Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    836
S Stefan1972 skrev:
Problemet är att alla fastnar på att det är en rondell.......blinkers ska användas vid körfältsbyte. Inget annat. Blanda inte in andra saker. Spelar ingen roll vart alla är på väg, alla är skyldiga att lämna företräde enligt gängse regler oavsett.
Exakt, därför bör man signalera att man tänkt göra körfältsbyte vid sin tredje avfart för att underlätta för det allmänna trafikflödet. Eller förespråkar du att man inte ska signalera vad man tänkt?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
S Stefan1972 skrev:
Problemet är att alla fastnar på att det är en rondell.......blinkers ska användas vid körfältsbyte. Inget annat. Blanda inte in andra saker. Spelar ingen roll vart alla är på väg, alla är skyldiga att lämna företräde enligt gängse regler oavsett.
Klart man är skyldig att lämna företräde enligt gängse regler. Jag ser inte det som en motsats till att underlätta för andra att veta var jag ska.

Säg att jag ligger på en huvudled och ska svänga av till höger nästa. Där står en bil och väntar på att få köra in på huvudleden. Själv slår jag på blinkers så fort det går i en sådan situation för att underlätta, medan många andra inte blinkar alls eller först när de svänger så den som väntade inte fick lite extra tid att komma ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag tror ni ser olika rondeller framför er när ni pratar blinkande.

Små cirkulationsplatser (2-3m i diameter på rondellen) blinkar jag vänster när jag kör in i rondellen om jag ska till vänster och sen höger när jag kör ut. Är det en bil mitt emot så ser han var jag är på väg.

Är rondellen större så spelar vänsterblink inte någon roll för ingen lär hålla sån koll på mig ändå så dom vet var jag körde in.

Detta ligger hyfsat i linje med vad transportstyrelsen tycker också:
"”Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man […] byter körfält.” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
H hellem skrev:
Det är ingen specifik situation. Det är en situation som är konstant vid hög trafik.
Med specifik menar jag inte att den är ovanlig. Utan att tydligheten bara uppstår när blå bil skall ta tredje avfarten.

Nä, som sagt - blinka höger = jag har för avsikt att ta nästa avfart, blinkar inte = jag har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen, är tydligt, konsekvent, logiskt och i enlighet med lagens krav.

Har aldrig hört en polis eller körskolelärare som i "modern tid" starkt rekommenderar vänsterblinkning i cirkulationsplats, så det existerar tveklöst olika skolor även i dessa kretsar. Inte heller transportstyrelsen rekommenderar detta.

Däremot extremt irriterande med de som inte blinkar ut sig, det är en helt annan sak, och som sagts, ett brott mot trafikreglerna.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag tror det räcker med att alla bara blinkar när de ska ur rondellen, annars blir det en massa blinkande.
Många gör så numera och det flyter bra.
Japp, det var så jag fick lära mig av tre olika trafiklärare för snart 4 år sedan.
S sjoelund skrev:
Det finns inget lagkrav att blinka vänster, men det rekommenderas starkt av bland annat trafikpolis, körskolelärare, etc. En anledning är att man inte kan se om bilen blinkar höger när man är en påfarten efter i rondellen och undrar om bilen ska svänga vänster (så man behöver ge företräde) eller ska svänga av direkt. Om alla blinkade vänster skulle trafiken flyta mycket bättre.
Nja, det måste i.s.f. vara väldigt olika. Precis som jag fick lära mig när jag tog körkort har jag också sett rekomenderas av polis på sociala medier
 
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut. Vänsterblink vid "vänstersväng" hjälper inte i detta läge då det varken blinkas eller svängs. Men det är väl inget argument mot att göra det vid tillfällen då det faktiskt hjälper?Så gör jag i stora cirkulationsplatser med många utfarter. När jag passerat utfarten före "min" byter jag till högerblink. Enda gången jag inte blinkar innan infart i cirkulationsplats är om jag ska "rakt fram". Då blinkar jag höger enligt ovan.
Du bör byta till högerblink i tid för
P paralun skrev:
Jo men utmaningen är ju de som inte blinkar när de ska ur rondellen och det skapar osäkerhet.
Men nu upplever jag att många lärt sig "tricket" med att blinka när de ska ur rondellen.
Egentligen inget problem nuförtiden i mer högtrafikerade rondeller iaf där jag bor.
Jag upplever dagligen detta som ett problem. Jag förlorar personligen kanske bara bråkdelar av en sekund och lite stressad osäkerhet under denna stund. Men eftersom det gäller alla i trafiken blir det ju lätt minuter av köande fram till rondellen när det aggregeras över samtliga trafikanter.
 
Det är lagkravet, ingen rekommendation.
Att blinka vänster i dessa situationer är vettigt. Men inget lagkrav.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Med specifik menar jag inte att den är ovanlig. Utan att tydligheten bara uppstår när blå bil skall ta tredje avfarten.

