Nissens Nissens skrev:
Du har en lite skev världsbild. De flesta arbetsmarknader i västvärlden har sina egna förutsättningar. Det är ju inte då att Sverige är unikt med det.
Jo men du får nog vidga dina perspektiv att även inkludera Kina mfl i Östern.

Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är förbjudet enligt lag att sympatistrejka tex, finns säkert fler skillnader mot såssesverige
Har du någon källa på det?

Nissens Nissens skrev:
Som sagt, deras fackförbund är betydligt hårdare än de Svenska.
Struntprat.

Och en enorm skillnad är att många andra fack i Europa håller inte på fortfarande med en klasskamp som i Sverige.
I flera länder så kan man sänka lönerna när det går dåligt och facken på delstatsnivå investerar och gör allt för att hjälpa arbetsgivaren vid dåliga tider.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har en lite skev världsbild. De flesta arbetsmarknader i västvärlden har sina egna förutsättningar. Det är ju inte då att Sverige är unikt med det.
De flesta arbetsmarknader i världen står med öppna armar för att företag ska etablera sig.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Över 5200 inlägg. Är det överhuvudtaget någon som inkommit med relevanta inspel av fakta eller är detta ännu en oändlig trolltråd som hör bättre hemma på Flashback?

Skärpning nu 🧑‍💼

Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Struntprat.
Så här svarade IG Metalls ordförande i höstas.
"IG Metall boss Christiane Benner warned Musk about his anti-union views in an October interview with Bloomberg, saying: “You need to be careful. The rules of the game are different here.”"
Sen är Bloombergintervjun låst bakom en betalvägg vad jag kan se.
https://www.bloomberg.com/news/arti...ad-germany-s-biggest-union-takes-aim-at-tesla
Hursomhelst verkar IG Metall betydligt mer upplysta om vad det här handlar om.
https://www.politico.eu/article/elon-musk-x-pace-x-faces-new-enemy-nordic-unions/

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nissens
Struntprat.
Nej, det är erfarenheter från verkligheten. Vilka är fina erfarenheter av Tyska fackförbund?

Nissens
P paralun skrev:
Så här svarade IG Metalls ordförande i höstas.
"IG Metall boss Christiane Benner warned Musk about his anti-union views in an October interview with Bloomberg, saying: “You need to be careful. The rules of the game are different here.”"
Sen är Bloombergintervjun låst bakom en betalvägg vad jag kan se.
[länk]
Hursomhelst verkar IG Metall betydligt mer upplysta om vad det här handlar om.
[länk]
Bra info, många här verkar tro att Sverige är unikt med detta, men så är det absolut inte.

Nissens
De flesta arbetsmarknader i världen står med öppna armar för att företag ska etablera sig.
Du får nog läsa på bättre.

Nissens
Och en enorm skillnad är att många andra fack i Europa håller inte på fortfarande med en klasskamp som i Sverige.
I flera länder så kan man sänka lönerna när det går dåligt och facken på delstatsnivå investerar och gör allt för att hjälpa arbetsgivaren vid dåliga tider.
Vilket land tänker du på? Håll dig helst inom EU.

Nissens
P paralun skrev:
Jo men du får nog vidga dina perspektiv att även inkludera Kina mfl i Östern.
Nja, att jämföra med diktaturer är lite väl magstarkt. Håll dig till typ EU där vi har gemansam marknad tex.

Nissens Nissens skrev:
Bra info, många här verkar tro att Sverige är unikt med detta, men så är det absolut inte.
Jo nu missuppfattar du nog, tyska IG Metall gräver inte ner sig i en skyttegrav utan som jag ser det är öppen för förhandlingar.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo nu missuppfattar du nog, tyska IG Metall gräver inte ner sig i en skyttegrav utan som jag ser det är öppen för förhandlingar.
Hur kommunikationen gått till innan vet jag inget om, jag vet bara att de försökt få till kollektivavtal en längre tid. Men du kanske har fakta kring det?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P paralun skrev:
Dom är solidariska med if Metall men gör inget konkret....😄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.