519 347 läst · 11 062 svar
519k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
Så du menar att alla betalande kunder företaget har helt enkelt får vänta för att den anställde har "viktigare" saker för sig?H heimlaga skrev:Fördelen med arbetstidsförkortning är att arbetsgivaren då inte kan börja krångla om man måste fara på en läkartid eller måste besikta bilen eller måste ordna upp någonting med magistraten eller lantmäteriet eller annars har något ärende som sker på arbetstid och inte går att planera ett halvtår på förhand. Eller helt enkelt att bilen krånglar på väg till arbetet eller att det har snöat på natten så det tar någon timme att komma iväg.
Det finns tyvärr numera arbetsgivare som krånglar om sådant bara för att de kan. Därför behövs arbetstidsförkortning eller flextid i någon form.
Så kan man säga det. Att kräva att den anställde skall åka taxi till arbetet varje dag på egen bekostnad för att man inte får besiktiga bilen, eller att kräva att sjukdomar inte får skötas för att den anställde inte får besöka läkare, eller att den anställde skall förlora sitt jordinnehav för att denne inte får skaffa lagfart det är ju inte rimligt.RoTe skrev:
Normalt brukar man ju så långt som möjligt försöka ordna det i samförstånd med arbetsgivaren till exempel en dag när vädret hindrar arbetet eller när kunderna är få eller när någon materialleverans är försenad eller någon maskin har stannat så produktionen står. Eller liknande. Så skadan blir så liten som möjligt.
Fast nu när vissa arbetsgivare inte tillåter att man gör så måste man ha arbetstidsförkortning i stället.
På företaget där jag arbetar nu så införde vi kollektivavtal för ca två år sedan. Vi fick då förhandla om undantag med facket eftersom vi på flera punkter, bland annat beredskapsersättning, hade bättre villkor än vad deras avtal förespråkar. När vi fått igenom att behållla dessa så kom de och informerade de anställda om att "facket har arbetat fram en extra semestervecka åt er som har beredskap" trots att de i möten med oss chefer ville ta bort denna och ersätta med avtalsstandard...Jonatan79 skrev:
Redigerat:
Aldrig hört talas om det. Tror du inte att det löses på plats när och om behov föreligger. Alltså inget som behöver avtalas. -"Du chefen. Jag behöver vara ledig nästa torsdag från kl. två".Min gissning är att det är väldigt få chefer som i normalfallet säger nej till det.BirgitS skrev:
Som sagt. Jag har aldrig behövt ta ut semesterdagar för sådant. Någonsin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 648 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 648 inlägg
Någon förklarade vad arbetstidsförkortning är och det borde ha varit för ett år sen och i den här tråden så om du söker i tråden bör du kunna hitta det.RoTe skrev:
Det är bara ett par månader sedan min dåvarande arbetsgivare försökte hindra mig från att ta ledigt en och en halv timme på fredag för att hämta ut beställda bildelar så jag skulle kunna reparera bilen under helgen. Trots att jag hade timlön och skrev upp färre timmar den dagen. Trots att jag var ensam på bygget och det saknades material så det var svårt att få någonting alls uträttat. Trots att jag hade arbetat in det mesta av de lediga timmarna.Intet skrev:Aldrig hört talas om det. Tror du inte att det löses på plats när och om behov föreligger. Alltså inget som behöver avtalas. -"Du chefen. Jag behöver vara ledig nästa torsdag från kl. två".Min gissning är att det är väldigt få chefer som i normalfallet säger nej till det.
Det slutade med att jag sket i chefen och hämtade delarna och informerade honom i efterhand om att jag hade gjort det fast jag inte fick. Jag kunde ju inte fortsätta pendla till arbetet utan bakbromsar.
Han krävde att jag skulle lämna in bilen på en verkstad som hans kompis drev och som låg tre timmars bilresa bort. Konstigt nog skulle en del av den resan få göras på arbetstid.
Normala hederliga chefer löser det i samförstånd på plats. Som så ofta är det skurkarna som tvingar fram regler som drabbar de hederliga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 648 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 648 inlägg
Du kan ju en gång till läsa vad RoTe skrev i inlägg #11 039.Intet skrev:Aldrig hört talas om det. Tror du inte att det löses på plats när och om behov föreligger. Alltså inget som behöver avtalas. -"Du chefen. Jag behöver vara ledig nästa torsdag från kl. två".Min gissning är att det är väldigt få chefer som i normalfallet säger nej till det.
Jag vet inte vad du har för jobb men det är nog få jobb där en person inte kan vara borta en eller några timmar ibland. Jag vet att det finns sådana jobb.RoTe skrev:
Jodå. Du fortsätter att överraska med dina ständiga konflikter med arbetsgivarna.H heimlaga skrev:
Är det verkligen realistisk att instifta regler för ovanliga undantag? Alltså. Har du så dåliga arbetsgivare som du beskriver, så hjälper väl inga deltidsregler i världen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 648 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 648 inlägg
Vad spelar det för roll?Intet skrev:
Det viktiga är väl att se till att det fungerar där det inte fungerar enkelt av sig själv.
Själv har jag ingen erfarenhet av arbetstidsförkortning eftersom jag inte har haft något jobb som hört till LO-sfären.
Sluta nu med dina egna verklighetsfrånvända uppfattningar, Under 2023 omfattades 88 procent av alla anställda i Sverige av kollektivavtal..Intet skrev:
Så det är normen vi har och haft under en längre tid i detta landet..
Varför avfärdar du och andra verkligheten. Jag kan bara berätta vad jag har sett.Intet skrev: