D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men nu har ju ingen av oss sett Teslas avtal och du menade tvärsäkert att det fanns noll utrymme till förhandling hos Tesla. Det är ju bara vad du tror och inte fakta, det var det jag ville få fram.
Jag sällar mig till gruppen som anser att vi inte vet hur förhållandena är på Tesla, åtminstone i detalj.

Men jag tror du går för långt när du försöker så tvivel på den punkten, jag har mycket erfarenhet från liknande bolag och de är legalt paranoida. Sannolikt har de ett svenskt anställningsavtal som deras amerikanska jurister tagit fram tillsammans med någon av de större advokatbyråerna i Sverige, det kostar många timmar, många iterationer och därför mycket pengar. Det skulle vara häpnadsväckande om någon långt ner i organisationen i ett så litet land som Sverige skulle så mycket som få flytta på ett felplacerat komma, jag kan nästan garantera att detta är satt i sten med några få variabler där det finns delegation, lön osv.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Enskilda anställda har ingen möjlighet att få Tesla att ändra avtalet som gäller, oavsett om det är ett avtal som gäller 130 mekaniker eller ändå fler anställda i Sverige.
@BirgitS

Just den här osäkerheten, dvs företaget ger inga intervjuer, publicerar inga anställningsavtal etc gör ju det hela så skumt.
Hade allt varit guld och gröna skogar hade de ju bara kunnat parkera VDn och en vältalig mekaniker framför varenda kamera och diskuterat det hela...

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just den här osäkerheten, dvs företaget ger inga intervjuer, publicerar inga anställningsavtal etc gör ju det hela så skumt.
Hade allt varit guld och gröna skogar hade de ju bara kunnat parkera VDn och en vältalig mekaniker framför varenda kamera och diskuterat det hela...
Anställningsavtal är ju inte helt sällan affärshemligheter så jag tycker det inte är något konstigt alls.

Tar hellre in riktiga proffs på pension, arbetsrätt och arbetsmiljö än några lirare från facket som har gått en ABF-kurs.
du måste ju se dokumentären "Skamlös", den finns på SVTplay

• Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
@Styrman_jansson Tja, frågan är väl hur man vill framställa sig?

Jag har svårt att se att ett avtal för en bilmekaniker i Sverige skulle vara något som Tesla globalt står och faller med....

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…

Jag har svårt att se att ett avtal för en bilmekaniker i Sverige skulle vara något som Tesla globalt står och faller med....
Kollektivavtal smittar av sig. Snart kommer andra fackförbund tex för tjänstemän stå där och kräva avtal.

• Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…

Ja absolut skulle det finnas ett värde för Tesla att visa upp justa avtal för frågan i sig. Jag säger bara att det är inget konstigt att anställningsavtal inte offentliggörs hipp som happ. Våra anställningsavtal är t.ex. föremål för NDA men de innehåller inget lustigt vad jag anser. Vi har också kollektivavtal.

S Styrman_jansson skrev:
Anställningsavtal är ju inte helt sällan affärshemligheter så jag tycker det inte är något konstigt alls.
Möjligtvis på detaljnivå med varje anställd men knappast dom delar som är relevanta för att visa att man uppfyller eller överstiger nivån på kollektivavtal.
Jag har aldrig varit med om att anställningsavtalen varit hemliga på något företag jag jobbat för utom möjligtvis ledningens avtal i detalj.

N Niq skrev:
Möjligtvis på detaljnivå med varje anställd men knappast dom delar som är relevanta för att visa att man uppfyller eller överstiger nivån på kollektivavtal.
Jag har aldrig varit med om att anställningsavtalen varit hemliga på något företag jag jobbat för utom möjligtvis ledningens avtal i detalj.
OK, kanske beror på bransch? Just ersättningsnivåer är rätt mycket "hysch-hysch" i branschen jag jobbar i. Mest för att man är rädd för att konkurrenter ska använda det för att "stjäla" personal.

S Styrman_jansson skrev:
OK, kanske beror på bransch? Just ersättningsnivåer är rätt mycket "hysch-hysch" i branschen jag jobbar i. Mest för att man är rädd för att konkurrenter ska använda det för att "stjäla" personal.
Men alla inkomster är ju offentliga uppgifter.

Naturligtvis är inte enskildas avtal offentliga för dom med sämre avtal skulle omedelbart kräva lika bra eller bättre avtal och det är ju det sista som arbetsgivaren vill.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
Jag är ganska säker på att de inte anser sig ha den organisationen på plats i Sverige, krävs mycket jurister och PR för att förbereda ett sånt initiativ, skulle bli förvånad om det finns sådan delegation i Sverige.

Max att förvänta sig är nog en boilerplate om hur allvarligt Tesla ser på de anställdas väl och ve, att de gått igenom anställningsförhållandena och funnit att de är generösa, med detta kommer ett par sidor med Q&A.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
N Niq skrev:
Men alla inkomster är ju offentliga uppgifter.
Jo det går kanske att göra en kvalificerad gissning, men det är inte ovanligt att man t.ex. löneväxlar till pension eller bil e.d. men det kanske syns på något sätt i de offentliga uppgifterna. På det har ju många andra inkomster av t.ex. kapital eller verksamhet osv. Hur som helst så tror jag inte de flest är så hardcore att de börjar kika på någon annans deklarerade inkomst.

Redigerat:
Men nu har ju ingen av oss sett Teslas avtal och du menade tvärsäkert att det fanns noll utrymme till förhandling hos Tesla. Det är ju bara vad du tror och inte fakta, det var det jag ville få fram.
Men det har ju en anställd förklarat i en artikel i DN (som Tesla inte har motsagt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.