518 766 läst · 11 032 svar
519k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Det där är något du och din bankman dillat ihop över någon vinlunch som blev lite för "vinig" 😆AndersMalmgren skrev:
Jag har ingen koll men vad skulle hända om Tesla gör om sina mekaniker till tekniker/tjänstemän?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 071 inlägg
Det är inte så enkelt som "vilket avtal man tillhör", utan främst vilka arbetsuppgifter man utför.
I fallet med bilmekanikerna finns det troligen en mindre mängd arbete som skulle kunna falla under tjänstemannadelen, det arbetet (dvs. kundkontakt, planering av mekanikernas arbete, beställning av reservdelar) utförs (utifrån min erfarenhet av bilverkstäder) av en serviceman som inte skruvar med själva bilarna.
Här finns en liten artikel som beskriver problemet med gränsdragningen på ett ganska bra sätt;
https://www.vinge.se/nyheter/gransdragningen-mellan-tjansteman-och-arbetare-ad-2022-nr-23/
Edit: eftersom Tesla saknar kollektivavtal bör de ha FORA-försäkringar. Det är olika försäkringar för arbetare och tjänstemän, och skulle man registrera personer fel saknar de vissa delar i försäkringen. En tjänsteman som registreras som arbetare får inte tjänstepension, och en arbetare som registreras som tjänsteman får inte samma arbetsskadeförsäkring. Skulle man göra så som ni antyder skulle arbetaren kunna stå oförsäkrad vid en arbetsskada ...
I fallet med bilmekanikerna finns det troligen en mindre mängd arbete som skulle kunna falla under tjänstemannadelen, det arbetet (dvs. kundkontakt, planering av mekanikernas arbete, beställning av reservdelar) utförs (utifrån min erfarenhet av bilverkstäder) av en serviceman som inte skruvar med själva bilarna.
Här finns en liten artikel som beskriver problemet med gränsdragningen på ett ganska bra sätt;
https://www.vinge.se/nyheter/gransdragningen-mellan-tjansteman-och-arbetare-ad-2022-nr-23/
Edit: eftersom Tesla saknar kollektivavtal bör de ha FORA-försäkringar. Det är olika försäkringar för arbetare och tjänstemän, och skulle man registrera personer fel saknar de vissa delar i försäkringen. En tjänsteman som registreras som arbetare får inte tjänstepension, och en arbetare som registreras som tjänsteman får inte samma arbetsskadeförsäkring. Skulle man göra så som ni antyder skulle arbetaren kunna stå oförsäkrad vid en arbetsskada ...
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Lägg gärna upp en bild på det lånelöftet.AndersMalmgren skrev:
Antingen tjänar din fru väldigt mycket mer pengar än du eller så snackar du skit som vanligt.
Gissar på det sistnämnda.
Men blir gärna motbevisad
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Ja, var man duktigare än de som var bra och var lite inställsam så kunde man tydligen få en 4:a i betyg och då få lite högre lönehöjning. Enligt intervju som det har länkats till. Några andra avtalsförändringar lät det inte som det var tal om. Det är ju just det med kollektivanställda, de som brukar kallas arbetare, att de behandlas som ett kollektiv, lätt utbytbara.JanneJanne123 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Det verkar inte riktigt som om du förstår hur det fungerar, du får läsa på. Aktierna/optionerna kommer inte en gång utan det är kontinuerligt ett antal gånger /år eller kanske tom varje månad. Ibland går det bättre och ibland sämre. Jag har exempel på Amerikanska företag med kollektivavtal där man har valt att INTE erbjuda optionsprogram eller bonusprogram trots att det finns på flera andra platser i världen. Du tror inte det är förhållandevis rimligt att sådana fördelar som optioner skulle försvinna om ett kollektivavtal tvingas igenom mot företagets vilja?BirgitS skrev:Det finns inget i kollektivavtalen som förbjuder optionsprogram. Det är fritt fram för även företag med kollektivavtal att ha det om de tycker att det är en bra motivation för de anställda.
Synd om den anställd som fick ut aktier 1 nov. -21 då kursen var 407 USD och nu är den 247 (och 3 jan -23 var det nere på 113).
[bild]
[länk]
Fram och tillbaks i tre år nu, från 232 till 247, täcker ju inte ens inflationen.
Men du kan ju med fördel svara på frågan jag ställde. Tror du det finns viss potential för att mekarna som faktiskt håvat in en ”ett par extra årslöner” på optioner och skaplig aktieutväxling skulle kunna bli rätt irriterade om dom faktiskt får kollektivavtal och torskar optioner/bonus?
Redigerat:
Nu är jag inte med alls...Där jag är anställd har vi kollektivavtal och optionsprogram. Så jag förstår inte hur det ena skulle utesluta det andra?F fsn skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg