Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    839
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror ju på att man dimensionerat dem rätt och med lite marginal. Men om trafiken ökar ytterligare så kommer det att bli stökigt. Jag såg en dokumentär från USA om hur man där börjat bygga om till cirkulationsplatser på vissa håll och där påpekades det att de fungerar mycket sämre när deras kapacitetstak nås, men under detta så är de mycket bättre än alternativen.
Jo hade Trafikverket samt Umeå kommun haft några miljarder skattepengar över så hade man naturligtvist valt en annan lösning med trafikplatser inkl på/avfarter. Jag tycker man fick till det mycket bra med stora rondeller.
 
P paralun skrev:
Jo hade Trafikverket samt Umeå kommun haft några miljarder skattepengar över så hade man naturligtvist valt en annan lösning med trafikplatser inkl på/avfarter. Jag tycker man fick till det mycket bra med stora rondeller.
Det var ju Umeå som ville ha denna lösningen då de inte ville ha höga hastigheter genom staden. På flera av platserna där man har cirkulationsplatserna så hade man med lätthet kunnat bygga viadukter, men man valde bort detta (inte främst pga kostnader då). Från början i Umeå planerade man ju för en väg väster om centrum som skulle vara utan en massa plankorsningar, men Umeå föredrog att få hjälp med att betala kommunal infrastruktur då en stor del av trafiken har sjukhuset/universitetet som målområde.

Skellefteå förhandlar/diskuterar ju om en förbifart även de, de vill också ha den genom staden och med cirkulationsplatser (dock några viadukter där) för att på detta sätt få staten att betala för kommunal infrastruktur. Ur statens perspektiv så hade det varit vettigare att låta E4 gå mellan Klemensnäs och Bergsbyn (nära Northvolts fabriker) och ansluta till nuvarande väg norr om staden vid Solbacken/Boviken. Detta hade fått bort lastbilarna från staden, men hade inte avlastat personbilstrafiken lika mycket. Istället så vill man dra trafiken från nuvarande cirkulationsplats vid McDonalds i södra kanten av staden, runt Anderstorp och vidare till östra leden med viadukter mot väg 372 och cirkulationsplatser mot Torsgatan och nuvarande E4 (vid brandstationen). Detta löser inte så mycket då man tidvis (exempelvis vid julhandeln) har köer på E4 vid Solbackens shoppingområde. Men Skellefteå får en till bro över älven inom staden för statens pengar, dvs man avlastar Viktoriabron i centrum mycket mer än om man drar E4 utanför staden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det var ju Umeå som ville ha denna lösningen då de inte ville ha höga hastigheter genom staden. På flera av platserna där man har cirkulationsplatserna så hade man med lätthet kunnat bygga viadukter, men man valde bort detta (inte främst pga kostnader då). Från början i Umeå planerade man ju för en väg väster om centrum som skulle vara utan en massa plankorsningar, men Umeå föredrog att få hjälp med att betala kommunal infrastruktur då en stor del av trafiken har sjukhuset/universitetet som målområde.

Skellefteå förhandlar/diskuterar ju om en förbifart även de, de vill också ha den genom staden och med cirkulationsplatser (dock några viadukter där) för att på detta sätt få staten att betala för kommunal infrastruktur. Ur statens perspektiv så hade det varit vettigare att låta E4 gå mellan Klemensnäs och Bergsbyn (nära Northvolts fabriker) och ansluta till nuvarande väg norr om staden vid Solbacken/Boviken. Detta hade fått bort lastbilarna från staden, men hade inte avlastat personbilstrafiken lika mycket. Istället så vill man dra trafiken från nuvarande cirkulationsplats vid McDonalds i södra kanten av staden, runt Anderstorp och vidare till östra leden med viadukter mot väg 372 och cirkulationsplatser mot Torsgatan och nuvarande E4 (vid brandstationen). Detta löser inte så mycket då man tidvis (exempelvis vid julhandeln) har köer på E4 vid Solbackens shoppingområde. Men Skellefteå får en till bro över älven inom staden för statens pengar, dvs man avlastar Viktoriabron i centrum mycket mer än om man drar E4 utanför staden.
Nej som jag förstått det förhandlade man länge med Trafikverket om riktiga trafikplatser på E4/E12 inkl då att få bort trafik från centrum samt att man byggde de nya stadsdelarna norr om Umeå.
Men en riktig trafikplats kostar då "multum" med skattepengar inkl en bro på varje ställe.

Och rondellerna funkar inkl det här med att blinka när man ska ur en rondell....
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, man kan inte blint lita på att folk blinkar rätt. Men blinkar man fel så får man acceptera att man kan få bromsa för folk som tror att du ska dit du signalerar. Men man kan ju inte vräka dig ut framför näsan på någon bara gör att de blinkar.

