T TH885 skrev:
[länk]
Svårt att se att de inte löser självkörning till slut, det finns ju ingen annan som ligger i närheten av hur långt de kommit. Kan nog bli värt en del pengar när det funkar utan övervakning.

Nissens
W witten skrev:
Svårt att se att de inte löser självkörning till slut, det finns ju ingen annan som ligger i närheten av hur långt de kommit. Kan nog bli värt en del pengar när det funkar utan övervakning.
Det är väl de där sw-konsulterna som är inkompetenta. 😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Problemet med Teslas autopilot är att det är en glorifierad lane assistant, som lurar folk tro den är mer än vad den är.
Den lurade Tesla också i så fall

BirgitS
Jag tycker inte man ska ersätta kollektivavtal med lagar. Man bör istället ta bort lagar som tex LAS. Och samtidigt tabort kollektivavtal.

Avtal är något som enbart bör existera mellan en anställd och arbetsgivare
Lär ju inte hända så länge som Sverige är med i EU för EU har sett till att det blivit fler lagar som har med arbetsmarknaden att göra.

BirgitS
sysmali sysmali skrev:
Nu gör du det igen. Hänvisar till vad andra skriver. Jag frågar ju vad du tycker? Tycker DU att kollektivavtal är så viktigt att du inte har problem att människor blir arbetslösa?
Hur tydligt behöver jag skriva egentligen?
Måste det stå "jag tycker"?

Jag formulerar om eftersom det tydligen inte var förståeligt.
Jag tycker att 600 Tesla-anställda som är spridda över landet och som blir av med jobbet inte är ett ett problem eftersom de snabbt får nya jobb enligt dem som är emot kollektivavtal och folk kommer att köpa andra bilar.

Har du någon gång tänkt på att avsaknaden av kollektivavtal kan leda till att folk blir arbetslösa?
Är inte det lika hemskt som att folk blir arbetslösa pga. kollektivavtal?
Är du säker på att du tycker att det är så viktigt att det inte är kollektivavtal när det leder till att människor blir arbetslösa?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur tydligt behöver jag skriva egentligen?
Måste det stå "jag tycker"?

Jag formulerar om eftersom det tydligen inte var förståeligt.
Jag tycker att 600 Tesla-anställda som är spridda över landet och som blir av med jobbet inte är ett ett problem eftersom de snabbt får nya jobb enligt dem som är emot kollektivavtal och folk kommer att köpa andra bilar.

Har du någon gång tänkt på att avsaknaden av kollektivavtal kan leda till att folk blir arbetslösa?
Är inte det lika hemskt som att folk blir arbetslösa pga. kollektivavtal?
Är du säker på att du tycker att det är så viktigt att det inte är kollektivavtal när det leder till att människor blir arbetslösa?
Många som sökt sig Tesla är ju drivna av och delar deras vision om en hållbar framtid och snabba utveckling. Jag kan inte tänka mig att det är lika inspirerande att jobba på Bilia.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kanske blir flera tusen, var går gränsen ? Har du något emot elbilar ?
Det är bara 600 anställda på Tesla i Sverige och mekanikerna är ju efterfrågade enligt de som är emot kollektivavtal så de lär ju inte bli arbetslösa.

Det har blivit många tusen nya arbetslösa i år. I februari var det under 300 000 arbetslösa och i november 400 000. Är du mycket bekymrad över det eftersom du tycker att det vore hemskt om 600 till blev arbetslösa?

Varför skulle jag ha något emot elbilar? Helt ovidkommande.

Tillägg: Källa till arbetslöshetssiffrorna: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet/

Redigerat:
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Problemet med Teslas autopilot är att det är en glorifierad lane assistant, som lurar folk tro den är mer än vad den är.
Om man bytte namn på den skulle det nog inte bli lika många klagomål på den av socialdemokrater.

Lika så avstånds mätningen. Istället för att skriva ut cm så kunde de ha bara en pip som alla andra dumma bilar, då skulle ingen bry sig.

BirgitS
F fsn skrev:
Du vet och begriper för lite om för många saker för att förstå varför det är viktigt att Tesla finns kvar i Sverige.

Det är ocks intressant att se hur du selekterar vad du svarar på. Jag upprepade en fråga två gånger och du valde att inte svara ellerens försöka. Din objektivitet för rå fakta är därför rätt förbrukad.
Och inte blir jag klokare av inläggen i tråden heller.

Det är möjligt att du har mängder med tid att lägga på den här tråden men det har inte jag.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är bara 600 anställda på Tesla i Sverige och mekanikerna är ju efterfrågade enligt de som är emot kollektivavtal så de lär ju inte bli arbetslösa.

Det har blivit många tusen nya arbetslösa i år. I februari var det under 300 000 arbetslösa och i november 400 000. Är du mycket bekymrad över det eftersom du tycker att det vore hemskt om 600 till blev arbetslösa?

I slutändan är det inte alls värre att vara arbetslös än att i brist på kollektivavtal och facklig organisation arbeta för en lön som inte räcker till det dagliga uppehället.

Jag har provat på båda så jag vet.

Tyvärr är det många som sitter vid datorn och fabulerar om saker som de aldrig har upplevt och då är det lätt hänt att de fantiserar ihop någon saga om hur bra det är att arbeta utan kollektivavtal.

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I februari var det under 300 000 arbetslösa och i november 400 000.
IF Metall är på krigstigen!

BirgitS BirgitS skrev:
I och med att de säljer så många bilar i Sverige och de andra biltillverkarna inte fått upp produktionsvolymerna ännu så skulle konsekvensen om Tesla lämnar landet bli att det blir en kraftigt minskad tillgång på prisvärda och effektiva elbilar med kort leveranstid. Det skulle i sin tur leda till att takten på utbytet av fordonsflottan till bilar som inte går på fossila bränslen skulle sakta in.

Det finns alltså en stark koppling mellan Teslas existens och omställningen till mera hållbara transporter. Med bakgrund av dina många inlägg så kan man i bästa fall tolka det som att du inte gjort denna koppling och i värsta fall tolka det som att du inte bryr dig.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och inte blir jag klokare av inläggen i tråden heller.

Det är möjligt att du har mängder med tid att lägga på den här tråden men det har inte jag.
Du verkar ha oändligt med tid att lägga på att hugga hugga hugga på alla som ens antyder att facken kanske tagit i lite väl mycket från tårna den här gången.

Och inte blir du klokare av inläggen i tråden heller.

• Gilla
Manberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Tillägg: Källa till arbetslöshetssiffrorna: [länk]
Glömde du de anställda på Hydro Extrusion i Vetlanda? Men du bryr dig säkert inte om de blir av med jobbet heller, det finns ju så gott om jobb där!

https://da.se/2023/11/fackets-nya-steg-stoppa-kritiska-delar-till-tesla-bilar/

BirgitS BirgitS skrev:

Tillägg: Källa till arbetslöshetssiffrorna: [länk]
Det finns även risk att det säljs fler icke elbilar om Tesla lämnar landet, och det är ju inte direkt bra för miljön i Sverige, om du bryr dig om det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.