BirgitS
N Niq skrev:
Man ser nog varifrån den beskattningsbara inkomsten kommer. När det gäller löneväxling till pension eller bil så vet jag inte hur eller om det syns men i princip är väl hela din deklaration offentlig.
Om det inte har ändrats på senare år så är det bara en sammanställning av deklarationen som är offentlig. Jag har för mig att det t.ex. bara är summan av tjänsteinkomster som syns men inte från vilka arbetsgivare och hur det är fördelat mellan dem.

JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ett svar till Jonatan som uttrycker sig lika bestämt om att det går att få ändringar för en enskild mekaniker. #4 909
Jag har inte sett att du har klagat på hur han har skrivit.

Och hur var det nu med ditt tvärsäkra uttalande?
""Men det är ju facket som med kollektivavtal vill behandla de anställda som ett kollektiv, Tesla vill ju inte det."
Nu hänger jag inte med, så du fick carte blanche att uttala dig om något du inte har en aning om för att någon annan skrev något som du hävdar att den personen inte har en aning om. Rörigt.

Gällande det jag skrev så vidhåller jag fortfarande att det är facket som vill behandla alla anställda på precis samma sätt och att det är precis det som är syftet med ett kollektivavtal. Man hör det nästan lite på namnet.

Tror inte vi kommer så mycket längre kring just den här detaljen.

• Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Gällande det jag skrev så vidhåller jag fortfarande att det är facket som vill behandla alla anställda på precis samma sätt och att det är precis det som är syftet med ett kollektivavtal. Man hör det nästan lite på namnet.
Men du vet inget om att Tesla inte vill behandla sina mekaniker som ett kollektiv eller hur?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Men du vet inget om att Tesla inte vill behandla sina mekaniker som ett kollektiv eller hur?
Nej, det har jag ingen aning om och har heller aldrig påstått det. Om du har tolkat mig så har du tolkat fel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tesla vill väl behandla alla anställda som individer, dom sätter ju betyg på individnivå som påverkar lönen.

Från artikeln i DN:
systemet som lönerna sätts utifrån bygger på en femgradig skala där de som hamnar på treor är duktiga medarbetare som presterar bra.

– Det är ingen förhandling utan man blir inkallad och får veta vilken poäng man får. Senast hamnade jag på en trea och fick två procents löneökning.

Enligt Olof Sjöström så innebär en etta i princip att personen får sluta på Tesla. De som hamnar på nivå två ska också vara i onåd och har ögonen på sig från chefen.

– De som hamnar högt som på fyror har gjort något riktigt bra eller kanske varit inställsamma. För att nå upp till en femma vet jag inte vad man ska ha uppfunnit, säger han.

– Men ett stort problem är att ingen riktigt förstår det godtyckliga lönesystemet.

https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbetare-ingen-har-koll-pa-arbetsmiljolagen/

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nej, det har jag ingen aning om och har heller aldrig påstått det. Om du har tolkat mig så har du tolkat fel.
Detta skrev du:
Men det är ju facket som med kollektivavtal vill behandla de anställda som ett kollektiv, Tesla vill ju inte det.
Hur ska det tolkas på något annat sätt än att du påstår att Tesla inte vill behandla mekanikerna som ett kollektiv?

BirgitS
D Dilato skrev:
Tesla vill väl behandla alla anställda som individer, dom sätter ju betyg på individnivå som påverkar lönen.

Från artikeln i DN:
systemet som lönerna sätts utifrån bygger på en femgradig skala där de som hamnar på treor är duktiga medarbetare som presterar bra.

– Det är ingen förhandling utan man blir inkallad och får veta vilken poäng man får. Senast hamnade jag på en trea och fick två procents löneökning.

Enligt Olof Sjöström så innebär en etta i princip att personen får sluta på Tesla. De som hamnar på nivå två ska också vara i onåd och har ögonen på sig från chefen.

– De som hamnar högt som på fyror har gjort något riktigt bra eller kanske varit inställsamma. För att nå upp till en femma vet jag inte vad man ska ha uppfunnit, säger han.

– Men ett stort problem är att ingen riktigt förstår det godtyckliga lönesystemet.

[länk]
Det är väl ingen motsägelse mellan kollektivavtal och individuella löner. Tvärtom enligt Metall.
Lönesättningen ska vara differentierad efter individuella eller andra grunder. Löneskillnader ska vara objektivt och väl motiverade. Lönen ska bestämmas med hänsyn till ansvaret och svårighetsgraden i arbetsuppgifterna och den anställdes sätt att uppfylla dessa. Ett svårare arbete som ställer högre krav på skicklighet, ansvar och kompetens ska ge högre lön än ett enklare arbete.
https://www.ifmetall.se/globalasset.../kollektivavtalen-2023-2025/teknikavtalet.pdf

Att ha individuella löner hos Tesla är inte heller något som innebär att inte allt annat i avtalen är exakt samma, dvs. beslutas uppifrån för ett helt kollektiv.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ingen motsägelse mellan kollektivavtal och individuella löner. Tvärtom enligt Metall.

[länk]

Att ha individuella löner hos Tesla är inte heller något som innebär att inte allt annat i avtalen är exakt samma, dvs. beslutas uppifrån för ett helt kollektiv.
Tillämpas detta i praktiken eller är det bara floskler?

Två montörer på bandet på Volvo Cars, har dom individuell lönesättning (jag vet inte men jag tror inte det)?

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Detta skrev du:

Hur ska det tolkas på något annat sätt än att du påstår att Tesla inte vill behandla mekanikerna som ett kollektiv?
Eftersom man inte vill teckna ett kollektivavtal är det ju uppenbart att man vill ha möjligheten att inte behöva behandla alla exakt lika. Väljer man att göra det ändå är det ett fritt val som företaget väljer och inte något ett fackförbund tvingar dig till. Vart vill du komma?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det inte har ändrats på senare år så är det bara en sammanställning av deklarationen som är offentlig. Jag har för mig att det t.ex. bara är summan av tjänsteinkomster som syns men inte från vilka arbetsgivare och hur det är fördelat mellan dem.
Nu är det över 20 år sedan jag var med och kollade upp en person men då kunde vi se vilken arbetsgivare som betalat hur mycket.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det över 20 år sedan jag var med och kollade upp en person men då kunde vi se vilken arbetsgivare som betalat hur mycket

Cheesen
D Dilato skrev:
Tillämpas detta i praktiken eller är det bara floskler?

Två montörer på bandet på Volvo Cars, har dom individuell lönesättning (jag vet inte men jag tror inte det)?
har vart med om det vid flertalet tillfällen under mitt arbetsliv, främst när jag arbetat åt landsting och staten. Det är mest privata sidan som inte riktigt vill ha individuell lönesättning (Misstänker att det tar för mycket tid för cheferna med alla enskilda förhandlingar)

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte uttalat mig tvärsäkert. Hur läser du egentligen?
Jag skrev:
"Allt som jag har sett har väl visat ...". #5 075

Däremot så skrev du ju du det som tvärsäkert och som fakta:
"Men det är ju facket som med kollektivavtal vill behandla de anställda som ett kollektiv, Tesla vill ju inte det." #5 035
Så vad finns det för fakta bakom att Tesla inte vill behandla sina anställda mekaniker som ett kollektiv?
Eller är det olika krav på vad man skriver beroende på åsikt, om man tycker som du eller inte?
Du tänker att de anställda blir mindre behandlade som ett kollektiv om Tesla tecknar just ett kollektivavtal?

/Krille

• Haha
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
sysmali
BirgitS BirgitS skrev:

[länk]

Vi är ju flera i tråden som har erfarenhet av att facket velat utjämna lönerna. Så individuella löner kan betyda att alla har samma lön.

Det finns säkert flera i tråden som fått fin hjälp pga kollektivavtal, men vi är många som upplever oss bromsade av facket.

Förstår att detta är en idiologisk fråga för dig och andra på vänstersidan. Vore inte det bästa om det finns arbetsplatser med avtal och andra arbetsplatser utan avtal. Då kan arbetstagaren välja var den vill arbeta och alla blir nöjda.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Och för er som inte riktigt vet hur det fungerar kan jag berätta att jag en gång för länge sedan satt som "fackpamp" och förhandlade individuella löner till mina kollegor. Och det skedde i en lokal filial i ett rikstäckande företag med många tusen anställda och kollektivavtal.
Jag tror att många (dom flesta?) inte riktigt vet hur det fungerar i den riktiga världen 😉

• Gilla
Bhp863 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.