518 270 läst · 11 025 svar
518k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
En annan undersökning från 2019 som lutar åt samma håll...BirgitS skrev:
https://research.chalmers.se/publication/518198/file/518198_Fulltext.pdf
Jag kan svara "jag slår inte min fru eller någon annan person".BirgitS skrev:
Kan du svara om du ändrat dig gällande din åsikt att om inte Tesla skriver på avtalat så kan de lägga ner? Tror du t.om menade att det var "enkelt" för bilmekanikerna att hitta nya jobb.
Du har ju tidigare haft den åsikten i denna tråd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Så vitt jag vet har jag aldrig tyckt att Tesla bör läggas ner och arbetarna få sparken. Var har jag skrivit det?sysmali skrev:
Så som jag minns det var det andra som påstod att det var lätt för bilmekanikerna att hitta nya jobb och att de som ville ha kollektivavtal därför skulle säga upp sig från Tesla i stället för att strejka.
Vilken härlig alternativ teori.D Den ofrivillige klåparen skrev:Det är för det finns en stor skara jävla gnällspikar som lockas av den populistiska högeragendan, som själva är helt oförmögna att göra något konstruktivt. Det sitter i deras ryggmärg att gnälla. Deras egna oförmåga är någon annans fel, alltid. Gärna invandrare och/eller kvinnor. När deras av internet formade världsbild rubbas (av konsumtion av mainstreammedia) slår det bakut i hjärnkontoret, så först när teorin om att media är "vänsterbliven" presenteras i någon av SD hemligt styrd YouTube-kanal presenteras blir det lugn i skallen igen.
Där har du en alternativ teori till din om att dessa klartänkta incels har synat SVT/SRs vänstervridning och att deras högljudda gnäll och retorik är ett bevis för densamma.
De som anser att public service är vänstervriden är alltså; jävla gnällspikar som gnäller på kvinnor och invandrare och är oförmögna att göra något konstruktivt. Förmodligen SD-anhängare och samtidigt incels. Dessutom är de "en stor skara".
Jag är förvisso inte förvånad att se vilka som gillat och t.o.m älskat ditt inlägg. Ni är ett skönt verklighetsfrånvänt gäng.
Haha....... men ser du inte vilken härlig karikatyr det var?sysmali skrev:Vilken härlig alternativ teori.
De som anser att public service är vänstervriden är alltså; jävla gnällspikar som gnäller på kvinnor och invandrare och är oförmögna att göra något konstruktivt. Förmodligen SD-anhängare och samtidigt incels. Dessutom är de "en stor skara".
Jag är förvisso inte förvånad att se vilka som gillat och t.o.m älskat ditt inlägg. Ni är ett skönt verklighetsfrånvänt gäng.
Jag har inga höga tankar om de som arbetar på SVT men i det stora hela har de trots sina brister varit betydligt bättre på att hålla rapporteringen neutral och faktabaserad än de amerikanskinspirerade ytterhögermedierna har varit. I sådana fall där jag har kunnat kontrollera fakta själv eller haft tillgång till ögonvittnen.
Som sagt har SVTs stora svaghet varit att de har gått för långt i sitt sökande efter det neutrala och låtit diverse propagandister från olika flumgrupper lägga fram sina påhittade historier och behandlat dem som den andra sidans likvärdiga åsikt även när man med enkla faktakontroller hade kunnat påvisa vad som var lögn.
Här 5315BirgitS skrev:Så vitt jag vet har jag aldrig tyckt att Tesla bör läggas ner och arbetarna få sparken. Var har jag skrivit det?
Så som jag minns det var det andra som påstod att det var lätt för bilmekanikerna att hitta nya jobb och att de som ville ha kollektivavtal därför skulle säga upp sig från Tesla i stället för att strejka.
"Jag formulerar om eftersom det tydligen inte var förståeligt.
Jag tycker att 600 Tesla-anställda som är spridda över landet och som blir av med jobbet inte är ett ett problem eftersom de snabbt får nya jobb enligt dem som är emot kollektivavtal och folk kommer att köpa andra bilar."
Edit: Det är alltså ditt svar på frågan "Tycker DU att kollektivavtal är så viktigt att du inte har problem att människor blir arbetslösa? "
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Att jag inte tycker att det är ett problem är verkligen inte samma sak som att jag tycker att Tesla bör läggas ner.sysmali skrev:Här 5315
"Jag formulerar om eftersom det tydligen inte var förståeligt.
Jag tycker att 600 Tesla-anställda som är spridda över landet och som blir av med jobbet inte är ett ett problem eftersom de snabbt får nya jobb enligt dem som är emot kollektivavtal och folk kommer att köpa andra bilar."
(du skrev mer, men ovanstående är väl tydligt vad du tycker)
Och som sagt:
"eftersom de snabbt får nya jobb enligt dem som är emot kollektivavtal"
Så hur är det: Är det lätt för bilmekaniker att få nya jobb eller inte?
Du inser väl att 600 person som blir arbetslösa inte är något direkt ovanligt. Vi lever i ett land där företag upphör dagligdags (#5 317). Att 1000 personer (eller vad det nu blir) bara i Skellefteå är ett problem betyder verkligen inte att det antal (10?) som jobbar på en verkstad i Umeå eller i andra större städer är det.
Svarade du någon gång på de frågor jag ställde till dig i det inlägget:
Har du någon gång tänkt på att avsaknaden av kollektivavtal kan leda till att folk blir arbetslösa?
Är inte det lika hemskt som att folk blir arbetslösa pga. kollektivavtal?
Är du säker på att du tycker att det är så viktigt att det inte är kollektivavtal när det leder till att människor blir arbetslösa?
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 919 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 919 inlägg
Poletten verkar inte ha trillat ner. Lämnar denna diskussion med det sagt. Kriga på!sysmali skrev:Vilken härlig alternativ teori.
Jag svarade dig mycket. Bland annat att du alltid ställer motfrågor. Som du gör nu i ett larvigt försök att ge igen när jag påminner dig om vad du tidigare skrivit.BirgitS skrev:Att jag inte tycker att det är ett problem är verkligen inte samma sak som att jag tycker att Tesla bör läggas ner.
Och som sagt:
"eftersom de snabbt får nya jobb enligt dem som är emot kollektivavtal"
Så hur är det: Är det lätt för bilmekaniker att få nya jobb eller inte?
Du inser väl att 600 person som blir arbetslösa inte är något direkt ovanligt. Vi lever i ett land där företag upphör dagligdags (#5 317). Att 1000 personer (eller vad det nu blir) bara i Skellefteå är ett problem betyder verkligen inte att det antal (10?) som jobbar på en verkstad i Umeå eller i andra större städer är det.
Svarade du någon gång på de frågor jag ställde till dig i det inlägget:
Har du någon gång tänkt på att avsaknaden av kollektivavtal kan leda till att folk blir arbetslösa?
Är inte det lika hemskt som att folk blir arbetslösa pga. kollektivavtal?
Är du säker på att du tycker att det är så viktigt att det inte är kollektivavtal när det leder till att människor blir arbetslösa?
Du behöver inte känna dig kränkt när jag uppmärksammar dig på din tidigare inställning, men att tycka att 600 människor (många med familjer) som dessutom verkar trivas ska bli arbetslösa för att sådana som du tycker att kollektivavtal är viktigare än att människor har ett arbete är faktiskt magstarkt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Jag känner mig inte det minsta kränkt. Jag inser däremot att du inte inser skillnaden mellan vad jag tycker och vad du tror att jag tycker.sysmali skrev:Jag svarade dig mycket. Bland annat att du alltid ställer motfrågor. Som du gör nu i ett larvigt försök att ge igen när jag påminner dig om vad du tidigare skrivit.
Du behöver inte känna dig kränkt när jag uppmärksammar dig på din tidigare inställning, men att tycka att 600 människor (många med familjer) som dessutom verkar trivas ska bli arbetslösa för att sådana som du tycker att kollektivavtal är viktigare än att människor har ett arbete är faktiskt magstarkt.
Motfrågor fungerar ofta bra för att visa att folk inte har tänkt igenom vad olika alternativ leder till.
Blir du kränkt när jag frågar dig om du inser att brist på kollektivavtal kan göra folk arbetslösa eftersom du vägrar svara?
Som direkt chef för ca 150-200 personer (inte samtidigt) sedan 90-talet är min erfarenhet, självklart inte utan undantag, att dom mest driftiga personerna inte är med i facket.
Dom "militanta" fackmedlemmarna är mycket ofta dom som inte kan prestera sig till en bättre position/lön.
Sen finns det såklart arbetsgivare som är riktiga rövhål och där behövs det stöd, men har svårt att tro att det är så idag annat än få undantag.
Har det kommit fram exakt hur villkoren hos Tesla ser ut, tycker att jag har läst alla inlägg men inte hittat?
Dom "militanta" fackmedlemmarna är mycket ofta dom som inte kan prestera sig till en bättre position/lön.
Sen finns det såklart arbetsgivare som är riktiga rövhål och där behövs det stöd, men har svårt att tro att det är så idag annat än få undantag.
Har det kommit fram exakt hur villkoren hos Tesla ser ut, tycker att jag har läst alla inlägg men inte hittat?
Jo, du känner dig nog kränkt. Men denna gång räddar inte dina motfrågor din inställning att hellre sparka 600 anställda på Tesla än att låta Tesla slippa kollektivavtal. Trist människosyn.BirgitS skrev:Jag känner mig inte det minsta kränkt. Jag inser däremot att du inte inser skillnaden mellan vad jag tycker och vad du tror att jag tycker.
Motfrågor fungerar ofta bra för att visa att folk inte har tänkt igenom vad olika alternativ leder till.
Blir du kränkt när jag frågar dig om du inser att brist på kollektivavtal kan göra folk arbetslösa eftersom du vägrar svara?
Men du, efter alla år här på byggahus så vet jag att du ofta hamnar i konflikt med andra medlemmar, framför allt när diskussionen har politiska undertoner. Jag ska gå och lägga mig nu, föreslår att du gör likadant, trots att du känner dig kränkt. Det går över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att SVT finansieras med skattepengar och ska vara objektiva vilket de inte är.Dan1891 skrev:
De amerikanska bolagen är väl privata företag som nog kan förväntas driva sina ägares agendor, alltså är det inte förvånande att de inte är objektiva. Ungefär som Expressen och Aftonbladet, ingen som kräver eller förväntar sig att de ska vara objektiva.