519 442 läst · 11 065 svar
519k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
En anställd som dessutom är positiv till kollektivavtal har uttalat sig om detta, kan mycket väl stämma, men jag vidhåller med en dåres envishet att vi inte vet något om det faktiska sakförhållandet här. Tesla har väl inte kommenterat alls vad jag vet?D Dilato skrev:
Man ser nog varifrån den beskattningsbara inkomsten kommer. När det gäller löneväxling till pension eller bil så vet jag inte hur eller om det syns men i princip är väl hela din deklaration offentlig. Sen tror jag inte så många kontrollerar den.S Styrman_jansson skrev:Jo det går kanske att göra en kvalificerad gissning, men det är inte ovanligt att man t.ex. löneväxlar till pension eller bil e.d. men det kanske syns på något sätt i de offentliga uppgifterna. På det har ju många andra inkomster av t.ex. kapital eller verksamhet osv. Hur som helst så tror jag inte de flest är så hardcore att de börjar kika på någon annans deklarerade inkomst.
Men hur långt sträcker sig erat Nda? Tex invandrare kan ju behöva visa upp ett anställningsavtal för att få uppehållstillstånd.
Om jag kommer rätt ihåg så är du väl på en chefsposition? Har dom vanliga arbetarna också Nda om sina anställningsavtal?
Utan att veta 100% säkert så kan det vara så att Tesla inte har något motargument, och därför väljer att inte yttra sig alls.JanneJanne123 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Jag har haft NDA sedan jag började som vanlig tjänsteman för 16 år sedan.N Niq skrev:Man ser nog varifrån den beskattningsbara inkomsten kommer. När det gäller löneväxling till pension eller bil så vet jag inte hur eller om det syns men i princip är väl hela din deklaration offentlig. Sen tror jag inte så många kontrollerar den.
Men hur långt sträcker sig erat Nda? Tex invandrare kan ju behöva visa upp ett anställningsavtal för att få uppehållstillstånd.
Om jag kommer rätt ihåg så är du väl på en chefsposition? Har dom vanliga arbetarna också Nda om sina anställningsavtal?
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Facken stängs ute från rättprocessen mot posten;
https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-nytt?pinnedEntry=24917
https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-nytt?pinnedEntry=24917
Det är ju lite skillnad på offentligt eller att kunna berätta för den du vill och att ha ett NDA där du inte får berätta för någon.E elmont skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 62 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 62 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Gissar att oljan kostade något totalt orimligt som 300kr/l...OramaC skrev:
Jag brukar köpa egen olja och ta med. En del blir tjuriga men jag svarar bara att de får gärna sälja olja bara de tar någotsånär rimligt betalt.
Om jag vore företagsägare skulle jag inte direkt jubla över det du "lockar" med. Det kostar väl en slant också?Cheesen skrev:Om man tecknar kollektivavtal så får man ju flera gratisresuresr till firman.
En facklig representant som är väldigt kunnig på avtalsområden
Ett skyddsombud som får sin utbildning betald av dom anställda - Blir expert på arbetsmiljöområdet på din arbetsplats
Ett bollplank när man funderar på att säga upp eller anställa personal.
Ett prisvärt försäkringspaket.
Krisstöd.
Listan kan göras lång, men det är helt beroende på om arbetsgivaren förstår sig på att man kan utnyttja facket och dess resurser till sin fördel.
En normalintelligent ägare ordnar det mesta själv eller med sin egna personal.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 650 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 650 inlägg
Det är ett svar till Jonatan som uttrycker sig lika bestämt om att det går att få ändringar för en enskild mekaniker. #4 909JanneJanne123 skrev:
Jag har inte sett att du har klagat på hur han har skrivit.
Och hur var det nu med ditt tvärsäkra uttalande?
""Men det är ju facket som med kollektivavtal vill behandla de anställda som ett kollektiv, Tesla vill ju inte det."
OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 62 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 62 inlägg
Ja helt rätt, 277 kr + momme / liter🤣S Styrman_jansson skrev:
Ja det är ju det bästa att göra så, men situationen var till min nackdel där... för att inte ordbajsa för mkt kring det.
Killen i sig var superbra, kunde klämma in mig i redan fullbokad dag typ, var ju värt mkt för mig också. Men att man tog mer än Renault/Volvo själva för en fullservice blev jag putt på. Sen vet jag ju inte om servicekillen hade nå extra för det heller...
Oljan köpte jag själv nu för att kunna byta framöver, 105 kr INK momme / liter. Och nej, INTE på feltema!