Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    836
P paralun skrev:
Jo men jag upplever det inte så nuförtiden och de flesta inser ju vad bra att det är när bilarna blinkar när de ska ur rondellen, "Det kanske jag också ska börja med?" och alltfler gör så och det blir mycket bättre flyt.
Ja, förutsättningen är att alla blinkar ut. Det underlättar ytterligare och blir ännu smidigare och tydligare och bättre flöde om folk även blinkar när de ska vänster.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Enda gången jag inte blinkar innan infart i cirkulationsplats är om jag ska "rakt fram".
Ja, men det är ju där tydligheten blir inkonsekvent. Det vanligaste är väl dessutom att man skall "rakt fram".
 
På det hela taget är det ändå rätt små problem vi har här i Sverige!

Luftfoto över Triumfbågen i Paris omgiven av trafik och omgivande stadslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Michael Elinder och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Ja, förutsättningen är att alla blinkar ut. Det underlättar ytterligare och blir ännu smidigare och tydligare och bättre flöde om folk även blinkar när de ska vänster.
Jo men blinkar alla när de ska ur rondellen blir det även enklare att byta fil i en rondell, det hänger ju ihop.
Det tog några år med våra mer högtrafikerade rondellern innan man fattade den här enkla logiken men nu flyter det på bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Sådana som du orsakar dåligt flöde. Ingen är ”fredad” Alla ska visa hänsyn, visa sina avsikter och försöka få ett bra flyt i trafiken.
nu tror jag du missuppfattar hela min poäng........Med fredad menar jag att alla som ska in i en rondell ska ge företräde åt de som är i rondellen oavsett hur de signalerar eller vilket körfält de ligger i........
 
S Stefan1972 skrev:
nu tror jag du missuppfattar hela min poäng........Med fredad menar jag att alla som ska in i en rondell ska ge företräde åt de som är i rondellen oavsett hur de signalerar eller vilket körfält de ligger i........
Njau, om man tydligt ser att någon ska köra ur en rondell så är det ju bara att köra in i rondellen.
Det är ju det som skapar "flytet".
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stefan: Vilket är fullständigt nonsens. Precis som när du ska in på en motorväg så ser man till att det är fritt i den fil man ska in i, och de som kommer i filen bör anpassa farten för att underlätta i de situationer det är lämpligt.
 
Redigerat:
Den som orsakar en olycka i en rondell kan aldrig säga att ja men jag såg den bilen blinka ditåt så jag körde in i rondellen. Då är man alltid skyldig till olyckan. Jag menar, hur många bilar ser man inte som blinkar åt ett håll och sen väljer nå helt annat. De har kanske glömt blinkersen på eller så ångrar de sig och tar en annan avfart.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, men det är ju där tydligheten blir inkonsekvent.
Jag tycker nog det är både tydligt och konsekvent att inte blinka när man kör in i en "fyrvägscirkulationsplats" och ska rakt igenom denna, En blinkning i detta läge skulle vara totalt missvisande.

C cpalm skrev:
Det vanligaste är väl dessutom att man skall "rakt fram".
Är det? Där jag bodde tidigare och skulle "ut i stora världen" passerar jag tre rondeller. Avfart tre (vänster) i den första, avfart ett (höger) i den andra och avfart fyra (rejält vänster, stor cirkulationsplats) i den tredje. Enbart cirkulationsplats två av dessa tre har ett möjligt vägval som ens kan beskrivas som "rakt fram".
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Den som orsakar en olycka
S Stefan1972 skrev:
Då är man alltid skyldig till olyckan
Helt rätt! 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilket är fullständigt nonsens. Precis som när du ska in på en motorväg så ser man till att det är fritt i den fil man ska in i, och de som kommer i filen bör anpassa farten för att underlätta i de situationer det är lämpligt.
Om du citerar mig så är det inte alls nonsens för står jag still och väntar på infart till rondellen och någon tydligt blinkar att bilen ska ur rondellen så är det bara att köra in. Det är ju det som är "flytet" och som alltfler numera förstår och att tydligt blinka när man ska ur en rondell.
 
P paralun skrev:
Om du citerar mig så är det inte alls nonsens för står jag still och väntar på infart till rondellen och någon tydligt blinkar att bilen ska ur rondellen så är det bara att köra in. Det är ju det som är "flytet" och som alltfler numera förstår och att tydligt blinka när man ska ur en rondell.
nja du har uppenbarligen inte varit med om att folk blinkar och sen glömmer att den är på eller ändrar sig och kör på nå helt annat sätt. Kör man som du menar och du krockar i rondellen så är det du som är vållande. Oavsett hur den andre gjort. Att denne signalerar är inget förmildrande till att du inte var uppmärksam.
 
  • Gilla
Anders.o93
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Att denne signalerar är inget förmildrande till att du inte var uppmärksam.
Uppmärksam var han ju. Om han fattade rätt beslut är en annan fråga.
 
P paralun skrev:
Om du citerar mig så är det inte alls nonsens för står jag still och väntar på infart till rondellen och någon tydligt blinkar att bilen ska ur rondellen så är det bara att köra in. Det är ju det som är "flytet" och som alltfler numera förstår och att tydligt blinka när man ska ur en rondell.
Om någon ska ut ur rondellen vid nästa avfart behöver du anpassa din infart så att de eventuellt kan sakta ner eller korsa ditt körfält. Om de signalerar vänster kan du anpassa din infart med förväntad högre hastighet och skapa bättre flyt in i rondellen. Självklart fortfarande med marginal för att någon gör något oväntat.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Linjedragningen inne i cirkulationsplatsen gäller, svårare än så är det inte. Väjningsplikten för att köra in gäller också. Om du tänker köra rakt fram så kommer du med stor sannolikhet att få en annan bil som ligger i filen till vänster om dig i sidan, men det är den bilens förares fel.

Men...
...försäkringsbolagen kommer med stor sannolikhet ge er delad skuld...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.