24 849 läst · 394 svar
25k läst
394 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 386 inlägg
Du byter så tidigt du inser att du ligger i en olämplig fil för vidare färd. Är du en dålig bilförare och överraskas av situationen trots tydlig skyltning bör du träna mer på att köra bil i stadsmiljö.O [old rusty] skrev:
Jag har kört lastbil sedan 1994 och kör alltid i ytterfilen i mindre cirkulationsplatser för annars ligger det alltid någon jävel bredvid släpet som man inte ser.
Nu kör jag ledbuss och gör precis samma där. Det går inte att se om det ligger någon vid höger bakhörn.
Men det är så många bilister som inte fattar.
Nu kör jag ledbuss och gör precis samma där. Det går inte att se om det ligger någon vid höger bakhörn.
Men det är så många bilister som inte fattar.
Strök vad jag skrev först eftersom i rondellen byter man ju inte ens fil.Nötegårdsgubben skrev:
Kör du in i högerfilen och då hamnar i ytterfilen i rondellen kan du köra runt tills soppan tar slut utan att byta fil. Och det är bara för innerfilen att förhålla sig till och byta fil när det passar, som en vanlig väg.
Jag förstår er poäng att ligga i rätt fil i rondeller.
Jag gör också i vissa fall rent felaktiga saker i pendlingstrafiken för att hålla uppe flödet. Men det gäller ju att veta när man gör det så man faktiskt passar sig för den där turisten, nytagna körkortet (som kör rätt) eller "rättshaveristen" som någon kallade det.
Eller inte surar när man smäller för att man chansat.
Att anta att bilar i högerfilen i en tvåfilig rondell kommer svänga ut höger är just en sån sak man ska vara medveten om är fel, det är du i vänsterfilen som byter fil.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 386 inlägg
Jag skrev så för att provocera, inte för att jag faktiskt trodde att du gjorde det.O [old rusty] skrev:
Det har jag heller inte påstått att man inte får. Däremot går det inte att utifrån trafikvett säga generellt när det är lämpligt. Kanske är det kö i avfartsfilerna som du försöker köra förbi för att sen tvinga dig in precis före heldragen linje – då tycker jag att du med rätta blir tutad på. I andra fall har jag svårt att förstå varför någon skulle tuta. Det tutas väldigt lite i Sverige.O [old rusty] skrev:
Enig.O [old rusty] skrev:
Ja, och inte sällan är det skyltat annorlunda än många tror/upplever är rätt. Så ibland ligger man rätt och har rätt, men behöver ändå vara vaksam på sina medtrafikanter då dessa har en annan uppfattning om ”hur man gör”.O [old rusty] skrev:
Nedan svänger jag exempelvis ofta vänster från högerfil, i linje med både regler och skyltning. Men jag är alltid varsam med att inte bli påkörd av någon som börjar till vänster och sen driftar ut. Inte sällan blir jag tutad på, men att någon tutar innebär inte per automatik att denne har rätt.
![Vägkorsning med vägskyltar som visar vägar mot Solberga, Västberga ö, Hägerstensåsen och Västberga v. Peroner och fordon syns på vägen.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/784/784415-7158d5f99e3e4b43e76fce17f531c753.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
C cpalm skrev:
Tänk dig en normal (liten) cirkulationsplats med en naturlig "huvudled" där de flesta kör rätt igenom cirkulationsplatsen och många slarvar med att blinka höger när de ska (rakt) ut.C cpalm skrev:
![Illustration av en cirkulationsplats med bilar i olika positioner och färger: blå (1, 2, 3), röd (C), och grön (B). Bil C är på väg in och bil 1 på väg ut.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/784/784416-e9c4e11f690d84a1088609a120effa1c.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om röd bil ser att blå bil blinkar vänster redan på väg in i cirkulationsplatsen behöver inte röd tveka om blås avsikter. Som röd anser jag mig hjälpt av att blå blinkar.
Väljer du innerfil och ska till vänster är det hjälpsamt både för dem som kör på samma påfart som dig i yttertfil och för de som väntar på sin tur i ytterfil vid nästakommande påfart. På mindre och mellanstora cirkulationsplatser ser man ju bilarna som är på väg in i cirkulationsplatsen vid påfarften innan sin egen påfart. Det hjälper jättemycket att på förhand förstå när innerfilsförarna tänkt korsa ytterfilen.C cpalm skrev:
Det är oerhört vanligt att folk inte blinka ut ur rondellen särskilt när de kör rakt igenom, så därför är det oerhört skönt med denna signal.
jag tycker det är mest hjälpsamt för grön bil som då förstår att den kan köra in i rondellen utan att oroa sig lika mycket för att bli överaskad av blå bils oväntade filbyte ifall de ska rakt igenom och glömt blinka ut ur rondellen.Alfredo skrev:
Tänk dig en normal (liten) cirkulationsplats med en naturlig "huvudled" där de flesta kör rätt igenom cirkulationsplatsen och många slarvar med att blinka höger när de ska (rakt) ut.
[bild]
Om röd bil ser att blå bil blinkar vänster redan på väg in i cirkulationsplatsen behöver inte röd tveka om blås avsikter. Som röd anser jag mig hjälpt av att blå blinkar.
Jo men hur svårt kan det vara att lära sig att blinka när man ska ut ur en rondell?Alfredo skrev:
Tänk dig en normal (liten) cirkulationsplats med en naturlig "huvudled" där de flesta kör rätt igenom cirkulationsplatsen och många slarvar med att blinka höger när de ska (rakt) ut.
[bild]
Om röd bil ser att blå bil blinkar vänster redan på väg in i cirkulationsplatsen behöver inte röd tveka om blås avsikter. Som röd anser jag mig hjälpt av att blå blinkar.
Gjorde alla det tydligt så undvek man den mesta röran och allt flöt på bättre.
"Rätten att inte blinka?"
![Fairlane](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 13 585 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 13 585 inlägg
Är rondellen riktigt liten så är sträckan där man. Kan blinka höger väldigt kort. En vänsterblinkers innan man kör in i rondellen kan absolut hjälpa till att förmedla information tidigare. Det blir väldigt tydligt i små rondeller där nästan ingen svänger vänster, dvs man bryter mönstret.
Så eftersom man alltid bör blinka ut ur rondellen bör man man inte blinka vänster enligt dig? Även för de som blinkar ut ur rondellen så börjar de blinka lite för sent så att grön eller röd bil inte riktigt hinner uppfatta detta vid sin påfart.P paralun skrev:
Jo men små rondeller är en ovanlighet där jag bor. Däremot många större där det är mycket enkelt att hinna blinka när man ska ur rondellen. Blinkar alla när de ska ur rondellen gör ju det att hela rondellens trafik flyter mycket smidigare.Fairlane skrev:
Tämligen irrelevant hur det ser ut just där du bor. På landet har jag många mil till närmaste cirkulationsplats men det påverkar heller inte mina åsikter i denna tråd.P paralun skrev:
Helt korrekt! Det blir bättre om alla följer trafikreglerna! Vi håller med! Absolut!P paralun skrev:
Men nu ser det tyvärr inte ut riktigt så och jag tror varken du eller jag kan förändra detta. Vi kan dock alla göra vad vi kan för att hjälpa andra!