JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så är det inte Teslas (Musks) grej.
Såhär: de personer som engagerar sig fackligt är i allmänhet de som underpresterar i sitt riktiga yrke, men hittar via facket en väg att ”göra en karriär”. Folk som kan något om yrket har fullt upp med att jobba och orkar inte med att lägga tid på sånt där när de har ett riktigt jobb att sköta. Personen som engagerade sig slipper först jobba 20%, sedan 50% och plötsligt är personen heltidsanställd fackpamp. Gott så, men sedan ska personen i fråga ge sig in i förhandlingar med personer som i slutändan Elon Musk och det är klart att det blir en utmaning. Det enda trumfkortet facket då har är att strejka och here we are.

• Gilla
Manberg och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och vem är det då som har grävt ner sig i en skyttegrav?
Se #5 171
Haha, så om det kommer hem en säljare till dig och säljer barnförsäkringar och du inte vill prata med honom så är det ditt fel att han inte fick sälja något för att du vägrade förhandla och har ”grävt” en skyttegrav?

• Gilla
  • Haha
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och vem skulle gråta om Tesla drar? Det finns massor av alternativ som troligen är eller blir lika bra.
Jag är absolut inget Tesla-fan men får erkänna att inom många område så är de faktiskt bäst eller bland de bästa.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Det ger ju inte direkt bra reklam till andra företag som vill etablera sig här.
Kan ju vara så att det skrämmer bort företag som kanske passar bättre i Kina än i Europa, bra i så fall tänker jag.

Nissens Nissens skrev:
Kan ju vara så att det skrämmer bort företag som kanske passar bättre i Kina än i Europa, bra i så fall tänker jag.
Det blir Tyskland som får businessen istället

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och vem är det då som har grävt ner sig i en skyttegrav?
Se #5 171
Jo nu vet jag inte varför du hänvisar till mitt inlägg?
Man har ju grävt ner sig i varsin skyttegrav, man kommer inte en millimeter och det är ju som jag ser det Metall som måste hitta öppningar först.

Sen vet jag inte om du har läst på om Elon Musk? Allt han gör är ju mer extremt och han har ju sin strategi.
https://www.google.com/search?q=elo...ABhDGIAEGIoFqAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir Tyskland som får businessen istället
Tyskarnas fackförbund är betydligt hårdare än de Svenska så hur tänker du då?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men du vet inget om att Tesla inte vill behandla sina mekaniker som ett kollektiv eller hur?
Eftersom mekanikerna hos TM Sweden AB har olika löner, bonus och ett annat system för lönesättningar och verkar gilla upplägget är k-avtal kanske inget för dom.

Kollektivavtalets lönesystem är hur gammalt?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tyskarnas fackförbund är betydligt hårdare än de Svenska så hur tänker du då?
Det är förbjudet enligt lag att sympatistrejka tex, finns säkert fler skillnader mot såssesverige

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo det blir säkert bra vår välfärd i framtiden....

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du tycker det är bra att företag inte vill etablera sig här så får du självklart tycka så. Vänsterns agenda är det tyvärr många som följer.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Det är förbjudet enligt lag att sympatistrejka tex, finns säkert fler skillnader mot såssesverige
Som sagt, deras fackförbund är betydligt hårdare än de Svenska.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, deras fackförbund är betydligt hårdare än de Svenska.
På vilket sätt? Tesla verkar tycka att Tyskland är bra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Om du tycker det är bra att företag inte vill etablera sig här så får du självklart tycka så. Vänsterns agenda är det tyvärr många som följer.
Du har en lite skev världsbild. De flesta arbetsmarknader i västvärlden har sina egna förutsättningar. Det är ju inte då att Sverige är unikt med det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
På vilket sätt? Tesla verkar tycka att Tyskland är bra.
På många sätt, jag jobbade på ett företag för några år sedan som lade ner ett kontor i Tyskland, facken hade hejdlösa krav, och de fick igenom en hel del.

Förresten stöder det tyska facket IG Metall det svenska facket i strejken, så du har nog inte riktigt koll.

Länk:
https://sverigesradio.se/artikel/tyskt-fackforbund-stodjer-den-svenska-teslastrejken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.