518 877 läst · 11 044 svar
519k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Jo men att förhandla måste ju vara att man tar in åsikter från en motpart och vara beredd att pröva en motparts åsikter. Inte förhandla genom att "så här är det och så här ska det alltid vara".BirgitS skrev:
Elon Musk kommer inte att ge sig och för honom handlar det om konkurrensen med kinaelbilarna och att Tesla överlever.
Nej det finns ju inget att förhandla om och Metall har ju inget riktigt mandat att förändra något, "take it or leave it" blir förhandlingen från Metalls sida. Så Elon Musk skippar nog den nordiska marknaden och vi får istället en massa kinaelbilar inkl Volvos kinaägda bilar.Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 644 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 644 inlägg
Nej, inte generellt men i den här tråden (liksom en del andra) så tycker jag att det från en del håll låter lite som att "eftersom kollektivavtal vore negativt för mig som är välbetald chef/it-konsult etc. så är det inte bra för någon". Tack och lov så möter jag ju andra till höger som är låter mer öppna och förstående.sysmali skrev:
Fint att du gör något för de som har det sämre 👍🤗
Nu har ju de allra flesta jobb med kollektivavtal, och det finns företag utan, så uppenbarligen tycker ju de flesta att det är helt okej med kollektivavtal. Jag har själv varit anställd både med och utan när jag var yngre, och kan inte tycka att det var någon skillnad med vad som gick att påverka, det var i stort sett bara lönen och det fanns ju gränser för löneökningar oavsett kollektivavtal eller inte, typ pengarna räcker inte till mer.sysmali skrev:
Jag tycker mig se en tendens att Sverige allt mer går åt att arbetsmarknaden regleras i lagar i stället för kollektivavtal, det kommer sånt från EU-håll. Mycket som har reglerats den vägen när det gäller arbetstider de senaste åren. Men jag tycker inte alls det är en bra utveckling om det blir sån mängd med strejker som nere på kontinenten eller när politiker ska detaljstyra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 644 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 644 inlägg
Det du skriver är väl att Musk inte kan förhandla. Han har bestämt sig för en sak (ger sig inte) och är inte villig att ta in åsikter utan säger "så här är det och så här ska det alltid vara". Eller?P paralun skrev:Jo men att förhandla måste ju vara att man tar in åsikter från en motpart och vara beredd att pröva en motparts åsikter. Inte förhandla genom att "så här är det och så här ska det alltid vara".
Elon Musk kommer inte att ge sig och för honom handlar det om konkurrensen med kinaelbilarna och att Tesla överlever.
Elon Musk är ägare av Tesla och ger givetvist direktiv till sina nationella företag.BirgitS skrev:
Om Metall inte har något att förhandla om eller förändringsmandat utan enbart hänvisar till den svenska modellen så blir det ju ingen förhandling.
Så jag tror han drar och ersätts av en massa kinaelbilar....
Förmodligen skulle de anställda på Tesla inte vara glada. Även ekosystemet runt Tesla i form av underleverantörer skulle nog vara missnöjda. De som äger en Tesla skulle kanske inte hoppa jämfota av glädje. Och glöm inte Sverigebilden får sig ytterligare en törn.E elmont skrev:
Jo det är ju också en bra frågeställning.E elmont skrev:
I Kina finns det inga kollektivavtal.
Sen är det då en större batalj om just kinaelbilar.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_4752
Och ett handelskrig är nog ingen bra lösning och det skulle nog vara mycket bättre om Tesla Sverige hittade en kompromiss med Metall.