518 417 läst · 11 028 svar
518k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Vore det inte lagbrott om regeringen förbjöd (kvävde) stridsåtgärder som är tillåtna enligt svensk lag?AndersMalmgren skrev:
Ministerstyre?
De allra flesta stora företag är med i en arbetsgivarorganisation och har därmed kollektivavtal. Om de anser att det skulle vara bättre om arbetsmarknaden reglerades med lagar i stället för avtal så kan de ju lämna arbetsgivarorganisationerna. Det är kanske så att samma personer inte skulle vara vänligt inställda till någon reglering över huvud taget men det ju inte aktuellt inom EU.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Nä ok, I stand corrected. Icke europeiska globala företag då.BirgitS skrev:
Åh, vad du är cynisk. Bryr dig inte om att 600 människor + ytterligare i ekosystemet runt tesla blir av med jobbet. Så kollektivavtalet är viktigare än att människor har jobb? Gäller det alla företag som inte har kollektivavtal?BirgitS skrev:Jag bryr mig inte. Det gäller tydligen 600 anställda utspridda på flera orter, inget problem att klara av att de är arbetslösa ett tag. Deras bilar är, enligt inlägg ovan, inte särskilt bra.
Vi vet ju inte om villkoren är bättre än på andra ställen. Enligt uppgift så var ju drygt hälften av mekanikerna med i facket innan strejken började, det kan vara en indikering på att alla inte är så nöjda.
Det finns ju massor med företag på kontinenten som är vana med mycket fler strejker än det är i Sverige och vana vid kollektivavtal. De kanske gillar att att inte behöva konkurrera på ojämlika villkor med företag som inte har kollektivavtal och då kommer billigare undan.
Det verkar som att det är du som mest håller på och ställer frågor till mig. I inlägget du citerade finns en fråga och i ditt svar finns det 4. I det här inlägget finns det inte en enda.
Om du avser att svara, så svara gärna vad DU anser, inga svepande "andra tycker" eller "andra skriver".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Vi pratar om 600 personer utspridda i landet och som kommer att vara efterfrågade på marknaden (det har ju många gånger skrivits i tråden om hur efterfrågade mekanikerna är, de har ju kunnat välja mellan företag med och utan kollektivavtal). Arbetstillfällena försvinner inte utan dyker upp på andra ställen i stället, för svenskar kommer knappast att köpa färre bilar bara för att Tesla försvinner (eller om nu svenskar verkligen skulle äga färre bilar därför så vore det ju bra för klimatet). Det är inte som när tusentals jobb på en mindre ort försvinner.Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Men de kommer ju snabbt att få nya jobb. De som är emot kollektivavtal har ju massor med gånger skrivit hur efterfrågade mekanikerna är, de har ju lätt kunnat välja att börja jobba på ett företag som har kollektivavtal i stället. Har de fel?sysmali skrev:
Eftersom folk knappast kommer att köpa färre bilar därför att Tesla försvinner så kommer ju deras bilförsäljare att behövas på andra ställen, liksom ekosystemet runt Tesla.
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Jag tycker inte man ska ersätta kollektivavtal med lagar. Man bör istället ta bort lagar som tex LAS. Och samtidigt tabort kollektivavtal.BirgitS skrev:Vore det inte lagbrott om regeringen förbjöd (kvävde) stridsåtgärder som är tillåtna enligt svensk lag?
Ministerstyre?
De allra flesta stora företag är med i en arbetsgivarorganisation och har därmed kollektivavtal. Om de anser att det skulle vara bättre om arbetsmarknaden reglerades med lagar i stället för avtal så kan de ju lämna arbetsgivarorganisationerna. Det är kanske så att samma personer inte skulle vara vänligt inställda till någon reglering över huvud taget men det ju inte aktuellt inom EU.
Avtal är något som enbart bör existera mellan en anställd och arbetsgivare
Nu gör du det igen. Hänvisar till vad andra skriver. Jag frågar ju vad du tycker? Tycker DU att kollektivavtal är så viktigt att du inte har problem att människor blir arbetslösa?BirgitS skrev:Men de kommer ju snabbt att få nya jobb. De som är emot kollektivavtal har ju massor med gånger skrivit hur efterfrågade mekanikerna är, de har ju lätt kunnat välja att börja jobba på ett företag som har kollektivavtal i stället. Har de fel?
Eftersom folk knappast kommer att köpa färre bilar därför att Tesla försvinner så kommer ju deras bilförsäljare att behövas på andra ställen, liksom ekosystemet runt Tesla.
Det kanske blir flera tusen, var går gränsen ? Har du något emot elbilar ?BirgitS skrev:Vi pratar om 600 personer utspridda i landet och som kommer att vara efterfrågade på marknaden (det har ju många gånger skrivits i tråden om hur efterfrågade mekanikerna är, de har ju kunnat välja mellan företag med och utan kollektivavtal). Arbetstillfällena försvinner inte utan dyker upp på andra ställen i stället, för svenskar kommer knappast att köpa färre bilar bara för att Tesla försvinner (eller om nu svenskar verkligen skulle äga färre bilar därför så vore det ju bra för klimatet). Det är inte som när tusentals jobb på en mindre ort försvinner.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Du vet och begriper för lite om för många saker för att förstå varför det är viktigt att Tesla finns kvar i Sverige.BirgitS skrev:Jag bryr mig inte. Det gäller tydligen 600 anställda utspridda på flera orter, inget problem att klara av att de är arbetslösa ett tag. Deras bilar är, enligt inlägg ovan, inte särskilt bra.
Vi vet ju inte om villkoren är bättre än på andra ställen. Enligt uppgift så var ju drygt hälften av mekanikerna med i facket innan strejken började, det kan vara en indikering på att alla inte är så nöjda.
Det finns ju massor med företag på kontinenten som är vana med mycket fler strejker än det är i Sverige och vana vid kollektivavtal. De kanske gillar att att inte behöva konkurrera på ojämlika villkor med företag som inte har kollektivavtal och då kommer billigare undan.
Det verkar som att det är du som mest håller på och ställer frågor till mig. I inlägget du citerade finns en fråga och i ditt svar finns det 4. I det här inlägget finns det inte en enda.
Det är ocks intressant att se hur du selekterar vad du svarar på. Jag upprepade en fråga två gånger och du valde att inte svara ellerens försöka. Din objektivitet för rå fakta är därför rätt förbrukad.
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Det skulle såklart vara förödande signaler om de lämnar Sverige. Men jag anser det bättre än att Tesla går med på mobbarnas krav.F fsn skrev:Du vet och begriper för lite om för många saker för att förstå varför det är viktigt att Tesla finns kvar i Sverige.
Det är ocks intressant att se hur du selekterar vad du svarar på. Jag upprepade en fråga två gånger och du valde att inte svara ellerens försöka. Din objektivitet för rå fakta är därför rätt förbrukad.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Det är ju din ideologiska övertygelse. En sån sak skiter jag i. Teslas avtal, Teslas problem. Däremot är det mer än signaler om Tesla lämnar Sverige.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Nej det är just signalerna som är problemet, andra utländska företag skulle tänka till två gånger innan de satsar på dem svenska marknaden.F fsn skrev:
De flesta bolag går ju under fackets radar, Tesla måste vara ett enormt undantag mot deras ordinarie verksamhetE elmont skrev: