519 347 läst · 11 062 svar
519k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
Du som fackpamp förhandlade individuella löner åt dina kollegor? De låter som att lönerna var lika "individuella" som kollektivavtalet är "frivilligt" 😉E elmont skrev:Och för er som inte riktigt vet hur det fungerar kan jag berätta att jag en gång för länge sedan satt som "fackpamp" och förhandlade individuella löner till mina kollegor. Och det skedde i en lokal filial i ett rikstäckande företag med många tusen anställda och kollektivavtal.
Jag tror att många (dom flesta?) inte riktigt vet hur det fungerar i den riktiga världen 😉
/Krille
Är man med i facket och inte är nöjd med hur det fungerar just där kan man ju alltid engagera sig och jobba för en förändring på sin arbetsplats. Som BirgitS sa så finns det inga hinder i kollektivavtalet för en individuell lönesättning.sysmali skrev:Vi är ju flera i tråden som har erfarenhet av att facket velat utjämna lönerna. Så individuella löner kan betyda att alla har samma lön.
Det finns säkert flera i tråden som fått fin hjälp pga kollektivavtal, men vi är många som upplever oss bromsade av facket.
Förstår att detta är en idiologisk fråga för dig och andra på vänstersidan. Vore inte det bästa om det finns arbetsplatser med avtal och andra arbetsplatser utan avtal. Då kan arbetstagaren välja var den vill arbeta och alla blir nöjda.
Som många andra skrivit innan, blir det för stor andel anställda som inte skyddas av kollektivavtal kommer det bli lagstifting som gäller istället, och det blir en dålig trygghet för företag när lagarna kan ändras beroende på vem som styr.
Det har de säkert till viss grad men den blir säkert varken större eller mindre beroende på kollektivavtal, alla bolag med stor population har mer kontroll på lönesättningen och är det många som har samma arbete så rationaliserar man.D Dilato skrev:
Inget bolag betalar unika löner för generiskt arbete.
Och jag som har sett det här från nära sidan, på flera arbetsplatser, har erfarenheten att den här fackpampen kommer och förhandlar med arbetsgivaren tillsammans med någon representant från personalen. Personalens representant är oftast någon tant eller farbror som börjar närma sig pension och har fått uppdraget eftersom hen inte är speciellt bra på det faktiska arbetet. Om denne sysslar med fackliga frågor så är hen i vart fall ur vägen del av tiden. Fackpampen kan knappt förnamnet på de anställda och personalens representant prioriterar sina egna favoriter.E elmont skrev:Och för er som inte riktigt vet hur det fungerar kan jag berätta att jag en gång för länge sedan satt som "fackpamp" och förhandlade individuella löner till mina kollegor. Och det skedde i en lokal filial i ett rikstäckande företag med många tusen anställda och kollektivavtal.
Jag tror att många (dom flesta?) inte riktigt vet hur det fungerar i den riktiga världen 😉
Jag fattar helt ärligt inte vad du ponerar om...Sådär tror jag inte många seriösa företag skulle resonera.Nyfniken skrev:Men nu var det ju inte möjligheten som avsågs.
Ponera att jag var lite grinig i allmänhet (vilket nu råkar stämma) och hade startat ett bilföretag och gett i mitt tycke, de anställda fin-fina villkor, med optionsprogram där till och med mekanikern på golvet blir delägare i ett av världens mest framstående bilföretag. Ponera också att aktiekursen historiskt gått som en raket, så inte nog med att mekanikern fått dyra aktier, dessa har sedan stigit ordentligt.
Om jag då blir tvingad att skriva på ett kollektivaavtal som inskränker min rörelsefrihet, med i mitt tycke maffiametoder. Ja, då skulle det ligga väldigt nära till hands att jag drar in det där optionsprogram för de där strejkande bilmekanikerna. Så kan de stå där med sin arbetstidsförkortning i stället för aktier för hundratusentals kronor.
Det är inte en orimlig tanke. Det är inte samma sak som att det är omöjligt med optionsprogram och kollektivavtal samtidigt.
Ja, det säger väl nått om dig (och Musk) i så fall?Nyfniken skrev:
Om du anser att ett kollektivavtal skulle vara att "personalen hade stulit till sig andra förmåner"
Redigerat:
Det skrev jag inte. Jag skrev om jag kände. Vilket det inte är orimligt att Musk känner.Dan1891 skrev:
Vad skulle du göra om du tyckte att din personal utpressade dig?
