Nissens Nissens skrev:
Hur kommunikationen gått till innan vet jag inget om, jag vet bara att de försökt få till kollektivavtal en längre tid. Men du kanske har fakta kring det?
Nej jag har inte rotat djupare i det men för Tyskland handlar det ju om en fabrik och jag betvivlar stakt att de tar striden med Elon Musk. Sen är då Tyskland betydligt mer involverad i striden om kinaelbilar kontra Volkswagen, Audi mfl. Tesla är betydligt bättre än en massa kinaelbilar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dom är solidariska med if Metall men gör inget konkret....😄
Nej IG Metall kommer mycket sannolikt inte göra någonting. De har ett annat perspektiv på frågan inkl kinaelbilarna som är det stora hotet..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Nej jag har inte rotat djupare i det men för Tyskland handlar det ju om en fabrik och jag betvivlar stakt att de tar striden med Elon Musk. Sen är då Tyskland betydligt mer involverad i striden om kinaelbilar kontra Volkswagen, Audi mfl. Tesla är betydligt bättre än en massa kinaelbilar.
Så kan det säkert vara, oavsett så uttalar de stöd till det svenska facket. De har väl ingen anledning att sympatistrejka så som de gjort i Norge och Danmark.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förutom att de kommer förlora nyckelpersoner.
Dom flesta lite större företag tjänar sina pengar på att alla gör tillräckligt bra arbete inte på några få personer.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så kan det säkert vara, oavsett så uttalar de stöd till det svenska facket. De har väl ingen anledning att sympatistrejka så som de gjort i Norge och Danmark.
Vilken anledning har Norge och Danmark som Tyskland inte har?

S Styrman_jansson skrev:
Våra anställningsavtal är t.ex. föremål för NDA men de innehåller inget lustigt vad jag anser.
Det har jag aldrig varit med om. Alltså själva kontraktet i sig, inte lojalitet i allmänhet? Skulle det hålla i en tvist? Skriver man alltså under ett sekretessavtal innan man sett anställningsavtalet? Annars kan man ju i princip inte skriva under och lägga upp anställningsavtalet på Facebook liksom.
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Och en enorm skillnad är att många andra fack i Europa håller inte på fortfarande med en klasskamp som i Sverige.
I flera länder så kan man sänka lönerna när det går dåligt och facken på delstatsnivå investerar och gör allt för att hjälpa arbetsgivaren vid dåliga tider.
Med anledning av inflationen så tog ju facken "ansvar" med löneanspråken för att inte få en "inflationsspiral". Annars kanske man kan tänka att profiten (marginalerna) bör styra löneanspråken och att inflationen är ovidkommande ...

Gör företagen för mycket i vinst (var den gränsen nu dras) så har man ju begärt för lite i lön.

Nissens Nissens skrev:
Jo men "lilla norden" spelar mycket liten roll i det här spelet om elbilar. IG Metall har sannolikt ett helt annat perspektiv samt insikt.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S
Redigerat:
  • Gilla
CTheHan och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Enda sättet att förhindra han få det är någon form av styrning. Tillgång och efterfrågan har inga sådana begränsningar
Tillgång och efterfrågan har den begränsningen att arbetsgivaren inte betalar mer än dom behöver. Finns det god tillgång på arbetare så kommer dom inte betala mycket alls i lön.

N Niq skrev:
Tillgång och efterfrågan har den begränsningen att arbetsgivaren inte betalar mer än dom behöver. Finns det god tillgång på arbetare så kommer dom inte betala mycket alls i lön.
Jo och det är ju därför man ute i den stora världen mer ser till avtal om minimilöner.

Vi är nog där snart som vi håller på.

richardtenggren
S sinuslinus skrev:
Det här hade jag missat. Att det igår uppdagades att Tesla har satt ut en jobbannons på lobbyist för att påverka lagstiftarna.
[länk]
Som i mitt #5025 🤓

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det här hade jag missat. Att det igår uppdagades att Tesla har satt ut en jobbannons på lobbyist för att påverka lagstiftarna.
[länk]
Jo mycket i världen idag är ju att ha bra lobbyister.
EU-Bryssel vimlar av de här!

S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Som i mitt #5025 🤓
Ja, 200 inlägg på ett dygn. Väldigt mycket brus i den här tråden.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
S sinuslinus skrev:
Ja, 200 inlägg på ett dygn. Väldigt mycket brus i den här tråden.
Ja precis, tänkte exakt samma, att det försvann i bruset 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.