik på detta och kan säga vad som egentligen gäller... 🤔

I städer där gamla "genomfartsleder" besudlats med en massa cirkulationsplatser har du i varje fall helt säkert rätt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inte så säker på det men det varierar säkert från stad/område till stad/område. Undrar om det finns "någon" galning som har statistik på detta och kan säga vad som egentligen gäller... 🤔

I städer där gamla "genomfartsleder" besudlats med en massa cirkulationsplatser har du i varje fall helt säkert rätt.
Jo och i Umeås fall så är det då 7 stora rondeller på E4/E12. Sen är det ju helt beroende av tidpunkt när det mest är genomfart eller man ska in i något område. Men allt flyter inkl att blinka när man ska ut ur rondellen.

https://maps.app.goo.gl/1YCSH8M2f3gFEK838
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om du står och väntar vid en huvudled och ser att bilen som kommer från vänster står på högerblinkers för att svänga in på vägen där du står, väntat du då tills den svängt in eller börjar du köra?
Klassiker........du ska förvissa dig om att vederbörande verkligen svänger. Att denne blinkar är ingen garanti. Detta är en typisk körskolegrej där man nästan kan kugga sig. Du ska lämna företräde punkt slut. Oavsett hur andra blinkar. Det är som sagt ingen garanti att de verkligen följer sin plan. Går man bara på blinkersen och kör ut och ni krockar så är det du som är vållande trots blinkers.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Du är en som dan som motverkar att flyt i trafiken. Naturligtvis måste man bedöma övrig trafiks avstånd och hastighet. Men att vänta på att det är tomt i alla filer när du ska in på en väg oavsett om folk blinkar blir verkligen inte bra.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Trams! 😉 Rondellmästarna fanns i Linköping långt innan Umeå fick sin första cirkulationsplats. 😂🤓 En vilsekommen stockholmare i Vallarondellen är alltid lika underhållande... 😂😱🙃
Ok, jag är mer i Umeå på besök än Linköping. Jo de här vilsekomna Stockholmarna... 🤓
 
P paralun skrev:
Ok, jag är mer i Umeå på besök än Linköping. Jo de här vilsekomna Stockholmarna... 🤓
På den tiden jag regelbundet vistades i Umeå fanns närmaste cirkulationsplats i Örnsköldsvik. 😮🙃 Men det var några år sedan…
 
Alfredo Alfredo skrev:
På den tiden jag regelbundet vistades i Umeå fanns närmaste cirkulationsplats i Örnsköldsvik. 😮🙃 Men det var några år sedan…
Umeås cirkulationsplatser är så irriterande att jag föredrar trafikljusen genom stan...
Edit: Jag sparar in några cirkulationsplatser då i alla fall
 
pacman42 pacman42 skrev:
Umeås cirkulationsplatser är så irriterande att jag föredrar trafikljusen genom stan...
Edit: Jag sparar in några cirkulationsplatser då i alla fall
Njau, man behöver lite lärtid sen funkar det mycket bra inkl flyt. Sen är ju hela Umeå fullt av rondeller så det är inte mycket värt att ta vägen genom centrum.
Men de fattar taktiken däruppe och förmodligen rondellmästare i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.