551 081 lĂ€st · 11 963 svar
551k lÀst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
đP pmd skrev:
Det Àr nog pudelns kÀrna. Sedan kan man nog fundera pÄ vad som menas med "tvinga". Att marknadsföra Àr naturligtvis helt ok. Möjligen kan metoder diskuteras. Att försöka tvinga men inte lyckas Àr vÀl nÀsta nivÄ. Att tvinga betyder vÀl att man faktiskt lyckas fÄ nÄgon att göra som man vill mot dennes egen vilja. Det Àr sÄklart vÀldigt intressant att diskutera.P pmd skrev:
Att det Àr juridiskt rÀtt att försöka tvinga Àr vÀl tÀmligen klart. Om det Àr moraliskt rÀtt Àr en annan sak.
Att bara titta pÄ Tesla-konflikten ger nog inte hela bilden om man skall komma fram till en uppfattning om hur svensk lag fungerar och vad den ger för skydd och möjligheter.
StrejkrÀtten ger en möjlighet att tvinga motparten till eftergifter, men nÄgon speciell skrivning om just att teckna kollektivavtal finns vÀl inte. Det Àr en generell rÀtt som kan anvÀndas för att försöka nÄ vilka mÄl som helst egentligen.
Ingen fÄr diktera anstÀllningsvillkoren för nÄgon annan. Arbetsgivaren undantagen. Jag har svÄrt att tro att t.ex. AIK fotboll kan diktera villkoren för anstÀllda pÄ nÄgot företag eller medlemmar i DjurgÄrden fotboll.P pmd skrev:
Att fackföreningarna och fackförbunden har rÀtt att förhandla med arbetsgivarparter om villkor innebÀr verkligen inte att de kan diktera nÄgra villkor. Det normala Àr att arbetsgivaren dikterar villkoren och facket fÄr acceptera att man har en minimal möjlighet att pÄverka helheten. Facket kan ge synpunkter och komma med förslag inget mer. Grundregeln Àr att arbetsgivaren bestÀmmer anstÀllningsvillkoren. För alla anstÀllda oavsett medlemskap i fackklubb eller privat fotbollsförening.
Man fÄr lÀtt kÀnslan att AIK och DjurgÄrdens IF har ungefÀr lika stor inverkan pÄ Tesla som LO.
Visserligen har fackföreningarna och fackförbunden har rÀtt att förhandla med arbetsgivarparten men arbetsgivaren har ingen skyldighet att göra minsta lilla eftergift till dem. Tesla verkar nyttja denna rÀtt.
Man dÄ lÀgga till en diskussionspunkt till dina tvÄ:
3:
Ăr det moraliskt rĂ€tt av ett företag att inte involvera facket nĂ€r den svenska modellen bygger pĂ„ förhandlingar dem emellan.
Exempelvis om ett företag vÀgrar förhandla vid en konflikt. Utan nÄgon form av förhandling lÀr det bli betydligt svÄrare att fÄ gehör för sina Äsikter och fÄ slut pÄ konflikter Àr min erfarenhet.
VÀnder man pÄ det sÄ fÄr man ocksÄ ett svar, jag hade inte velat jobba som VP legal under Musk och inte ha berÀttat om det nÀr han fÄr en mikrofon i ansiktet och en direkt frÄga, jag skulle tro att han har gemensamt med andra i hans position att om det Àr nÄgot han hatar sÄ Àr det överraskningar.Mikael_L skrev:Ja det dÀr Àr ocksÄ mycket möjligt.
Men dÀremot Àr det inte sÀrskilt trolig att TM Sweden vs IF metall fÄr nÄgon speciellt stor tid slot vid varje styrelsemöte i Austin.
Det fÄr dÀremot sÀkert betydligt mer diskussionstid pÄ styrelsemöten i Upplands vÀsby *
* det var inte förrÀn nu som jag insÄg att de strejkarbetare jag sÄg faktiskt stod utanför Teslas huvudkontor i Sverige. Haha, kul att ha varit sÄ nÀra hÀndelsernas centrum - Àven om det mÀrktes sÄ mycket.
Vilken anledning finns att tro att nÄgon enda skulle tröttna pÄ det?Jonatan79 skrev:
Ingen annan arbetsgivare kan vÀl matcha strejkvillkoren. Nu har de 25% högre lön och 100% kortare arbetstid.
Jag har mycket svĂ„rt att tro att nĂ„gon skulle tröttna pĂ„ det innan pensionen. Vid max pensionsĂ„lder dĂ„ đ
I dag sÀger LAS att man har rÀtt att vara kvar i anstÀllningen tills man fyller 69 Är.
Minst tvĂ„ av dessa har redan slutat och hittat nytt jobb. Klart folk tröttnar att gĂ„ hemma och fĂ„ ett stort hĂ„l i CVât tillslutâŠO skrev:Vilken anledning finns att tro att nĂ„gon enda skulle tröttna pĂ„ det?
Ingen annan arbetsgivare kan vÀl matcha strejkvillkoren. Nu har de 25% högre lön och 100% kortare arbetstid.
Jag har mycket svĂ„rt att tro att nĂ„gon skulle tröttna pĂ„ det innan pensionen. Vid max pensionsĂ„lder dĂ„ đ
I dag sÀger LAS att man har rÀtt att vara kvar i anstÀllningen tills man fyller 69 Är.
"Vuxenperspektiv"? đD djac skrev:Din kommentar Ă€r bara konstigt, jag utgick frĂ„n ett vuxenperspektiv men bra att du pĂ„pekar att anstĂ€llda pĂ„ Metall fĂ„r lön.
Jag trÀffar för övrigt mÄnga mÀnniskor med lön som för mÄnga Är sedan tappat allt intresse för sina jobb
Syftningen hÀr var sÄklart till parterna, dvs Metall har inte tappat intresset för att visa upp sig vid lokationerna.
Med tanke pÄ strejkvakternas Älder och rondör, Àr de ej de unga Teslamekanikerna som stoiskt vaktar utanför fabriksgrindarna.
I ur och skur stÄr de dÀr, orubbliga med kÀngorna fast förankrade i den svenska myllan, kÀmpandes för rÀtten till kollektivavtal och ett anstÀndigt liv.
Mot USA:imperialismen. För arbetarklassen.
Inte helt svÄrtippatat Àr det sÀkert istÀllet Metalls kontorister som pÄ halvtid ger sig ut i verkligheten och leker proletÀrer pÄ grönbete.
Dvs. Engagemanget bland de strejkande Àr sÄ lÄgt att facket Inte ens kan fÄ dom att sÀtta sig utanför jobbet pÄ betald tid utan Àr tvunget att "hyra in" annat folk i deras stÀlle.
Inte tröttnat? Jo. TjÀnare!
Redigerat:
Jag skulle gissa pÄ att det inte Àr IF Metall som satt upp detta. De har ett eget rött litet partytÀlt en bit dÀrifrÄn.Intet skrev:
â "Men om det stĂ€mmer sĂ„ har de anstĂ€llda det bra, men inte sĂ„ bra som de skulle ha det med kollektivavtal."possum77 skrev:
Hur bra kan det bli? KÀnns det superbra om man har kollektivavtal? Hur kÀnner man det?
OK. Du verkar ha lite koll pÄ hur mÄnga som strejkar oxo. SÄg jag. Det har inte jag sÄ jag kör med din infoJonatan79 skrev:
SÄ minst 4% har slutat under ett Är. Det lÄter som ganska fÄ tÀnker jag.Jonatan79 skrev:
Hur stor Àr personalomsÀttningen bland de som inte strejkar skulle vara intressant att veta. Som en jÀmförelse.
Det finns vĂ€ldigt mĂ„nga orsaker att man slutar och byter jobb. Ăr detta en gissning eller vet vi varför dessa ca 2st slutade?Jonatan79 skrev:
Men jag har dÄ aldrig hört att nÄgon bytt för att fÄ jobba 40timmar/v mer och 25% mindre betalt. DÄ misstÀnker man vÀl att det inte Àr en speciellt attraktiv arbetsplats man lÀmnar...
Det kan vara flera men facket gÄr inte ut med antal av okÀnd anledning. Lika svÄrt att svara pÄ frÄgan om personalomsÀttningen.O skrev:OK. Du verkar ha lite koll pÄ hur mÄnga som strejkar oxo. SÄg jag. Det har inte jag sÄ jag kör med din info
SÄ minst 4% har slutat under ett Är. Det lÄter som ganska fÄ tÀnker jag.
Hur stor Àr personalomsÀttningen bland de som inte strejkar skulle vara intressant att veta. Som en jÀmförelse.
De har samma nettoinkomst som strejkande (inkl pension). Skulle du sjĂ€lv vilja gĂ„ flera Ă„r utan att arbeta pĂ„ det jobb du förhoppningsvis trivdes med?O skrev:Det finns vĂ€ldigt mĂ„nga orsaker att man slutar och byter jobb. Ăr detta en gissning eller vet vi varför dessa ca 2st slutade?
Men jag har dÄ aldrig hört att nÄgon bytt för att fÄ jobba 40timmar/v mer och 25% mindre betalt. DÄ misstÀnker man vÀl att det inte Àr en speciellt attraktiv arbetsplats man lÀmnar...
Edit: om det nu var sÄ viktigt med kollektivavtal borde de bita sig fast som grÀvlingar och inte byta jobb innan det finns ett kollektivavtal pÄ plats.