519 442 läst · 11 064 svar
519k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
Jag sällar mig till gruppen som anser att vi inte vet hur förhållandena är på Tesla, åtminstone i detalj.JanneJanne123 skrev:
Men jag tror du går för långt när du försöker så tvivel på den punkten, jag har mycket erfarenhet från liknande bolag och de är legalt paranoida. Sannolikt har de ett svenskt anställningsavtal som deras amerikanska jurister tagit fram tillsammans med någon av de större advokatbyråerna i Sverige, det kostar många timmar, många iterationer och därför mycket pengar. Det skulle vara häpnadsväckande om någon långt ner i organisationen i ett så litet land som Sverige skulle så mycket som få flytta på ett felplacerat komma, jag kan nästan garantera att detta är satt i sten med några få variabler där det finns delegation, lön osv.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 073 inlägg
Just den här osäkerheten, dvs företaget ger inga intervjuer, publicerar inga anställningsavtal etc gör ju det hela så skumt.
Hade allt varit guld och gröna skogar hade de ju bara kunnat parkera VDn och en vältalig mekaniker framför varenda kamera och diskuterat det hela...
Hade allt varit guld och gröna skogar hade de ju bara kunnat parkera VDn och en vältalig mekaniker framför varenda kamera och diskuterat det hela...
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Anställningsavtal är ju inte helt sällan affärshemligheter så jag tycker det inte är något konstigt alls.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 073 inlägg
@Styrman_jansson Tja, frågan är väl hur man vill framställa sig?
Jag har svårt att se att ett avtal för en bilmekaniker i Sverige skulle vara något som Tesla globalt står och faller med....
Jag har svårt att se att ett avtal för en bilmekaniker i Sverige skulle vara något som Tesla globalt står och faller med....
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Kollektivavtal smittar av sig. Snart kommer andra fackförbund tex för tjänstemän stå där och kräva avtal.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Ja absolut skulle det finnas ett värde för Tesla att visa upp justa avtal för frågan i sig. Jag säger bara att det är inget konstigt att anställningsavtal inte offentliggörs hipp som happ. Våra anställningsavtal är t.ex. föremål för NDA men de innehåller inget lustigt vad jag anser. Vi har också kollektivavtal.Dan_Johansson skrev:
Möjligtvis på detaljnivå med varje anställd men knappast dom delar som är relevanta för att visa att man uppfyller eller överstiger nivån på kollektivavtal.S Styrman_jansson skrev:
Jag har aldrig varit med om att anställningsavtalen varit hemliga på något företag jag jobbat för utom möjligtvis ledningens avtal i detalj.
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
OK, kanske beror på bransch? Just ersättningsnivåer är rätt mycket "hysch-hysch" i branschen jag jobbar i. Mest för att man är rädd för att konkurrenter ska använda det för att "stjäla" personal.N Niq skrev:
Jag är ganska säker på att de inte anser sig ha den organisationen på plats i Sverige, krävs mycket jurister och PR för att förbereda ett sånt initiativ, skulle bli förvånad om det finns sådan delegation i Sverige.Dan_Johansson skrev:
Max att förvänta sig är nog en boilerplate om hur allvarligt Tesla ser på de anställdas väl och ve, att de gått igenom anställningsförhållandena och funnit att de är generösa, med detta kommer ett par sidor med Q&A.
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Jo det går kanske att göra en kvalificerad gissning, men det är inte ovanligt att man t.ex. löneväxlar till pension eller bil e.d. men det kanske syns på något sätt i de offentliga uppgifterna. På det har ju många andra inkomster av t.ex. kapital eller verksamhet osv. Hur som helst så tror jag inte de flest är så hardcore att de börjar kika på någon annans deklarerade inkomst.N Niq skrev:
Redigerat:
Men det har ju en anställd förklarat i en artikel i DN (som Tesla inte har motsagt).JanneJanne123 skrev: