BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det stämmer ju inte om inga andra ställen som erbjuder en så hög lön. Det gäller framför allt inte arbetare generellt.
Så du förespråkar i bästa fall oligopol och i värsta fall Soviet. Klädsamt

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag antar det finns duktiga och kassa även i detta yrke. Och är man duktig vill man inte ha en reallönesänkning
Jo, det finns mindre grupper i Sverige med riktig spetskompetens och får då oftast från en lönepott som arbetsgivaren själv styr, den stora massan får reallönesänkningar och dit räknar jag bilmekaniker.

Sen om det är usel service eller om en bilverkstad hela tiden har nya ansikten så sprids det snabbt bland bilägare, vilket jag inte sett angående Tesla. Det verkar ju fungera bra utan kollektivavtal.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo, det finns mindre grupper i Sverige med riktig spetskompetens och får då oftast från en lönepott som arbetsgivaren själv styr, den stora massan får reallönesänkningar och dit räknar jag bilmekaniker.

Sen om det är usel service eller om en bilverkstad hela tiden har nya ansikten så sprids det snabbt bland bilägare, vilket jag inte sett angående Tesla. Det verkar ju fungera bra utan kollektivavtal.
Jag är övertygad om att löntagare som bör premieras finns i alla yrkeskategorier.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Så du förespråkar i bästa fall oligopol och i värsta fall Soviet. Klädsamt
Nej, det finns inget i mitt inlägg som visar det. Du gissar åt skogen som vanligt.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det finns inget i mitt inlägg som visar det. Du gissar åt skogen som vanligt.
Ditt inlägg skriker ju önskan om en planekonomi

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
Jag är övertygad om att löntagare som bör premieras finns i alla yrkeskategorier.
Jo och i kollektivavtalsmodellen så sker det då via en lönepott som arbetsgivaren styr själv.

Jag är sedan säker på att "den svenska modellen" inte kommer att överleva särskilt länge som världen numera ser ut, vi måste bli mer flexibla och anpassa oss till omvärlden.

BirgitS
Nej

Varför ska ett företag höja lönen mer än just inflationen om den anställde inte kan få den lönen någon annanstans?

• Wow
richardtenggren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej

Varför ska ett företag höja lönen mer än just inflationen om den anställde inte kan få den lönen någon annanstans?
Enda sättet att förhindra han få det är någon form av styrning. Tillgång och efterfrågan har inga sådana begränsningar.

P paralun skrev:
Jo och i kollektivavtalsmodellen så sker det då via en lönepott som arbetsgivaren styr själv.

Jag är sedan säker på att "den svenska modellen" inte kommer att överleva särskilt länge som världen numera ser ut, vi måste bli mer flexibla och anpassa oss till omvärlden.
Fast det fungerar inte i praktiken då lönerna går mot mitten på anslutna bolag. Jag tror också den svenska unkna modellen nått vägens ände och jag är glad för det.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
BirgitS
Enda sättet att förhindra han få det är någon form av styrning. Tillgång och efterfrågan har inga sådana begränsningar.
Jag har inte skrivit något om att förhindra en viss nivå av löneökning.
Varför är just inflationsnivån en viktig parameter i det hela?
Den har inget med tillgång och efterfrågan att göra.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fast det fungerar inte i praktiken då lönerna går mot mitten på anslutna bolag. Jag tror också den svenska unkna modellen nått vägens ände och jag är glad för det.
Jo unken eller ej så måste man vara mycket flexibel i framtiden och inse hur snabbt världen förändras.

Jag blir mest irriterad över att man inte letar lösningar med Musk utan grävt ner sig i skyttegravar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Men ärligt talat hur kan det vara fel att följa fackets angivna löneavtal ?
Detta är ju hela poängen med hela denna cirkus, eller vad är det jag missar.

Är fackets löne avtal inte gott nog eller är det vart måttstocken skall vara. Nej allt är inte svart eller vitt, men denna fars är helt fel oavsätt vilken sidan man ideologiskt står på, tycker iaf jag.
Här finns ju en poäng som man inte kan bortförklara. Om det skulle bli kollektivavtal och Tesla ger alla anställda lön enligt kollektivavtal så blir det ju helt sjukt om facket skulle protestera. Då protesterar man ju MOT det man precis stridit FÖR.

• Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Nu ser du röda spöken igen 😅❤️

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jag blir mest irriterad över att man inte letar lösningar med Musk utan grävt ner sig i skyttegravar.
Metall har väl försökt förhandla med Tesla i 5 år utan att komma någonstans.

sysmali
BirgitS BirgitS skrev:
Och det finns de som påtalar motsatsen. Alltså kan facket fungera olika på olika ställen. Varför då dra alla över en kam?

Det vore lämpligt att även du låter bli att hålla på och gissa var jag står ideologiskt. Bara för att man har förståelse för de som har det sämre än en själv behöver man inte rösta på socialdemokraterna eller vänsterpartiet. Däremot så alla på högersidan som helt verka sakna förståelse för andras situation får mig att svänga åt vänster.

Nu finns det ju väldigt många yrken där inte en arbetstagare kan välja och vraka vilken arbetsplats de vill jobba på. Har du aldrig hört talas om arbetslösa och att de tvingas söka alla lämpliga jobb?

Inget land inom EU har det som du verkar vilja ha det. Antingen är det som i Norden med kollektivavtal som sätter upp reglerna kring arbetsmarknaden eller så är det riksdagarna som stiftar lagar om vad som ska gälla på arbetsmarknaden. Det är bara att välja mellan de två alternativen. För mig är det andra alternativet betydligt sämre, politiker som kommer med ogenomtänkta populistiska förslag under varje valrörelse som sen ska införas. Nej tack!
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag påtalade att det finns de som säkert är nöjda med facket och och de som är missnöjda. Så jag drar inte alla över en kam - så varför frågar du det?

Jag uttrycker stor förvåning att du verkar dra likhetstecken mellan vänstern och sympati för de svaga i samhället. Har jag uppfattat dig korrekt att borgliga inte har förståelse för de med sämre förutsättningar? I så fall har du hemsk människosyn.

Själv är jag borglig och har precis kommit hem från en träning med grabbar på glid i ett utanförskapsområde. Detta gör jag 4 dagar i veckan oavlönad på min fritid. Jag försöker visa att det finns goda "svenne-krafter". Hoppas du gör något liknanade.

Jag gillar valfrihet. Om företag med kollektivavtal är bättre än skivat bröd så kommer det lösa sig automatiskt - alla vill arbeta där - och då kommer alla företag teckna avtal.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.