BirgitS BirgitS skrev:
Precis, varsin skyttegrav men Maxwells demon verkar ju tycka att det bara är facken som har en.

Naturligtvis vet jag det sen många år.
Jo båda parterna är ju "demoniska".... jag tror inte heller att en utsedd medlare skulle lyckas.
Sen skadar det här Sverigebilden och det behövs så lite för dagens internationella investerare att välja andra alternativ som världen ser ut idag.
 
Tycker det är märkligt inte regeringen försöker kväva detta. Kommer som sagt skada svensk ekonomi på lång sikt
 
  • Gilla
Hemmakatten_1
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Han jobbar hårt på att minimera arbetare med robotar
Framför allt så jobbar Tesla extremare än andra på kostnadssänkning i produktion med obeskrivligt höga verktygsinvesteringar i tex stora pressgjutningsverktyg. En konsekvens av det riskerar att bli större andel skrotade bilar och dyrare reparationer vid olyckor och som en konsekvens av det, skenande försäkringar.
 
F fsn skrev:
Framför allt så jobbar Tesla extremare än andra på kostnadssänkning i produktion med obeskrivligt höga verktygsinvesteringar i tex stora pressgjutningsverktyg. En konsekvens av det riskerar att bli större andel skrotade bilar och dyrare reparationer vid olyckor och som en konsekvens av det, skenande försäkringar.
För att inte tala om den dåliga kvaliten överlag, ingen bil jag skulle köpa
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För att inte tala om den dåliga kvaliten överlag, ingen bil jag skulle köpa
Deras småfel på SW stör mig inte men de mekaniska bristerna och kvalitén är sånt som gör att jag inte heller är så sugen. Vi kikar just nu på 4WD familje-elbil. Tesla Y AWD är provkörd för nåt halvår sen och en av kandidaterna. Men en bil med 500hk får inte vara så ”efterslängig” och gungig i bakvagnen. Och rapporter om kvalitén övertygar som sagt inte. Det som övertygar är att Teslan har oslagbar bagagestorlek, att den är 100k billigare än alternativen och med marginal ett överlägset laddnätverk men där stannar det tycker jag.
 
F fsn skrev:
Deras småfel på SW stör mig inte men de mekaniska bristerna och kvalitén är sånt som gör att jag inte heller är så sugen. Vi kikar just nu på 4WD familje-elbil. Tesla Y AWD är provkörd för nåt halvår sen och en av kandidaterna. Men en bil med 500hk får inte vara så ”efterslängig” och gungig i bakvagnen. Och rapporter om kvalitén övertygar som sagt inte. Det som övertygar är att Teslan har oslagbar bagagestorlek, att den är 100k billigare än alternativen och med marginal ett överlägset laddnätverk men där stannar det tycker jag.
Sedan får man inte underskatta känslan i inredningen. Den är alldeles för plastig i en Tesla.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sedan får man inte underskatta känslan i inredningen. Den är alldeles för plastig i en Tesla.
Det märker man ju när man sätter sig i biljäveln, det är varje persons egna val om det duger eller inte. Men visst, det är en annan känsla av detaljkvalité att sätta sig i en Porsche Tycan Sport Turismo.

Men Tesla dras med en del undermålig och underdimensionerad chassimekanik enligt Tyska rapporter och det är svårare att se än att dörrsidor och instrumentbräda känns som Trabant och Lada Niva. När det gäller drivlinan finns det dock inte mycket att klaga på.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi vet inte om de är missnöjda eller med vad? Eftersom så få strejkar så är det dessa som verkar missnöjda, inte samtliga som är med i facket.
Du missade väl inte orden "verkade" och "kanske".
Vi vet inte heller om de är nöjda, och du skrev: "verkar gilla upplägget"
Vi vet inte heller hur många som strejkar.
Folk kan vara missnöjda men inte våga strejka, t.ex. den som riskerar att bli tvungen att lämna Sverige om hen strejkar (uppehållstillståndet dras in) eller hotas av repressalier.
 
BirgitS
sysmali sysmali skrev:
Tycker du att det är bra om de lämnar?
Jag bryr mig inte. Det gäller tydligen 600 anställda utspridda på flera orter, inget problem att klara av att de är arbetslösa ett tag. Deras bilar är, enligt inlägg ovan, inte särskilt bra.
sysmali sysmali skrev:
Om villkoren på Tesla är bra, så anar jag att de anställda (både mekaniker och tjänstemän) inte är så glada om Tesla Sverige lägger ner. Även om de kan få arbete på andra ställen. Vad tror du?
Vi vet ju inte om villkoren är bättre än på andra ställen. Enligt uppgift så var ju drygt hälften av mekanikerna med i facket innan strejken började, det kan vara en indikering på att alla inte är så nöjda.
sysmali sysmali skrev:
Jag tror att andra företag som vill etablera sig i Sverige tänker till en extra gång efter denna historia. Tror du inte det? Vad vanliga (vet inte vad du menar med det?) människor anser om Sverigebilden vet jag inte. Men jag menar att företag inte får en positiv bild av Sverige.
Det finns ju massor med företag på kontinenten som är vana med mycket fler strejker än det är i Sverige och vana vid kollektivavtal. De kanske gillar att att inte behöva konkurrera på ojämlika villkor med företag som inte har kollektivavtal och då kommer billigare undan.
sysmali sysmali skrev:
Fler frågor?
Det verkar som att det är du som mest håller på och ställer frågor till mig. I inlägget du citerade finns en fråga och i ditt svar finns det 4. I det här inlägget finns det inte en enda.
 
BirgitS
Kretikos Kretikos skrev:
Måste nog säga att personligen (nu var ju inte din fråga riktad mot mig men svarar ändå) så tycker jag att Fransmännen strejkar på tok för ofta och det påverkar min bild av fransoser negativt i dessa sammanhang. Überprotektionistiska bönder, pensionsålder mm. Tanken bortskämda chauvinister flyger ofta genom mitt huvud i dessa situationer.
Sverige är ett av de europeiska länder som det strejkas minst i. Någon hade en tabell/graf eller länkade till en någonstans i tråden som visade det. Det borde väl vara positivt som företagare.
 
BirgitS
F fsn skrev:
Men… jag är rätt övertygad om att konflikten svärtar ner bilden av Sverige. Du ser det från ditt svenska perspektiv, din naivitet är total och jag tror dina erfarenheter av att jobba i utländska, globala organisationer är begränsad. Sånt som långtidssjukskrivning, att företag stänger 4 veckor i Juli-Augusti och att man måste förhandla en löneförhöjning med en anställd är exotiskt och svårt att förstå.
Jag jobbade några år på ett tyskt mycket stort internationellt företag och det hade kollektivavtal även i Sverige och tillverkningsdelen var stängd i juli, vi tjänstemän fick ta ut semestern när vi ville. Inga andra konstigheter heller.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker det är märkligt inte regeringen försöker kväva detta. Kommer som sagt skada svensk ekonomi på lång sikt
Du vet väl om att Svenskt näringsliv och andra arbetsgivarorganisationer vill ha kollektivavtal så det skulle nog mullras en del bland moderaterna om regeringen la sig i det den frågan. Dessutom skulle väl regeringen bryta mot svensk lag.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Deras bilar är, enligt inlägg ovan, inte särskilt bra.
Säg det till deras kunder, Model Y är Sveriges mest säljande bil.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet väl om att Svenskt näringsliv och andra arbetsgivarorganisationer vill ha kollektivavtal så det skulle nog mullras en del bland moderaterna om regeringen la sig i det den frågan. Dessutom skulle väl regeringen bryta mot svensk lag.
Jag tänkte i första hand på stridsåtgärder.

Jag känner folk i svenskt näringsliv, handelskammaren osv. De är inte direkt vänligt inställda till facket eller kollektivavtal
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du missade väl inte orden "verkade" och "kanske".
Vi vet inte heller om de är nöjda, och du skrev: "verkar gilla upplägget"
Vi vet inte heller hur många som strejkar.
Folk kan vara missnöjda men inte våga strejka, t.ex. den som riskerar att bli tvungen att lämna Sverige om hen strejkar (uppehållstillståndet dras in) eller hotas av repressalier.
Tråkigt att du inte bryr dig om arbetstillfällen försvinner i Sverige , trodde högre om dig.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.