Jag håller inte med om din syn om hur man ska köra i cirkulationsplatser.
jo det är klart man får det men vad hjälper det den dagen då vederbörande inte stannar och brakar in i dig.....I just rondeller är det ju inte ovanligt alls. Skulle nog tro att det är en av de vanligaste olyckorna i just rondeller där de som ska in i en rondell missuppfattar nåt och kommer in så att de i rondellen inte hinner stanna.
 
Den vanligaste olyckan är folk som stannar vid infarten blir påkörda när bakomvarande bil utgår från att den ska köra in.
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst så är det ett högt tempo eftersom det är E4/E12 samt matning mot Umeås stadsdelar men det funkar.
Det kanske funkar där men ta godtyckligt handelsområde de dagar då det är som mest trafikerat så korkar det till sig rejält. Tänker på områden som Linköping/Tornby, Uppsala/Boländerna/Gränby, Sundsvall/Birsta och en hel del runt handelsområden runt Stockholm.
 
Då är väl svaret på frågan ja, inte nej.

Om båda påfarterna kan svänga höger och trafiken i rondellen kan köra ut i vänsterfilen förbättrar man ju den begränsande faktorn.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske funkar där men ta godtyckligt handelsområde de dagar då det är som mest trafikerat så korkar det till sig rejält. Tänker på områden som Linköping/Tornby, Uppsala/Boländerna/Gränby, Sundsvall/Birsta och en hel del runt handelsområden runt Stockholm.
Jovisst men i Umeå blev det rondeller och de är nog rondellmästare i Sverige.

Vill man så kan man ju åka med Google-gubben... vid Ikea-rondellen södra infarten och där man styrde iväg E4/E12 från centrum.
https://www.google.com/maps/@63.802...umbfov=90!7i16384!8i8192?coh=205410&entry=ttu
 
Lagligt sett är rondellen en "väg med X antal följande högerkorsningar" OAVSETT vad skyltarna innan visar
Ska du ut ur rondellen från en fil som inte är den längst ut till höger så måste du göra ett filbyte och iakta väjningsplikt precis som på vilken tvåfilig väg som helst.

Så rent lagligt kan du ligga och köra varv på varv i högerfilen utan att nån annan än polisen lagligt kan stoppa dig, då alla till vänster har väjningsplikt och alla som ska in i rondellen har väjningsplikt.

Nu var inte lagarna för rondeller på detta sätt från början, utan har ändrats till nuvarande utformning (på gott och ont)
 
Rondeller är ett vansinnigt påfund. Det verkar som att Trafikverket ger skottpengar till rondellbyggen. Det finns bara en situation där en rondell kan vara meningsfull: där 4 vägar möts med ungefär lika stora trafikflöden. Detta förekommer dock sällan.
Här var dom så korkade att de byggde en rondell på E22 där två mindre vägar gick in. Sedan dess är det trafikstockning för alla nästan dagligen. Det var för ungefär 10 -12 år sedan.
Nu rivs rondellen, och Trafikverket bygger nästa vansinniga lösningen: en rondell i luften ovanför den uträtade E22, ungefär som i Lund där väg108 avgår. Det finns inga trafikflöden i närheten som kan motivera detta.
Trafikverket verkar ha för mycket av våra skattepengar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns bara en situation där en rondell kan vara meningsfull: där 4 vägar möts med ungefär lika stora trafikflöden.
Jag håller inte med. Jag påstår att exempelvis Vallarondellen i Linköping är en fantastiskt bra lösning jämfört med om det hade varit en trafikljuskorsning.

Karta över Vallarondellen i Linköping, som visar rondellens layout och närliggande vägar, inklusive Universitetvägen och väg mot McDonald's Valla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men små rondeller är en ovanlighet där jag bor.
I den här hinner man inte blinka om man ska rakt fram..
Gatlopp med minirondell, vägskylt för vägkorsning och ett fordon på höger sida. Huvudvägen fortsätter rakt fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
I den här hinner man inte blinka om man ska rakt fram..
Ingen hit att svänga vänster där heller, verkar det som... 😆
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ingen hit att svänga vänster där heller, verkar det som... 😆
Som Google Maps brukar säga:
"Gör en tillåten u-sväng" 😇
 
pacman42 pacman42 skrev:
Försäkringsbolagen kommer att bedöma det så.
Det är inte alls säkert. Juridiskt bedöms det så, men försäkringsbolaget kan anse att det är delat ansvar ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.