519 347 läst · 11 062 svar
519k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
Så kan det säkert vara, men det vill jag inte någon annan ska välja åt migE elmont skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Vad blev snittet för de anslutna? Kan inte ens vara hälften av inflationen?JanneJanne123 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 648 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 648 inlägg
Om du menar att lönerna inte höjdes i nivå med inflationen så är det väl något att vara glad över, för hade lönerna ökat som inflationen hade ju inflationen bara ökat ändå mer, med åtföljande räntehöjningar. Det var ju så det var på 80-talet när inflationen vara nära 10 %.JanneJanne123 skrev:
Det är klart @AndersMalmgren har ett låneköfte. Det är bara det att han har sin egen definition av saker. Som när han skröt om sin "Miljonlön" som visade sig vara inklusive sociala avgifter (det är tydligen självklart att man anger sin lön inklusive avgifter, även fast ingen annan gör det). Ett annat exempel är när han jobbade med sitt "produktbolag" som förstås inte var ett bolag i bemärkelsen att det existerarde. Men lika fullt är det ett produktbolag.Silly Bear skrev:
Så jag betvivlar inte en sekund att det finns ett låneköfte. Kanske bara inte den sorten som fastnar på bild.
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Dina två senaste inlägg med en veckas mellanrum är till mig om mig. Jag förstår du har en hardon, men jag är varken homosexuell eller singel. SorryN nybyggarn3 skrev:Det är klart @AndersMalmgren har ett låneköfte. Det är bara det att han har sin egen definition av saker. Som när han skröt om sin "Miljonlön" som visade sig vara inklusive sociala avgifter (det är tydligen självklart att man anger sin lön inklusive avgifter, även fast ingen annan gör det). Ett annat exempel är när han jobbade med sitt "produktbolag" som förstås inte var ett bolag i bemärkelsen att det existerarde. Men lika fullt är det ett produktbolag.
Så jag betvivlar inte en sekund att det finns ett låneköfte. Kanske bara inte den sorten som fastnar på bild.
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Vill du behålla spetskompetensen måste du höja deras löner över inflationen.BirgitS skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Att du som ”en som förstår hur fattiga har det” har köpt det där med hull och hår att det bara är arbetarnas löner som påverkar inflationen och att företagen ska få fortsätta med sina vinster gör mig inte förvånad. Som sagt, kul för ägarna.BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Jo nu vet jag inte vad du menar med spetskompetens för en bilmekaniker hos Tesla?AndersMalmgren skrev:
Däremot måste de då ha lön och villkor så att de inte sticker till annan bilverkstad.
Sen för Teslas del så blir det då ett veritabelt "krig" för att konkurrera med kinaelbilarna och det är nog huvudskälet att inte Elon Musk ger sig en millimeter, han vill ha fritt spelrum.
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Jag antar det finns duktiga och kassa även i detta yrke. Och är man duktig vill man inte ha en reallönesänkningP paralun skrev:Jo nu vet jag inte vad du menar med spetskompetens för en bilmekaniker hos Tesla?
Däremot måste de då ha lön och villkor så att de inte sticker till annan bilverkstad.
Sen för Teslas del så blir det då ett veritabelt "krig" för att konkurrera med kinaelbilarna och det är nog huvudskälet att inte Elon Musk ger sig en millimeter, han vill ha fritt spelrum.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 648 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 648 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 648 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 648 inlägg
Det gör mig förvånad att du inte har märkt att den ökade inflationen har tryckt ner företagens vinster. Det är liksom inte utan anledning som aktiemarknaden backade kraftigt under 2022 och var på ungefär samma nivå i jan som i oktober i år. Och nu när inflationen är på väg ner stiger kurserna. Antalet konkurser har ökat, vilket förstås inte har varit för att företagen har gjort stora vinster.JanneJanne123 skrev: