D djac skrev:
Var ute hos Tesla i Malmö idag, västarna är iaf kvar, tyckte någon sa att de tappat intresset men icke!
Tappat intresset. De får ju betalt. Dvs Yrkesdemonstranter! Det är ju inga arbetslösa klasskampskämpar precis, skaldandes -"krossa kapitalet", som sitter där i sitt partytält med Metalls pumptermos, mumsandes på kanelbullar och drickandet kaffe.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag såg ett litet partytält och ett par västar utanför Tesla i Upplands väsby för några veckor sedan.
Men då var det fortfarande ljumma och fina höstdagar.

Jag tror att vi måste åka och kolla under de värsta dagarna i vinter för att ta pulsen på kampviljan.

Väldigt tråkig konflikt det här.
Det händer ju ingenting.

En part hör man knappt alls ifrån, de verkar bara fortsätta och göra det de egentligen vill göra, den andra parten har iofs blivit alltmer tyst, men något utspel kommer det ibland, men sen händer det inte mer där heller.

Kommer vi sitta och läsa i denna tråd nästa vinter också?
Om 5 eller 10 år?
Jag tippar på att de anställda som strejkar tröttnar och skaffar nya jobb, då faller strejken platt. Men det kan ta lite tid...

D djac skrev:
Jag tror nog att de flesta som har läst berättelser om företaget Tesla är övertygade om att Musks inflytande är större än hans ägarandel och hans personliga ställningstaganden och publika framträdanden i denna och närliggande frågor gör att man kan anta att hans hållning också blir bolagets hållning.
Att tro att Musk är insatt i en sådan intrikat detalj som kollektivavtal i Sverige är absurt.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
Tappat intresset. De får ju betalt. Dvs Yrkesdemonstranter! Det är ju inga arbetslösa klasskampskämpar precis, skaldandes -"krossa kapitalet", som sitter där i sitt partytält med Metalls pumptermos, mumsandes på kanelbullar och drickandet kaffe.
Din kommentar är bara konstigt, jag utgick från ett vuxenperspektiv men bra att du påpekar att anställda på Metall får lön.

Jag träffar för övrigt många människor med lön som för många år sedan tappat allt intresse för sina jobb.

Syftningen här var såklart till parterna, dvs Metall har inte tappat intresset för att visa upp sig vid lokationerna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Att tro att Musk är insatt i en sådan intrikat detalj som kollektivavtal i Sverige är absurt.
Det är klart att han inte är insatt i denna konflikt.
Han är säkert underrättad om att den finns och lite svepande om hur det går.

Men styrelsen för Tesla i USA jobbar naturligtvis inte med sådana här detaljfrågor.
Utan det kommer som mest ut ett generellt påbud över hur "Tesla motors inställning är i sådana här frågor".
Sen blir det lokala organisationen som får lösa det som det centralt har bestämts.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
Han har ju kommenterat detta så jag vet inte riktigt vad du tänker på, han har talat mycket om sin syn på sådana och fackföreningar i allmänhet.

Man kan tycka vad man vill om honom men att utgå från att han inte vet vad som händer med och i bolaget tror jag är till att underskatta honom.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tippar på att de anställda som strejkar tröttnar och skaffar nya jobb, då faller strejken platt. Men det kan ta lite tid...
Än så länge är denna ”konflikt” en enorm missräkning och misslyckande för fackförbuden. Tesla skrattar åt dem och fortsätter ha Sveiges bästa försäljning

• Gilla
Zevv och 5 till
  • Laddar…
Än så länge är denna ”konflikt” en enorm missräkning och misslyckande för fackförbuden. Tesla skrattar åt dem och fortsätter ha Sveiges bästa försäljning
Inte bara Tesla skrattar åt facket...

• Haha
  • Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Han har ju kommenterat detta så jag vet inte riktigt vad du tänker på, han har talat mycket om sin syn på sådana och fackföreningar i allmänhet.

Man kan tycka vad man vill om honom men att utgå från att han inte vet vad som händer med och i bolaget tror jag är till att underskatta honom.
Han är garanterat inte insatt öht

• Haha
  • Gilla
  • Wow
djac och 2 till
  • Laddar…
D
Svårt att veta vad du försöker förmedla, jag antar att du är medveten om att han åtminstone ett par gånger specifikt kommenterat strejken, som du menar att han inte känner till.. du får såklart äga den känslan men det är naturligtvis inte korrekt.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Hade det varit en normal VD skulle rakt ha hålla med det, men med just herr Musk är jag inte så säker.
Enl vad jag läst från före detta anställda så har karln en besatthet av att vara insatt i allt han håller på med.
Och kunna saker på en löjlig detaljnivå som ofta inte ens mellanchefer har koll på.
Så att tvärsäkert säga att Musk inte är insatt... nä det kan man inte göra.

Det jag personligen tror är att han någongång satte sig in i det hela via deras svenska jurister / sin svenska företagsledning och bildade sig en uppfattning och att den uppfattningen bara bekräftade att de åsikter han redan sen tidigare uttryckt om fack. Och därvid inte såg någon som helst anledning till att varken ändra på globalföretagspolicy eller behöva vara fortsatt insatt i det och därmed släppte det rakt av som ointressant och nu sprungit vidare till att försöka köpa valet åt den orangea peruken.

• Gilla
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror att han känner till strejken, det är ju trots allt strejk mot i Tesla i ett helt land, även om det nu är ett ganska litet land.

Men med det sagt, tvivlar jag på att han sen kan speciellt mycket detaljer om det hela.
Jag skulle tro att t.o.m jag vet mer, och jag har ju verkligen nästan ingen koll.

Musk, och TM företagsledning i USA får säkert en briefing lite då och då, och pekar sen ut en ungefärlig vägriktning som TM Sweden ska hålla.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
M MrDizzy skrev:
Det jag personligen tror är att han någongång satte sig in i det hela via deras svenska jurister / sin svenska företagsledning och bildade sig en uppfattning och att den uppfattningen bara bekräftade att de åsikter han redan sen tidigare uttryckt om fack. Och därvid inte såg någon som helst anledning till att varken ändra på globalföretagspolicy eller behöva vara fortsatt insatt i det och därmed släppte det rakt av som ointressant och nu sprungit vidare till att försöka köpa valet åt den orangea peruken.
Ja det där är också mycket möjligt.

Men däremot är det inte särskilt trolig att TM Sweden vs IF metall får någon speciellt stor tid slot vid varje styrelsemöte i Austin.
Det får däremot säkert betydligt mer diskussionstid på styrelsemöten i Upplands väsby *

* det var inte förrän nu som jag insåg att de strejkarbetare jag såg faktiskt stod utanför Teslas huvudkontor i Sverige. Haha, kul att ha varit så nära händelsernas centrum - även om det märktes så mycket. :)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men däremot är det inte särskilt trolig att TM Sweden vs IF metall får någon speciellt stor tid slot vid varje styrelsemöte i Austin.
Det får däremot säkert betydligt mer diskussionstid på styrelsemöten i Upplands väsby *
Inte mer än
"På Svenska fackfronten intet nytt" 😁
(org "På västfronten intet nytt")

M MrDizzy skrev:
"På västfronten intet nytt"
Det var ju lite göteborgshumor 😉
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag såg ett litet partytält och ett par västar utanför Tesla i Upplands väsby för några veckor sedan.

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.