BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tänkte i första hand på stridsåtgärder.

Jag känner folk i svenskt näringsliv, handelskammaren osv. De är inte direkt vänligt inställda till facket eller kollektivavtal
Vore det inte lagbrott om regeringen förbjöd (kvävde) stridsåtgärder som är tillåtna enligt svensk lag?
Ministerstyre?

De allra flesta stora företag är med i en arbetsgivarorganisation och har därmed kollektivavtal. Om de anser att det skulle vara bättre om arbetsmarknaden reglerades med lagar i stället för avtal så kan de ju lämna arbetsgivarorganisationerna. Det är kanske så att samma personer inte skulle vara vänligt inställda till någon reglering över huvud taget men det ju inte aktuellt inom EU.
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Jag jobbade några år på ett tyskt mycket stort internationellt företag och det hade kollektivavtal även i Sverige och tillverkningsdelen var stängd i juli, vi tjänstemän fick ta ut semestern när vi ville. Inga andra konstigheter heller.
Nä ok, I stand corrected. Icke europeiska globala företag då.
 
sysmali
BirgitS BirgitS skrev:
Jag bryr mig inte. Det gäller tydligen 600 anställda utspridda på flera orter, inget problem att klara av att de är arbetslösa ett tag. Deras bilar är, enligt inlägg ovan, inte särskilt bra.

Vi vet ju inte om villkoren är bättre än på andra ställen. Enligt uppgift så var ju drygt hälften av mekanikerna med i facket innan strejken började, det kan vara en indikering på att alla inte är så nöjda.

Det finns ju massor med företag på kontinenten som är vana med mycket fler strejker än det är i Sverige och vana vid kollektivavtal. De kanske gillar att att inte behöva konkurrera på ojämlika villkor med företag som inte har kollektivavtal och då kommer billigare undan.

Det verkar som att det är du som mest håller på och ställer frågor till mig. I inlägget du citerade finns en fråga och i ditt svar finns det 4. I det här inlägget finns det inte en enda.
Åh, vad du är cynisk. Bryr dig inte om att 600 människor + ytterligare i ekosystemet runt tesla blir av med jobbet. Så kollektivavtalet är viktigare än att människor har jobb? Gäller det alla företag som inte har kollektivavtal?

Om du avser att svara, så svara gärna vad DU anser, inga svepande "andra tycker" eller "andra skriver".
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tråkigt att du inte bryr dig om arbetstillfällen försvinner i Sverige , trodde högre om dig.
Vi pratar om 600 personer utspridda i landet och som kommer att vara efterfrågade på marknaden (det har ju många gånger skrivits i tråden om hur efterfrågade mekanikerna är, de har ju kunnat välja mellan företag med och utan kollektivavtal). Arbetstillfällena försvinner inte utan dyker upp på andra ställen i stället, för svenskar kommer knappast att köpa färre bilar bara för att Tesla försvinner (eller om nu svenskar verkligen skulle äga färre bilar därför så vore det ju bra för klimatet). Det är inte som när tusentals jobb på en mindre ort försvinner.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
sysmali sysmali skrev:
Åh, vad du är cynisk. Bryr dig inte om att 600 människor + ytterligare i ekosystemet runt tesla blir av med jobbet. Så kollektivavtalet är viktigare än att människor har jobb?

Om du avser att svara, så svara gärna vad DU anser, inga svepande "andra tycker" eller "andra skriver".
Men de kommer ju snabbt att få nya jobb. De som är emot kollektivavtal har ju massor med gånger skrivit hur efterfrågade mekanikerna är, de har ju lätt kunnat välja att börja jobba på ett företag som har kollektivavtal i stället. Har de fel?

Eftersom folk knappast kommer att köpa färre bilar därför att Tesla försvinner så kommer ju deras bilförsäljare att behövas på andra ställen, liksom ekosystemet runt Tesla.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vore det inte lagbrott om regeringen förbjöd (kvävde) stridsåtgärder som är tillåtna enligt svensk lag?
Ministerstyre?

De allra flesta stora företag är med i en arbetsgivarorganisation och har därmed kollektivavtal. Om de anser att det skulle vara bättre om arbetsmarknaden reglerades med lagar i stället för avtal så kan de ju lämna arbetsgivarorganisationerna. Det är kanske så att samma personer inte skulle vara vänligt inställda till någon reglering över huvud taget men det ju inte aktuellt inom EU.
Jag tycker inte man ska ersätta kollektivavtal med lagar. Man bör istället ta bort lagar som tex LAS. Och samtidigt tabort kollektivavtal.

Avtal är något som enbart bör existera mellan en anställd och arbetsgivare
 
sysmali
BirgitS BirgitS skrev:
Men de kommer ju snabbt att få nya jobb. De som är emot kollektivavtal har ju massor med gånger skrivit hur efterfrågade mekanikerna är, de har ju lätt kunnat välja att börja jobba på ett företag som har kollektivavtal i stället. Har de fel?

Eftersom folk knappast kommer att köpa färre bilar därför att Tesla försvinner så kommer ju deras bilförsäljare att behövas på andra ställen, liksom ekosystemet runt Tesla.
Nu gör du det igen. Hänvisar till vad andra skriver. Jag frågar ju vad du tycker? Tycker DU att kollektivavtal är så viktigt att du inte har problem att människor blir arbetslösa?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker inte man ska ersätta kollektivavtal med lagar. Man bör istället ta bort lagar som tex LAS. Och samtidigt tabort kollektivavtal.

Avtal är något som enbart bör existera mellan en anställd och arbetsgivare
som på statartiden alltså
 
  • Gilla
jbr och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi pratar om 600 personer utspridda i landet och som kommer att vara efterfrågade på marknaden (det har ju många gånger skrivits i tråden om hur efterfrågade mekanikerna är, de har ju kunnat välja mellan företag med och utan kollektivavtal). Arbetstillfällena försvinner inte utan dyker upp på andra ställen i stället, för svenskar kommer knappast att köpa färre bilar bara för att Tesla försvinner (eller om nu svenskar verkligen skulle äga färre bilar därför så vore det ju bra för klimatet). Det är inte som när tusentals jobb på en mindre ort försvinner.
Det kanske blir flera tusen, var går gränsen ? Har du något emot elbilar ?
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Jag bryr mig inte. Det gäller tydligen 600 anställda utspridda på flera orter, inget problem att klara av att de är arbetslösa ett tag. Deras bilar är, enligt inlägg ovan, inte särskilt bra.

Vi vet ju inte om villkoren är bättre än på andra ställen. Enligt uppgift så var ju drygt hälften av mekanikerna med i facket innan strejken började, det kan vara en indikering på att alla inte är så nöjda.

Det finns ju massor med företag på kontinenten som är vana med mycket fler strejker än det är i Sverige och vana vid kollektivavtal. De kanske gillar att att inte behöva konkurrera på ojämlika villkor med företag som inte har kollektivavtal och då kommer billigare undan.

Det verkar som att det är du som mest håller på och ställer frågor till mig. I inlägget du citerade finns en fråga och i ditt svar finns det 4. I det här inlägget finns det inte en enda.
Du vet och begriper för lite om för många saker för att förstå varför det är viktigt att Tesla finns kvar i Sverige.

Det är ocks intressant att se hur du selekterar vad du svarar på. Jag upprepade en fråga två gånger och du valde att inte svara ellerens försöka. Din objektivitet för rå fakta är därför rätt förbrukad.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du vet och begriper för lite om för många saker för att förstå varför det är viktigt att Tesla finns kvar i Sverige.

Det är ocks intressant att se hur du selekterar vad du svarar på. Jag upprepade en fråga två gånger och du valde att inte svara ellerens försöka. Din objektivitet för rå fakta är därför rätt förbrukad.
Det skulle såklart vara förödande signaler om de lämnar Sverige. Men jag anser det bättre än att Tesla går med på mobbarnas krav.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det skulle såklart vara förödande signaler om de lämnar Sverige. Men jag anser det bättre än att Tesla går med på mobbarnas krav.
Det är ju din ideologiska övertygelse. En sån sak skiter jag i. Teslas avtal, Teslas problem. Däremot är det mer än signaler om Tesla lämnar Sverige.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är ju din ideologiska övertygelse. En sån sak skiter jag i. Teslas avtal, Teslas problem. Däremot är det mer än signaler om Tesla lämnar Sverige.
Nej det är just signalerna som är problemet, andra utländska företag skulle tänka till två gånger innan de satsar på dem svenska marknaden.
 
Och skulle utländska företag vilja etablera sig i Sverige men vill ha en egen "gräddfil" då kanske det är bättre att dom inte kommer hit. Alla bör väl verka på ungefär samma villkor.
 
  • Gilla
Bhp863 och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och skulle utländska företag vilja etablera sig i Sverige men vill ha en egen "gräddfil" då kanske det är bättre att dom inte kommer hit. Alla bör väl verka på ungefär samma villkor.
De flesta bolag går ju under fackets radar, Tesla måste vara ett enormt undantag mot deras ordinarie verksamhet
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.