Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    836
P paralun skrev:
Jo men små rondeller är en ovanlighet där jag bor. Däremot många större där det är mycket enkelt att hinna blinka när man ska ur rondellen. Blinkar alla när de ska ur rondellen gör ju det att hela rondellens trafik flyter mycket smidigare.
Man bör signalera att man ska ut ur rondellen, men man bör även signalera att man inte ska ut ur rondellen ännu. Det gör att rondellens trafik flyter ännu smidigare än om man struntar i detta. Det verkar som att du förespråkar att inte ska signalera vad man tänkt göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men små rondeller är en ovanlighet där jag bor. Däremot många större där det är mycket enkelt att hinna blinka när man ska ur rondellen. Blinkar alla när de ska ur rondellen gör ju det att hela rondellens trafik flyter mycket smidigare.
Visst är det olika på olika platser, vilket gör att det blir lite olika resultat. Jag gav bara ett exempel på när det underlättar om en bilist använder vänsterblinkers. Kan man överhuvudtaget inte förstå någon poäng med vänsterblinkers utan tror att föraren kommer köra medsols (jag har sett sådana argument i liknande trådar) så är man nog inget vidare bra förare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]

Om röd bil ser att blå bil blinkar vänster redan på väg in i cirkulationsplatsen behöver inte röd tveka om blås avsikter. Som röd anser jag mig hjälpt av att blå blinkar.
Ja, det är möjligen den specifika situationen där jag kan hålla med om att det kan tillföra en viss tydlighet - "jag blinkar vänster för att förtydliga att jag inte skall svänga höger".

Den tydligheten uppstår dock bara om blå bil skall ta tredje avfarten. Om blå bil skall ta andra avfarten uppstår fortfarande tveksamheten för röd bil huruvida blå bil har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen eller bara "struntar" i att blinka ut sig. Det mest logiska vore då att alltid blinka vänster så fort man har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen.
 
Sedan jag handledde mina barn för körkortet, så lärde jag mig att det är ett krav, inte bara "bör" att blinka när man lämnar rondellen. Du blir kuggad på uppkörningen om du inte gör det. Min dotter tog några körlektioner i körskola också, läraren där hävdade att du kan bli dömd för vårdslöshet om du inte blinkar vid utfart, lika illa som att köra mot rött.

Jag är osäker, men tror att det bara var rekommenderat när jag tog körkort på 70-talet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det är möjligen den specifika situationen där jag kan hålla med om att det kan tillföra en viss tydlighet - "jag blinkar vänster för att förtydliga att jag inte skall svänga höger".

Den tydligheten uppstår dock bara om blå bil skall ta tredje avfarten. Om blå bil skall ta andra avfarten uppstår fortfarande tveksamheten för röd bil huruvida blå bil har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen eller bara "struntar" i att blinka ut sig. Det mest logiska vore då att alltid blinka vänster så fort man har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen.
Jag tror det räcker med att alla bara blinkar när de ska ur rondellen, annars blir det en massa blinkande.
Många gör så numera och det flyter bra.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det är möjligen den specifika situationen där jag kan hålla med om att det kan tillföra en viss tydlighet - "jag blinkar vänster för att förtydliga att jag inte skall svänga höger".

Den tydligheten uppstår dock bara om blå bil skall ta tredje avfarten. Om blå bil skall ta andra avfarten uppstår fortfarande tveksamheten för röd bil huruvida blå bil har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen eller bara "struntar" i att blinka ut sig. Det mest logiska vore då att alltid blinka vänster så fort man har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen.
Det är ingen specifik situation. Det är en situation som är konstant vid hög trafik. De flesta rondeller vid högt trafikerade platser har dessutom flera infartsfiler som i trådens begynnelse och inte enfilig infart. Det hjälper grön OCH röd bil i bilden men dessutom de som kör in i rondellen jämte dig i ytterfilen. Det är oerhört hjälpsamt för trafikflödet helt enkelt då det skapar mycket större tydlighet för framförallt alla som är på väg in i rondellen.
 
  • Gilla
Ronnya65 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sedan jag handledde mina barn för körkortet, så lärde jag mig att det är ett krav, inte bara "bör" att blinka när man lämnar rondellen. Du blir kuggad på uppkörningen om du inte gör det. Min dotter tog några körlektioner i körskola också, läraren där hävdade att du kan bli dömd för vårdslöshet om du inte blinkar vid utfart, lika illa som att köra mot rött.

Jag är osäker, men tror att det bara var rekommenderat när jag tog körkort på 70-talet.
Det är ju illa att du inte kan trafikreglerna när du kör. Vårdslöshet lät du inte bli dömd för för att du inte blinkar. Men däremot kan du få en bot på 500kr.
 
Problemet är att alla fastnar på att det är en rondell.......blinkers ska användas vid körfältsbyte. Inget annat. Blanda inte in andra saker. Spelar ingen roll vart alla är på väg, alla är skyldiga att lämna företräde enligt gängse regler oavsett.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Sedan finns det ju de som följer väldigt egna regler. Jag kom mot en rondell där en hantverkar van försökte köra om mig precis innan rondellen, men han fick tvärnita för att inte köra in i refugen vid infarten. Då väljer han att istället dra in i rondellen åt fel håll, och får möte med två bilar i rondellen. Jag ser i backspegeln när jag lämnar rondellen att det är totalt kaos i den halvan av rondellen som han körde på fel håll.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
t
P paralun skrev:
Jag tror det räcker med att alla bara blinkar när de ska ur rondellen, annars blir det en massa blinkande.
Många gör så numera och det flyter bra.
Det finns inget lagkrav att blinka vänster, men det rekommenderas starkt av bland annat trafikpolis, körskolelärare, etc. En anledning är att man inte kan se om bilen blinkar höger när man är en påfarten efter i rondellen och undrar om bilen ska svänga vänster (så man behöver ge företräde) eller ska svänga av direkt. Om alla blinkade vänster skulle trafiken flyta mycket bättre.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
t

Det finns inget lagkrav att blinka vänster, men det rekommenderas starkt av bland annat trafikpolis, körskolelärare, etc. En anledning är att man inte kan se om bilen blinkar höger när man är en påfarten efter i rondellen och undrar om bilen ska svänga vänster (så man behöver ge företräde) eller ska svänga av direkt. Om alla blinkade vänster skulle trafiken flyta mycket bättre.
Och avråds starkt från av andra trafikpoliser (bland annat vokala sådana på twitter)
 
P paralun skrev:
Jag tror det räcker med att alla bara blinkar när de ska ur rondellen, annars blir det en massa blinkande.
Många gör så numera och det flyter bra.
Jag tycker det flyter dåligt vid hög trafik när det saknas fullständig information om vad folk tänkt så att alla står och väjer istället för att kunna köra vidare tidigare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om blå bil skall ta andra avfarten uppstår fortfarande tveksamheten för röd bil huruvida blå bil har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen eller bara "struntar" i att blinka ut sig
Absolut. Vänsterblink vid "vänstersväng" hjälper inte i detta läge då det varken blinkas eller svängs. Men det är väl inget argument mot att göra det vid tillfällen då det faktiskt hjälper?
C cpalm skrev:
Det mest logiska vore då att alltid blinka vänster så fort man har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen.
Så gör jag i stora cirkulationsplatser med många utfarter. När jag passerat utfarten före "min" byter jag till högerblink. Enda gången jag inte blinkar innan infart i cirkulationsplats är om jag ska "rakt fram". Då blinkar jag höger enligt ovan.
 
  • Gilla
  • Älska
redarn och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jag tycker det flyter dåligt vid hög trafik när det saknas fullständig information om vad folk tänkt så att alla står och väjer istället för att kunna köra vidare tidigare.
Jo men utmaningen är ju de som inte blinkar när de ska ur rondellen och det skapar osäkerhet.
Men nu upplever jag att många lärt sig "tricket" med att blinka när de ska ur rondellen.
Egentligen inget problem nuförtiden i mer högtrafikerade rondeller iaf där jag bor.
 
S sjoelund skrev:
t

Det finns inget lagkrav att blinka vänster, men det rekommenderas starkt av bland annat trafikpolis, körskolelärare, etc. En anledning är att man inte kan se om bilen blinkar höger när man är en påfarten efter i rondellen och undrar om bilen ska svänga vänster (så man behöver ge företräde) eller ska svänga av direkt. Om alla blinkade vänster skulle trafiken flyta mycket bättre.
rekommenderas starkt vet jag inte.......de som påstår det och tycker att det är bra förstår inte att det skapar en situation där de som blinkar tror att de gör allt rätt och att det är andra som ska hålla koll på dem. Man ser ganska ofta att de som blinkar på detta viset kör väldigt osäkert och vet troligen inte ens hur man kör i en rondell.
 
  • Haha
hellem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.