Personalens representant var i det här fallet, som oftast, någon som personligen kände alla som förhandlades om samt att det innan förhandlingen var ett enskilt möte mellan förhandlaren och "arbetaren".Nyfniken skrev:Och jag som har sett det här från nära sidan, på flera arbetsplatser, har erfarenheten att den här fackpampen kommer och förhandlar med arbetsgivaren tillsammans med någon representant från personalen. Personalens representant är oftast någon tant eller farbror som börjar närma sig pension och har fått uppdraget eftersom hen inte är speciellt bra på det faktiska arbetet. Om denne sysslar med fackliga frågor så är hen i vart fall ur vägen del av tiden. Fackpampen kan knappt förnamnet på de anställda och personalens representant prioriterar sina egna favoriter.
Och för att maximera "arbetarnas" löner hade jag personliga möten med alla som det skulle förhandlas om. Där sökte vi efter orsaker till varför just den "gubben" skulle få lite mer än övriga i plånboken. Och jag är övertygad att dom flesta fick lite mer än om dom själva skulle suttit och vridit på mössan.K Krille4 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 648 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 648 inlägg
Nej, det behöver inte alls vara anledningen. Du vet inte det utan bara tror.JanneJanne123 skrev:
Att du, likaväl som jag och andra, uttalar dig om sånt som du tror på ett sånt sätt att det låter som det var fakta. Det finns inte ingen anledning till att du ska klaga just på mig.JanneJanne123 skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Om man tänker sig tvärtemot, företaget kräver bättre villkor från sin sida, då hade det blivit ramaskri. Nu finns ju ett avtal alla skrivit under och då ansetts vara överens över men då vill man kräva mer förmåner?
En parantes på liknande tema som jag hörde idag, några tidigare kollegor jobbar på en mindre lokal firma utan kollektivavtal.
Där företaget nu bestämt att de ska få ett nytt anställningsavtal som endast specificerar lön och om det var semester, resten ska hanteras sedan via policys. Det togs tydligen emot sådär av de anställda
En parantes på liknande tema som jag hörde idag, några tidigare kollegor jobbar på en mindre lokal firma utan kollektivavtal.
Där företaget nu bestämt att de ska få ett nytt anställningsavtal som endast specificerar lön och om det var semester, resten ska hanteras sedan via policys. Det togs tydligen emot sådär av de anställda
Och tyvärr (?) så lever många, inte minst dom lite yngre, i den villfarelsen att dom minsann kan bättre själv när det gäller förhandlingar. Visst finns det ett fåtal som är duktiga men den absoluta merparten står sig slätt mot företagsledningen som nästan dagligen har div förhandlingar.A ajn82 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Oj vad jag inte delar den bilden. Nu har ju fackförbunden gjort bort sig i förhandlingarna både under coronan och nu med vår höga inflation, så fackens förhandlingskunskaper ger jag inte mycket för. Kul för ägarna dock.E elmont skrev:Personalens representant var i det här fallet, som oftast, någon som personligen kände alla som förhandlades om samt att det innan förhandlingen var ett enskilt möte mellan förhandlaren och "arbetaren".
Och för att maximera "arbetarnas" löner hade jag personliga möten med alla som det skulle förhandlas om. Där sökte vi efter orsaker till varför just den "gubben" skulle få lite mer än övriga i plånboken. Och jag är övertygad att dom flesta fick lite mer än om dom själva skulle suttit och vridit på mössan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 648 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 648 inlägg
Och det finns de som påtalar motsatsen. Alltså kan facket fungera olika på olika ställen. Varför då dra alla över en kam?sysmali skrev:Vi är ju flera i tråden som har erfarenhet av att facket velat utjämna lönerna. Så individuella löner kan betyda att alla har samma lön.
Det finns säkert flera i tråden som fått fin hjälp pga kollektivavtal, men vi är många som upplever oss bromsade av facket.
Förstår att detta är en idiologisk fråga för dig och andra på vänstersidan. Vore inte det bästa om det finns arbetsplatser med avtal och andra arbetsplatser utan avtal. Då kan arbetstagaren välja var den vill arbeta och alla blir nöjda.
Det vore lämpligt att även du låter bli att hålla på och gissa var jag står ideologiskt. Bara för att man har förståelse för de som har det sämre än en själv behöver man inte rösta på socialdemokraterna eller vänsterpartiet. Däremot så alla på högersidan som helt verka sakna förståelse för andras situation får mig att svänga åt vänster.
Nu finns det ju väldigt många yrken där inte en arbetstagare kan välja och vraka vilken arbetsplats de vill jobba på. Har du aldrig hört talas om arbetslösa och att de tvingas söka alla lämpliga jobb?
Inget land inom EU har det som du verkar vilja ha det. Antingen är det som i Norden med kollektivavtal som sätter upp reglerna kring arbetsmarknaden eller så är det riksdagarna som stiftar lagar om vad som ska gälla på arbetsmarknaden. Det är bara att välja mellan de två alternativen. För mig är det andra alternativet betydligt sämre, politiker som kommer med ogenomtänkta populistiska förslag under varje valrörelse som sen ska införas. Nej tack!