Nä, som sagt - blinka höger = jag har för avsikt att ta nästa avfart, blinkar inte = jag har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen, är tydligt, konsekvent, logiskt och i enlighet med lagens krav.

Har aldrig hört en polis eller körskolelärare som i "modern tid" starkt rekommenderar vänsterblinkning i cirkulationsplats, så det existerar tveklöst olika skolor även i dessa kretsar. Inte ens transportstyrelsen rekommenderar detta.

Däremot extremt irriterande med de som inte blinkar ut sig, det är en helt annan sak, och som sagts, mot trafikreglerna.
Jag tog körkort för mindre än 10 år sen och detta förespråkades starkt. Det hjälper alla som ska köra in i rondellen, blå bil, grön bil och eventuell bil som ska in jämte dig i rondellen alldeles oavsett vart de tänkt köra av själva.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
H hellem skrev:
Exakt, därför bör man signalera att man tänkt göra körfältsbyte vid sin tredje avfart för att underlätta för det allmänna trafikflödet. Eller förespråkar du att man inte ska signalera vad man tänkt?
grejen är ju att så fort man är i en rondell så är du "fredad", alla ska hålla koll på dig och ge dig företräde enligt reglerna. Det stör inget flöde, tvärtom...........om person a ska ur rondellen till vänster (och blinkar) och jag kommer på motsatt sida så måste jag ju vänta till den bilen passerat och jag säkert kan köra in oavsett om vederbörande blinkar eller vilket körfält denne ligger i.
Jag skulle aldrig någonsin förlita mig på att nån blinkar i det läget med tanke på hur många kör i rondeller......Ibland har man god lust att stoppa folk och fråga vad de håller på med.......
 
Rondellen i startinlägget, kan de ha tagit bort rakt fram i höger fil för att förhindra köbildning under rusningstrafik?
 
Kalle B Kalle B skrev:
Rondellen i startinlägget, kan de ha tagit bort rakt fram i höger fil för att förhindra köbildning under rusningstrafik?
Nej, för det blir typiskt ingen kö på några andra utfarter än den direkt åt höger.
 
H hellem skrev:
Jag upplever dagligen detta som ett problem. Jag förlorar personligen kanske bara bråkdelar av en sekund och lite stressad osäkerhet under denna stund. Men eftersom det gäller alla i trafiken blir det ju lätt minuter av köande fram till rondellen när det aggregeras över samtliga trafikanter.
Jo men jag upplever det inte så nuförtiden och de flesta inser ju vad bra att det är när bilarna blinkar när de ska ur rondellen, "Det kanske jag också ska börja med?" och alltfler gör så och det blir mycket bättre flyt.
 
S Stefan1972 skrev:
grejen är ju att så fort man är i en rondell så är du "fredad", alla ska hålla koll på dig och ge dig företräde enligt reglerna. Det stör inget flöde, tvärtom...........om person a ska ur rondellen till vänster (och blinkar) och jag kommer på motsatt sida så måste jag ju vänta till den bilen passerat och jag säkert kan köra in oavsett om vederbörande blinkar eller vilket körfält denne ligger i.
Jag skulle aldrig någonsin förlita mig på att nån blinkar i det läget med tanke på hur många kör i rondeller......Ibland har man god lust att stoppa folk och fråga vad de håller på med.......
Tror du missar poängen. För mig handlar detta främst om rondeller med tvåfilig påfart. Om jag ska ta första avfarten och står och väjer för trafiken i rondelln vid ytterfältet och ser en bil på väg in i innerrfilen på påfarten innan mig så kan jag känna mig tryggre i att ytterfilen kommer förbli fri. Det handlar om bråkdelar av sekunder. I min åsikt är det mindre hjälpsamt för påfarten på motsatt sida som de flesta verkar fokusera på.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag upplever det inte så nuförtiden och de flesta inser ju vad bra att det är när bilarna blinkar när de ska ur rondellen, "Det kanske jag också ska börja med?" och alltfler gör så och det blir mycket bättre flyt.
 
S Stefan1972 skrev:
grejen är ju att så fort man är i en rondell så är du "fredad", alla ska hålla koll på dig och ge dig företräde enligt reglerna. Det stör inget flöde, tvärtom...........om person a ska ur rondellen till vänster (och blinkar) och jag kommer på motsatt sida så måste jag ju vänta till den bilen passerat och jag säkert kan köra in oavsett om vederbörande blinkar eller vilket körfält denne ligger i.
Jag skulle aldrig någonsin förlita mig på att nån blinkar i det läget med tanke på hur många kör i rondeller......Ibland har man god lust att stoppa folk och fråga vad de håller på med.......
Sådana som du orsakar dåligt flöde. Ingen är ”fredad” Alla ska visa hänsyn, visa sina avsikter och försöka få ett bra flyt i trafiken.
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.