519 078 läst · 11 047 svar
519k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Du har så fel man kan ha i detta. Det är möjligt att du har en inkompetent bankman, för det finns ingen bank som stöder det du säger. Hur måna länkar och vittnesmål skall behövas för att du skall ta till dig det?AndersMalmgren skrev:
Du borde byta bankman by the way.
Incentiveprogrammet jag är med i just nu pytsar ut detta typ varannan, var tredje månad.F fsn skrev:Det verkar inte riktigt som om du förstår hur det fungerar, du får läsa på. Aktierna/optionerna kommer inte en gång utan det är kontinuerligt ett antal gånger /år eller kanske tom varje månad. Ibland går det bättre och ibland sämre. Jag har exempel på Amerikanska företag med kollektivavtal där man har valt att INTE erbjuda optionsprogram eller bonusprogram trots att det finns på flera andra platser i världen. Du tror inte det är förhållandevis rimligt att sådana fördelar som optioner skulle försvinna om ett kollektivavtal tvingas igenom mot företagets vilja?
Men du kan ju med fördel svara på frågan jag ställde. Tror du det finns viss potential för att mekarna som faktiskt håvat in en ”ett par extra årslöner” på optioner och skaplig aktieutväxling skulle kunna bli rätt irriterade om dom faktiskt får kollektivavtal och torskar optioner/bonus?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Fortsätt gärna den här diskussionen här: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-definierar-man-vad-ett-laneloefte-innebaer.507066/Nissens skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Ja, de jag varit med om har i ena fallet köpt aktier var tredje månad och samtidigt delat ut en 1/1 option som löper på två år. Och i andra fallet har det köpts varje månad men aktierna har delats ut runt årsskiftet och företaget skjutit till 10%.Nissens skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 072 inlägg
Har du haft något okvalificerat arbete överhuvudtaget?S Styrman_jansson skrev:Nu är jag inte jätteinsatt i yrket men spontant så allt som på något sätt antingen effektiviserar eller breddar verksamheten. Man kan lära sig nya metoder och verktyg, nya anknytande färdigheter som svetsning, polering av strålkastare, rekond, elektronikkunskaper ( det är ju lite elektronik i bilar), specialisera sig på mjukvara, fabrikation m.m. Felsökning är också ett område som jag ofta upplever som bristfälligt på många verkstäder. Man kopplar bara in sin diagnostik verktyg och byter det som står där. Inte sällan är det inte rätt utan det kräver lite kunskap för att kunna härleda vad som felet kommer ifrån. Batteriteknik kan inte vara en helt oanvändbar kunskap heller i framtiden...
Finns hur mycket som helst.
Du är ju definitivt inte insatt i vad en bilverkstad gör i alla fall. Det som du nämner är totalt värdelös kunskap för alla märkesverkstäder och alla verkstäder som erbjuder "orginalliknande service" till flertalet märken, typ Mekonomen. De svetsar inte en cm på en bil, de lägger inte en hel dag (dvs 8x800 spänn) för att polera en strålkastare när det blir samma pris som att sälja en ny, och de rekondar inga bilar.
Plåtslagaren svetsar, rekondaren rekondar, och privatpersoner med dyra strålkastare polerar.
Felsökning må vara värdefullt, men det lär man sig genom erfarenhet, det går liksom inte att ta en 7,5-poängskurs i det.
Det finns ytterst få saker du som bilmekaniker kan göra för att bli attraktivare på arbetsmarknaden. Möjligen plugga nån YH-utbildning till mekaniker för tunga fordon, där går det nog fortfarande att använda bristen på arbetskraft för att få bättre anställningsvillkor.
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Jag irreterar mig på att folk säger data istället för dator. Men jag rättar inte folk för det, för det är töntigt. Data är inte heller rätt säga men det har blivit en norm.Nissens skrev:
Vänta bara tills Solna räknas som norr om rödabergsgatan så får vi se om du är lika vänligt inställd till normer 😂AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg