H heimlaga skrev:
Varför avfärdar du och andra verkligheten. Jag kan bara berätta vad jag har sett.
Jag avfärdar det inte alls, som du ser.
Annars. Läs det jag skrev igen.

R Rejäl skrev:
Sluta nu med dina egna verklighetsfrånvända uppfattningar, Under 2023 omfattades 88 procent av alla anställda i Sverige av kollektivavtal..
Så det är normen vi har och haft under en längre tid i detta landet..
Än sen?
Ditt inlägg är lika osammanhängande som de brukar.

R
Intet Intet skrev:
Än sen?
Ditt inlägg är lika osammanhängande som de brukar.
Ja för dig är dom det har jag förstått😉

R Rejäl skrev:
Ja för dig är dom det har jag förstått😉
Har du. Förstått, alltså? Du citerar ett inlägg men svara troligen på ett annat.
Tips. Läs innan du skriver och när du skrivit färdigt, läs igen alltihop igen. Om det då låter förnuftigt och lättbegripligt postar du inlägget.

R
Intet Intet skrev:
Har du. Förstått, alltså? Du citerar ett inlägg men svara troligen på ett annat.
Tips. Läs innan du skriver och när du skrivit färdigt, läs igen alltihop igen. Om det då låter förnuftigt och lättbegripligt postar du inlägget.
Jag ser att du inte har det lätt och lever i din lilla bubbla som inte är verklighetstrogen så kämpa på😉

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, avtalen är inte publika eftersom varje avtal innehåller en tystnadsklausul och därför förbjuder anställda och tidigare anställda att offentliggöra deras avtal. En som bryter mot det riskerar alltså att bli stämd. Avtalen verkar skilja mellan olika personer, framför allt utifrån vilket år de anställdes.

Det har framkommit en del, t.ex. att Tesla inte gör avsättningar till deltidspension och inte har någon arbetstidsförkortning. Det senare kan innebära att en mekaniker på Tesla måste ta ut en hel semesterdag för att gå till läkaren eller tandläkaren. En anställd, som strejkar, har under en intervju hävdat att han personligen förlorar kring 20 000 om året på att inte ha kollektivavtal.
Så "ingen" vet, och dom flesta anställda (som faktiskt vet) fortsätter att jobba istället för att ligga framför tv'n och inkassera samma pengar.

Misstänker att villkoren i avtalet inte är skrivet med osynligt bläck, så innan den anställde skriver på kanske dom läser, och sen faktiskt tar ett beslut om dom vill jobba där med dom villkoren eller inte.

20k per år, det känns som skitsnack.
Antingen tjänar en Teslaanställd 500:-/h efter skatt, eller så var det här en person som "måste" åka iväg på arbetstid några ggr per vecka.

Som jag tolkar rätten att utnyttja arbetstidsförkortningen så är det fortfarande företaget som beslutar, dvs vill man inte att personalen ska gå ifrån jobbet lite nu och då spelar det ingen roll.

Eller ser vi lärare och kirurger lämna arbetsplatsen mitt undrar lektion/operation till höger och vänster.
Såklart har väl dom andra avtal, men det finns nog liknande jobb undrar kollektivavtalet också är jag rätt säker på.

Nä, är du inte med oss så är du emot oss mentaliteten är inget jag går igång på.

Både mina anställda och jag skiter i vad något avtal säger, behöver det jobbas gör man det och behöver man vara ledig löser man det.

Jag tror inte att någon Teslaanställd har blivit nekad ledigt för att gå till tandläkaren om det sker i samförstånd med chefen, tills någon faktiskt presenterar någon form av trovärdigt "bevis" hävdar jag att det är maffians sätt att visa att det är dom som bestämmer.

Ett kollektivavtal är inte värt ett skit, en arbetsgivare som vill agera som ett svin kan göra det inom ramarna ändå.
Har säkert intervjuat 300-400 personer och det finns skrämmande många arbetsgivare som beter sig riktigt fult.

Sen har jag svårt stt tro att avtalet måste signeras i blindo, dvs en driftig person skulle kunna söka jobb där och få avtalet i sin hand och inte signera, och sen gå till media och sälja infon dyrt.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fördelen med arbetstidsförkortning är att arbetsgivaren då inte kan börja krångla om man måste fara på en läkartid eller måste besikta bilen eller måste ordna upp någonting med magistraten eller lantmäteriet eller annars har något ärende som sker på arbetstid och inte går att planera ett halvtår på förhand. Eller helt enkelt att bilen krånglar på väg till arbetet eller att det har snöat på natten så det tar någon timme att komma iväg.
Det finns tyvärr numera arbetsgivare som krånglar om sådant bara för att de kan. Därför behövs arbetstidsförkortning eller flextid i någon form.
Källa på det, som jag tolkar det är det samma regler som att begära ledigt, dvs arbetsgivaren som bestämmer om det är lämpligt eller inte.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Normala hederliga chefer löser det i samförstånd på plats. Som så ofta är det skurkarna som tvingar fram regler som drabbar de hederliga.
Precis, rövhål finns det gott om.
Tyvärr blir många regler tandlösa i händerna på slipade rövhål.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svenska folket tycker också att public service lutar , värre än Pisa-tornet...
[länk]
"Ät skit, miljarder flugor kan inte ha fel"

Detta undersöks så ofta att man inte behöver tycke, det finns svar och som vanligt har "folket" inte helt rätt.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
D djac skrev:
"Ät skit, miljarder flugor kan inte ha fel"

Detta undersöks så ofta att man inte behöver tycke, det finns svar och som vanligt har "folket" inte helt rätt.
Jag kan lägga till att för mig känns det som att SVT är det nya Riks och att det var minst fem år sedan det ställdes en enda kvalificerad följdfråga till Jimmy, det var väl Nike Nylander som sen dödshotades för det och fick ha polisskydd?

Men kan jag belägga det, nej knappast, men jag kan ju tycka det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.