AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju inte en grej sedan intel 386 fick protective memory :)
Page fault? Error in interrupt vector?
 
J JohanLun skrev:
Page fault? Error in interrupt vector?
Så skönt med moderna CPUer, OS och CLRer. :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag undviker for-looper om jag kan :)
haha, du använder väl while() i stället😉
 
D djac skrev:
Självklart, det var helt medvetet men jag försökte överkomma en individs svårighet i att förstå att det inte svart eller vitt dvs att ett företag kan köra på utan kollektivavtal utan att uppmärksammas, medan ett annat ganska snart blir utsatt för påtryckningar.

Jag skulle säga att detta förhållande gäller det mesta i livet, de flesta lär sig leva med det rätt snabbt under uppväxten, medan andra aldrig kommer kunna förstå det och det är såklart slitsamt för den senare gruppen.
Du anser alltså att den Svenska modellen ska baseras på godtycklighet?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så skönt med moderna CPUer, OS och CLRer. :)
Fencepost error, då?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så skönt med moderna CPUer, OS och CLRer. :)
PERFORM
DISPLAY 'Malmgren älskar väl COBOL?!?'
END-PERFORM.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har jag påstått det? Organisationerna är inte blyga att kräva förändringar om de anser att det behövs.
Precis, och de kräver inte att färre företag ska ha kollektivavtal utan de tycker att det gärna kan bli fler företag i arbetsgivarorganisationerna och därmed fler kollektivavtal. .
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inget ovanligt med enskilda avtal.
Tex jag jobbade inhouse ett tag när jag var anställd för att styra upp arkitekturen i vissa system.
Dåligt insålda fastprisåtaganden. Så konsulterna som jobbade där fick bara sin fasta del av lönen, ingen bonus. Jag krävde samma bonus som om jag var uthyrd externt. Inga problem.
Det jag skrev gällde mekanikerna på Tesla, om du läser en gång till så kan du se att det står Tesla och mekaniker i inlägget. Det blir då väldigt irrelevant att du tar upp din egen situation än en gång.

Även du skrev väl något om att mekanikerna kunde ha nytta av ett kollektivavtal?
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
sysmali sysmali skrev:
Ingen (vad jag vet) har trätt fram - ens anonymt - och beskrivet de usla arbetsförhållandena och villkoren.
Det har framkommit i flera artiklar, som det har länkats till, att anställda är rädda för repressalier. Det finns också en artikel med en anställd (icke anonym) som starkt kritiserar arbetsmiljöarbetet. Med 130 mekaniker utspridda på ungefär 10 platser så är det inte så svårt att få fram vilken anställd som har uttalat sig anonymt.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har sagt massor gånger till dig nu att det är köpeskillingen men du har fortsatt älta det
Jag får nog (även om det bär mig emot 🤓) hålla med Nissens här.

Alla banker jag varit i kontakt med säger samma sak:

Ett lånelöfte är ett förhandsbesked från banken om hur mycket du får låna för att köpa bostad.

Du kan låna upp till 85 procent av bostadens värde.


Det betyder att du måste ha minst 15 procent i kontantinsats när du köper en ny bostad.

Det är ett villkorat förhandsbesked som visar hur mycket du får låna för att köpa en bostad.
Med ett lånelöfte vet du vad din ekonomi klarar och hur högt du kan gå i budgivningen när drömbostaden dyker upp.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har framkommit i flera artiklar, som det har länkats till, att anställda är rädda för repressalier. Det finns också en artikel med en anställd (icke anonym) som starkt kritiserar arbetsmiljöarbetet. Med 130 mekaniker utspridda på ungefär 10 platser så är det inte så svårt att få fram vilken anställd som har uttalat sig anonymt.
Det var Olof Sjöström i artikeln i DN.
https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbetare-ingen-har-koll-pa-arbetsmiljolagen/

– Ingen har koll på arbetstidslagen eller arbetsmiljölagen. Chefer har inte koll på vilka kemikalier vi jobbar med och inga riskbedömningar görs.

– Men största problemet är att ingen vågar lyfta bristerna i arbetsmiljön, säger Olof Sjöström.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Stämmer in i kören; hur vet du det?

Min bild är att oavsett kollektivavtal eller inte är det just när man är på väg att bli anställd på ett företag det är som enklast att förhandla. Detta förutsatt att man uppfyller önskemålen företaget har gällande kompetens. När man väl är inne i kvarnen är det svårare.
G Gunnar Johansson69 skrev:
Nu är det du som far med information utan källa.

* Vart är det "välkänt" att Testlas avtal inte innehåller denna typ av villkor alternativt liknande?
* Vart står det att de flygit in tekniker från utlandet? Jag har sökt både i tråden och på nätet utan att hitta.
Det har ju framkommit (direkt eller i länkar) i tråden exakt hur mycket som sätts av till pensioner (mer än i kollektivavtalet), deltidspension (0 %) och att arbetstidsförkortning inte förekommer.

Samma sak om hur Tesla har täckt upp på verkstäderna. Däremot behöver det ju inte ha stått exakt de ord som jag använde utan något som betyder samma sak.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Läge att bättra på sin förhandlingsposition?
Detta ju gäller generellt i samhället. Jag får t.ex. bättre ränta på banken om jag äger ett hus i ett attraktivt område, lägre kostnader på bilförsäkringen om jag spelar ut olika bolag mot varandra, bättre pris på bilen om du kommer med kontanter och kan göra affär direkt osv.

Din framgång är ditt ansvar. Livet är inte rättvist, vi har alla olika förutsättningar och är olika; deal with it. Ju tidigare människor inser detta desto bättre.

Sedan måste man ju börja någonstans och ja, det kan vara både slitit och lågbetalt. Jag började som elektrikerlärning för 59kr/h ( för övrigt på ett företag med kollektivavtal). So what? Jag hade ju inte särskilt mycket att erbjuda. Det såg jag däremot till att skaffa mig.
Nu gäller det ju mekanikerna på Tesla och inte folk som har gått högskoleutbildning eller annat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju framkommit (direkt eller i länkar) i tråden exakt hur mycket som sätts av till pensioner (mer än i kollektivavtalet), deltidspension (0 %) och att arbetstidsförkortning inte förekommer.
Från artikeln i DN:
Hur ser det ut med pensionen på Tesla?

– Från 25 års ålder betalas tjänstepension in, 4,5 procent av inkomsten.
Kollektivavtalet innebär också 4,5 procent men där finns också deltidspension som ger ytterligare 2,1 procent, det har vi inte.
– Vi har ingen arbetstidsförkortning heller.

Övertidsersättningen?
– Den är bra, vi får mer än kollektivavtalet eftersom den räknas ut procentuellt utifrån månadslönen, säger Olof Sjöström.

Ni erbjuds aktier i företaget?
– Jag fick 8 000 dollar i aktier när jag började som betalats ut under fyra år.
Men det räcker med att Elon Musk twittrar något konstigt så dyker aktiekursen.

– Har man gjort ett bra arbete kan man få något som kallas Performance award, sist fick jag 500 kronor. Det kan man välja att få i aktier
Jag har inte blivit rik på aktierna men de som jobbat längre har nog gjort sig en hacka.

Låter som att Tesla erbjuder hyfsade villkor?
– Visst, jobbar man mycket övertid blir det pengar. Men problemet är brist på trygghet och inflytande.
Folk vågar inte yttra sig kritiskt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju framkommit (direkt eller i länkar) i tråden exakt hur mycket som sätts av till pensioner (mer än i kollektivavtalet), deltidspension (0 %) och att arbetstidsförkortning inte förekommer.

Samma sak om hur Tesla har täckt upp på verkstäderna. Däremot behöver det ju inte ha stått exakt de ord som jag använde utan något som betyder samma sak.
Det jag ifrågasätter är hur du kan backa upp ditt uttalande om att mekanikerna får ett avtal från Tesla under premissen ”take it or leave it”. Där är ju avsaknaden av kollektivavtal snarare en garant för att man kan göra individuella ändringar i avtalet om båda parter är överens.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.