552 208 läst · 11 980 svar
552k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Jodå, statligt ägda bolag är mer statskontrollerade än så. T.ex. Vattenfall.Intet skrev:
Jag tycker inte heller om att tvingas finansiera SVT, men jag tycker inte heller om att en del försöker få oss att tro att SVT är statskontrollerat. Sändningstillståndet sätter ramarna för verksamheten, men inom dessa ramar har SVT ganska stor självständighet. Tyvärr kan den självständigheten yttra sig i blamage som när SVTs chef meddelade att SVT inte tänker lyda regeringen i händelse av krig. (SVT ingår alltså i totalförsvaret …).
Det finns en hel del organisationer som finansieras helt eller delvis av offentliga medel. De som arbetar där är inte statliga tjänstemän.Intet skrev:
Tjänsteman brukar den kallas inom statlig förvaltning som sysslar med myndighetsutövning.
Visst är kollektivavtal bra och praktiska för både anställda och bolag i väldigt många fall.R Rejäl skrev:
Den springande punkten i den här diskussionen borde dock vara hur moraliskt eller juridisk rätt det är att tvinga folk att teckna kollektivavtal. Eller att en privat förening som någon inte är medlem i får diktera anställningsvillkoren för icke-medlemmen.
Hittat en annan undersökning från 2019, men inte den jag sett sedan tidigare. Oavsett skiljer det inte mycket.P pmd skrev:
https://www.facebook.com/share/1DShaNQozA/
Men är det inte så att kollektivavtalet bara sätter ett golv, sedan är det upp till dom inblandade att sätta hur fördelaktiga löner/villkor som dom vill?P pmd skrev:Visst är kollektivavtal bra och praktiska för både anställda och bolag i väldigt många fall.
Den springande punkten i den här diskussionen borde dock vara hur moraliskt eller juridisk rätt det är att tvinga folk att teckna kollektivavtal. Eller att en privat förening som någon inte är medlem i får diktera anställningsvillkoren för icke-medlemmen.