518 543 läst · 11 028 svar
519k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Vems fel skulle det vara om det inte var mitt?S Styrman_jansson skrev:
Det kan ju knappast vara säljarens fel att jag inte vill prata med hen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Precis, varsin skyttegrav men Maxwells demon verkar ju tycka att det bara är facken som har en.P paralun skrev:
Naturligtvis vet jag det sen många år.P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Nu verkade det väl som att drygt hälften av mekanikerna var med i facket innan strejken inleddes så de är kanske inte så nöjda.Jonatan79 skrev:
Tänk Birgit - jag anade att du skulle slå knut på dig själv för att leverera en svar på mitt inlägg som signalerar att jag inte tror att det är postivt om Tesla lämnar Sverige. Tycker du att det är bra om de lämnar?BirgitS skrev:Enligt några i tråden finns det gott om jobb att söka för mekanikerna. Det är ju inte heller så att de som äger en Tesla inte behöver service i framtiden utan det är ju fortfarande behov av mekaniker som kan Tesla. Det är inte heller så att svenskar kommer att köpa färre bilar för att Tesla slutar sälja i Sverige utan då köper svenskar andra bilar, dvs. det behövs bilförsäljare på andra ställen.
Med tanke på sympatiåtgärder och uttalanden i andra länder så verkar det vara en hel del som tycker att det är bra att svenska fack sätter sig upp mot Tesla, alltså positivt för sverigebilden. De flesta människor ute i världen bryr sig nog väldigt lite om att det strejkas i Sverige eftersom det inte påverkar dem. Eller har du fått en negativ bild av t.ex. Frankrike därför att det ofta strejkas där?
Om villkoren på Tesla är bra, så anar jag att de anställda (både mekaniker och tjänstemän) inte är så glada om Tesla Sverige lägger ner. Även om de kan få arbete på andra ställen. Vad tror du?
Jag tror att andra företag som vill etablera sig i Sverige tänker till en extra gång efter denna historia. Tror du inte det? Vad vanliga (vet inte vad du menar med det?) människor anser om Sverigebilden vet jag inte. Men jag menar att företag inte får en positiv bild av Sverige.
Jag har ingen åsikt om Frankrikes strejkkultur. Däremot slutade jag att flyga med SAS för flera år sedan pga av deras benägenhet att strejka. Då arbetade jag i en stor stalig myndighet som aktivt valde andra flygbolag.
Fler frågor?
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Egentligen borde alla som producerar värde lämna Sverige så kan Birgit och CO stanna kvar och se hur det går då.
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Står TotalControl nedan men citerar @BirgitS , vet inte vad som hände..
Måste nog säga att personligen (nu var ju inte din fråga riktad mot mig men svarar ändå) så tycker jag att Fransmännen strejkar på tok för ofta och det påverkar min bild av fransoser negativt i dessa sammanhang. Überprotektionistiska bönder, pensionsålder mm. Tanken bortskämda chauvinister flyger ofta genom mitt huvud i dessa situationer.TotalControl skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Ja, jag har en väldigt negativ bild av Frankrike och deras extrema konfliktvilja. Och som jag sagt tidigare, jag skulle inte ha några problem med att Tesla till slut skriver ett kollektivavtal, det skulle på ett sätt vara rätt underhållande men jag tror inte det kommer att hända. Men… jag är rätt övertygad om att konflikten svärtar ner bilden av Sverige. Du ser det från ditt svenska perspektiv, din naivitet är total och jag tror dina erfarenheter av att jobba i utländska, globala organisationer är begränsad. Sånt som långtidssjukskrivning, att företag stänger 4 veckor i Juli-Augusti och att man måste förhandla en löneförhöjning med en anställd är exotiskt och svårt att förstå.BirgitS skrev:Enligt några i tråden finns det gott om jobb att söka för mekanikerna. Det är ju inte heller så att de som äger en Tesla inte behöver service i framtiden utan det är ju fortfarande behov av mekaniker som kan Tesla. Det är inte heller så att svenskar kommer att köpa färre bilar för att Tesla slutar sälja i Sverige utan då köper svenskar andra bilar, dvs. det behövs bilförsäljare på andra ställen.
Med tanke på sympatiåtgärder och uttalanden i andra länder så verkar det vara en hel del som tycker att det är bra att svenska fack sätter sig upp mot Tesla, alltså positivt för sverigebilden. De flesta människor ute i världen bryr sig nog väldigt lite om att det strejkas i Sverige eftersom det inte påverkar dem. Eller har du fått en negativ bild av t.ex. Frankrike därför att det ofta strejkas där?
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg