Dom är fina..det är normen! Brukar stå där uppe hos en vän och kolla ner när det blir skugga på er gård och skratta lite inombords tills jag går till andra sidan och sätter mig i kvällssolen.
 
  • Haha
richardtenggren
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du haft något okvalificerat arbete överhuvudtaget?

Du är ju definitivt inte insatt i vad en bilverkstad gör i alla fall. Det som du nämner är totalt värdelös kunskap för alla märkesverkstäder och alla verkstäder som erbjuder "orginalliknande service" till flertalet märken, typ Mekonomen. De svetsar inte en cm på en bil, de lägger inte en hel dag (dvs 8x800 spänn) för att polera en strålkastare när det blir samma pris som att sälja en ny, och de rekondar inga bilar.

Plåtslagaren svetsar, rekondaren rekondar, och privatpersoner med dyra strålkastare polerar.

Felsökning må vara värdefullt, men det lär man sig genom erfarenhet, det går liksom inte att ta en 7,5-poängskurs i det.

Det finns ytterst få saker du som bilmekaniker kan göra för att bli attraktivare på arbetsmarknaden. Möjligen plugga nån YH-utbildning till mekaniker för tunga fordon, där går det nog fortfarande att använda bristen på arbetskraft för att få bättre anställningsvillkor.
En korrigering, en dag är 8x1900-2200kr (pris från Mercedes Malmö)
 
  • Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
En korrigering, en dag är 8x1900-2200kr (pris från Mercedes Malmö)
Missade en etta... 👍
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Missade en etta... 👍
Jag tänkte det var intressant just i samband med att man skulle spendera dyra timmar på lågvärdesarbeten.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du haft något okvalificerat arbete överhuvudtaget?
Hur definierar du okvalificerat? T.ex. bilmekaniker anser jag inte är okvalificerat. Jag har arbetat med att krypa i gaskanaler och rensat slam på ett pappersbruk, diskare och allt-i-allo på en kursgård, industrielektriker samt installationselektriker m.m. Du kan väl fundera själv om något passar in i din definition av okvalificerat.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du är ju definitivt inte insatt i vad en bilverkstad gör i alla fall. Det som du nämner är totalt värdelös kunskap för alla märkesverkstäder och alla verkstäder som erbjuder "orginalliknande service" till flertalet märken, typ Mekonomen. De svetsar inte en cm på en bil, de lägger inte en hel dag (dvs 8x800 spänn) för att polera en strålkastare när det blir samma pris som att sälja en ny, och de rekondar inga bilar.
Nej det kanske jag inte är ( även om jag nog mekat egna bilar när man var yngre och hade tid) men;
- Senaste beg. bilen jag köpte fick rostlagas (svetsas utryckligen) och omlackeras då man upptäckte en rostskada innan leverans. Detta var köp av en auktoriserad märkesverkstad och åtgärderna utfördes i "hallen" bredvid de "vanlig" servicemekarna. Jag fick även bilen nyrekondad och på porten bredvid lackverkstaden stod det "Bilvård" på. Det ter sig inte orimligt att personal som kan utföra flera arbetsuppgifter, d.v.s. är flexibel, är en tillgång för ett företag.
- Jag fick anmärkning (besiktning) på matta strålkastare på en bil för ett antal år sedan. Åkte till märkesverkstad för byte av hela lyktorna. Där erbjöd de mig att de kunde polera strålkastarna för 2500:- istället för nya som kostade runt 4k st. Personen i servicedisken berättade att på ännu nyare modeller kunde komplett lykta kosta runt 10-15k och att de därför hade satsat på att kunna polera.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Felsökning må vara värdefullt, men det lär man sig genom erfarenhet, det går liksom inte att ta en 7,5-poängskurs i det.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns ytterst få saker du som bilmekaniker kan göra för att bli attraktivare på arbetsmarknaden. Möjligen plugga nån YH-utbildning till mekaniker för tunga fordon, där går det nog fortfarande att använda bristen på arbetskraft för att få bättre anställningsvillkor.
Ja att skaffa sig erfarenhet är ju ett givet sätt att försätta sig en en bättre förhandlingsposition och medans man skaffar det så är det också helt naturligt att lön är lägre.
Jag har flera bilmekar i släkten som jag träffar på då och då. De flesta jobbar på Mekonomen eller Meca verkstäder. En av dem har specialiserat sig på mjukvaror med mål att de även ska kunna erbjuda samma mjukvaruppdateringar som märkesverkstäderna. På det har han gått flera kurser i märkesspecifika felsökningsverktyg m.m. Att detta blivit av beror till stor del på honom själv då han först privat fixat och trixat med detta och lärt sig tillräckligt för att för kunna driva på detta på företaget ifråga som sedan stöttat honom med kurser m.m. Han säger själv att han tjänar betydligt mer än flera äldre mekar som "bara harvar på som vanligt".

Sedan kan det naturligtvis finnas både företag och personer utan visioner, som tycker det räcker med att bara harva på som vanligt och inte ser någon vits med att utvecklas eller bara är nöjda som det är. Det är ju naturligtvis helt fine, men då får man också finna sig i att man kanske inte är särskilt attraktiv som företag eller som anställd. Och att man ofta kommer förhandla i underläge.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Dom är fina..det är normen! Brukar stå där uppe hos en vän och kolla ner när det blir skugga på er gård och skratta lite inombords tills jag går till andra sidan och sätter mig i kvällssolen.
Klart du känner historielösa idioter som köper den där skiten istället för en äldre vacker lägenhet. Den skuggar inte min gård, den är för långt bort. Men den syns, vilket är illa nog
 
Svenskan igår

Illustration av man bakom banderoll med text "IF Metall Konflikt", rubrik frågar om svensk modell, grafisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Klart du känner historielösa idioter som köper den där skiten istället för en äldre vacker lägenhet. Den skuggar inte min gård, den är för långt bort. Men den syns, vilket är illa nog
Ingen som har råd att äga sitt boende vill väl sitta i ett flerbostadshus oavsett vilken ålder det har…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du haft något okvalificerat arbete överhuvudtaget?

Du är ju definitivt inte insatt i vad en bilverkstad gör i alla fall. Det som du nämner är totalt värdelös kunskap för alla märkesverkstäder och alla verkstäder som erbjuder "orginalliknande service" till flertalet märken, typ Mekonomen. De svetsar inte en cm på en bil, de lägger inte en hel dag (dvs 8x800 spänn) för att polera en strålkastare när det blir samma pris som att sälja en ny, och de rekondar inga bilar.

Plåtslagaren svetsar, rekondaren rekondar, och privatpersoner med dyra strålkastare polerar.

Felsökning må vara värdefullt, men det lär man sig genom erfarenhet, det går liksom inte att ta en 7,5-poängskurs i det.

Det finns ytterst få saker du som bilmekaniker kan göra för att bli attraktivare på arbetsmarknaden. Möjligen plugga nån YH-utbildning till mekaniker för tunga fordon, där går det nog fortfarande att använda bristen på arbetskraft för att få bättre anställningsvillkor.
Precis. Man kan tänka sig en specialisering på elbilar. Sen är vissa bilmekar jävligt mycket vassare än andra men på pappret ser dom exakt likadana ut.
 
S Styrman_jansson skrev:
Hur definierar du okvalificerat? T.ex. bilmekaniker anser jag inte är okvalificerat. Jag har arbetat med att krypa i gaskanaler och rensat slam på ett pappersbruk, diskare och allt-i-allo på en kursgård, industrielektriker samt installationselektriker m.m. Du kan väl fundera själv om något passar in i din definition av okvalificerat.

Nej det kanske jag inte är ( även om jag nog mekat egna bilar när man var yngre och hade tid) men;
- Senaste beg. bilen jag köpte fick rostlagas (svetsas utryckligen) och omlackeras då man upptäckte en rostskada innan leverans. Detta var köp av en auktoriserad märkesverkstad och åtgärderna utfördes i "hallen" bredvid de "vanlig" servicemekarna. Jag fick även bilen nyrekondad och på porten bredvid lackverkstaden stod det "Bilvård" på. Det ter sig inte orimligt att personal som kan utföra flera arbetsuppgifter, d.v.s. är flexibel, är en tillgång för ett företag.
- Jag fick anmärkning (besiktning) på matta strålkastare på en bil för ett antal år sedan. Åkte till märkesverkstad för byte av hela lyktorna. Där erbjöd de mig att de kunde polera strålkastarna för 2500:- istället för nya som kostade runt 4k st. Personen i servicedisken berättade att på ännu nyare modeller kunde komplett lykta kosta runt 10-15k och att de därför hade satsat på att kunna polera.

Ja att skaffa sig erfarenhet är ju ett givet sätt att försätta sig en en bättre förhandlingsposition och medans man skaffar det så är det också helt naturligt att lön är lägre.
Jag har flera bilmekar i släkten som jag träffar på då och då. De flesta jobbar på Mekonomen eller Meca verkstäder. En av dem har specialiserat sig på mjukvaror med mål att de även ska kunna erbjuda samma mjukvaruppdateringar som märkesverkstäderna. På det har han gått flera kurser i märkesspecifika felsökningsverktyg m.m. Att detta blivit av beror till stor del på honom själv då han först privat fixat och trixat med detta och lärt sig tillräckligt för att för kunna driva på detta på företaget ifråga som sedan stöttat honom med kurser m.m. Han säger själv att han tjänar betydligt mer än flera äldre mekar som "bara harvar på som vanligt".

Sedan kan det naturligtvis finnas både företag och personer utan visioner, som tycker det räcker med att bara harva på som vanligt och inte ser någon vits med att utvecklas eller bara är nöjda som det är. Det är ju naturligtvis helt fine, men då får man också finna sig i att man kanske inte är särskilt attraktiv som företag eller som anställd. Och att man ofta kommer förhandla i underläge.
Det här är lite både och enligt min erfarenhet. Det är ju troligtvis inte samma människor som gör plåtarbeten som rekondar bilen eller gör dom mekaniska arbetena. Ofta på en större verkstad har man anställda som är väldigt specialiserade på mindre områden. Några gör tidskrävande jobb och några andra gör snabba jobb någon gör servicar osv. Då blir det ofta svårt att prova nya uppgifter och vidga sin kunskap. Dock är man väldigt bra på sitt område och gör det snabbt och effektivt. Detta ger oftast mer pengar till företaget. Om företaget är tillräckligt stort.På många mindre ställen gör man mer varierade uppgifter och lär sig ofta lite bredare områden men man är inte lika snabb eller har samma kunskaper om ett visst område som en som är mer specialiserad.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Och varför vill inte Tesla teckna avtal, dom påstår ju att deras gubbar har bättre villkor än vad "avtalet" skulle ge. Då ska det ju inte vara ett problem för "facket" har naturligtvis inget emot att "gubbarna får ner än vad avtalet skulle ge.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför vill inte Tesla teckna avtal, dom påstår ju att deras gubbar har bättre villkor än vad "avtalet" skulle ge. Då ska det ju inte vara ett problem för "facket" har naturligtvis inget emot att "gubbarna får ner än vad avtalet skulle ge.
Om du inte har förstått det efter alla inlägg i tråden och info på nätet är det bäst att du läser från ruta 1 igen, tyvärr.

Motfråga, varför ska bolaget teckna?
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det här är lite både och enligt min erfarenhet. Det är ju troligtvis inte samma människor som gör plåtarbeten som rekondar bilen eller gör dom mekaniska arbetena. Ofta på en större verkstad har man anställda som är väldigt specialiserade på mindre områden. Några gör tidskrävande jobb och några andra gör snabba jobb någon gör servicar osv. Då blir det ofta svårt att prova nya uppgifter och vidga sin kunskap. Dock är man väldigt bra på sitt område och gör det snabbt och effektivt. Detta ger oftast mer pengar till företaget. Om företaget är tillräckligt stort.På många mindre ställen gör man mer varierade uppgifter och lär sig ofta lite bredare områden men man är inte lika snabb eller har samma kunskaper om ett visst område som en som är mer specialiserad.
Nej visst är det så och det är inget konstigt att byta eller bredda sina arbetsuppgifter för att utvecklas/komma vidare.
 
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Ingen som har råd att äga sitt boende vill väl sitta i ett flerbostadshus oavsett vilken ålder det har…
Inte om man bor i Grums kanske, men det finns en del trevliga våningar på tex Strandvägen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Inte om man bor i Grums kanske, men det finns en del trevliga våningar på tex Strandvägen.
Ja, men de är inte prisvärda… har man de pengarna så är det obegripligt att man inte köper ett boende man äger…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.