561 020 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Så det är frivilligt så länge facket tycker att det är tillräckligt hög anslutning eller att facket tycker att företaget borde ha kollektivavtal - är nog bara fackligt aktiva som kan tycka att det då är frågan om en frivillighet.D djac skrev:Nja, modellen är frivillig och en hög anslutning är förutsättningen för denna frivillighet, det är den senare förutsättningen som nu har träffat just Tesla.
Det är frivilligt att vara ärlig i sin deklaration, tills man blir granskad, och nej alla blir inte det, vissa går igenom hela livet utan att bli påkomna, livet är inte rättvist där heller.
Jämförelsen med deklarationen förstår jag tyvärr inte. Det är frivilligt att vara ärlig i sin deklaration men det finns i förväg tydliga regler kring vad som gäller om jag anger fel uppgifter i deklarationen. Det är inte så att skatteverket släpper igenom 999 felaktiga deklarationer utan skattetillägg och sedan bara ger deklaration 1000 skattetillägg för att det då är "för många" felaktiga deklarationer....
Men med fackets logik kanske skatteverket borde var hårdare just mot nr 1000 och stoppa personens post, hämtning av sopor samt hindra de som bor på samma postnummer att få hjulen skiftade på däckfirman 😉
/Krille
Du tänker facket men det är en av alla fällor du går i, de som är beroende av hög anslutning är arbetsmarknadskollektivet, dvs bägge sidorna, därför ser du inget motstånd manifesteras från arbetsgivarsidan mot att hålla anslutningsnivån tillräckligt hög.K Krille4 skrev:Så det är frivilligt så länge facket tycker att det är tillräckligt hög anslutning eller att facket tycker att företaget borde ha kollektivavtal - är nog bara fackligt aktiva som kan tycka att det då är frågan om en frivillighet.
Jämförelsen med deklarationen förstår jag tyvärr inte. Det är frivilligt att vara ärlig i sin deklaration men det finns i förväg tydliga regler kring vad som gäller om jag anger fel uppgifter i deklarationen. Det är inte så att skatteverket släpper igenom 999 felaktiga deklarationer utan skattetillägg och sedan bara ger deklaration 1000 skattetillägg för att det då är "för många" felaktiga deklarationer....
Men med fackets logik kanske skatteverket borde var hårdare just mot nr 1000 och stoppa personens post, hämtning av sopor samt hindra de som bor på samma postnummer att få hjulen skiftade på däckfirman 😉
/Krille
De kommentarer som fälls, och de kommer från bägge siffror, är att man har lite synpunkter på hur men ingen reaktion på att det görs.
Det där med den påstådda frivilligheten tar jag inte en gång till, du får skrolla upp själv och läsa igen.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Ja, det gör den alltid men det spelar ingen roll. I år är aktien +94%, på ett år +49% och på 5år +850%.BirgitS skrev:
Du förstår säkert att det blir jävligt knepigt att säga att man inte får nåt tillbaka från arbetsgivaren om man har ett optionsprogram om man varit mek hos Tesla i 5år med optionsprogram. Ponera att Tesla skriver kollektivavtal och samtidigt dumpar optionsprogram, tror du det landar positivt hos de anställda mekanikerna?
Redigerat:
Det där är ju ren spekulation, lottsedlar, det finns gott om företag vars aktiekurser gått upp väldigt mycket och som sen faller.F fsn skrev:Ja, det gör den alltid men det spelar ingen roll. I år är aktien +94%, på ett år +49% och på 5år +850%.
Du förstår säkert att det blir jävligt knepigt att säga att man inte får nåt tillbaka från arbetsgivaren om man har ett optionsprogram om man varit mek hos Tesla i 5år med optionsprogram. Ponera att Tesla skriver kollektivavtal och samtidigt dumpar optionsprogram, tror du det landar positivt hos de anställda mekanikerna.
På det sättet kan jag gilla det sättet som man ibland ser på lön i USA, nu talar vi om en annan typ av positioner men jag tycker att tänket funkar, framförallt som arbetsgivare. Lönen ska täcka den anställdes "burn rate", dvs vad som behövs för ett gott liv här och nu, du ska betala tillräckligt, för om pengarna inte riktigt räcker till så blir det att man sneglar på annat, detta ska du sen toppa med en dröm vid horisonten, det kan vara optioner, bonusar, att bli partner, whatever. Tillräcklig lön behåller fokuset på här och nu och den avlägsna belöningen ger långsiktighet och lojalitet.
Klart jag lyssnar, det är väl du som inte begripit vad lånelöfte är, trots att jag skickade dig länkar till mycket pålitliga källor.AndersMalmgren skrev:
Lånelöfte är vad banken ”lovar” att låna till dig, inget annat. Skicka gärna länk till en pålitlig källa som stöder din version.
Nu kanske du kan komma med någon källa som styrker ditt påstående om att Teslas nuvarande förmåner till de anställda är minst lika bra som ett kollektivavtal?
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Det här blir rätt OT men...D djac skrev:Ja, så kan man ju säga men så rättvist är inte livet och utan att skifta fokus så bör ju de senaste dagarnas uppmärksamhet runt skolan ha lärt även de mest naiva hur tidigt vi börjar singla ut vem som ska få en chans senare.
Alla civiliserade samhällen har någon form av skyddsfunktion för den svage gentemot den starke, jag tror inte på att Sverige ska släppa på det, det blir nog inte bra.
Samhället är väldigt annorlunda idag och ännu mer annorlunda än det var för våra föräldrar, klyftorna har ökat enormt och det är inte arbete utan ägande som betalar sig, dina kommentarer är väldigt "boomer", om jag får använda ett uttryck i tiden.
"Ge någon en fisk och de äter för en dag, lär dem att fiska och de är mätta för livet"
Ett stort problem i dagens samhälle är hur curlade och "berättigade" många unga i samhället är. Många har haft överbeskyddande föräldrar och varit skärmade från motgångar. I skolan har de lärt sig att det alltid är lärarens/skolans fel att de misslyckats och att de minsann har "rätt till" bra betyg. M.a.o. det är alltid någon annans eller systemets fel eller att det inte går bra för dem. På detta är de präglade av att belöning alltid är direkt, d.v.s. otåliga.
När dessa sedan kommer ut i arbetslivet får de en rejäl chock när de plötsligt förväntas skapa värde för sin arbetsgivare för att kunna få en ordentlig lön. Eller att det kan ta upp till ett decennium att kunna spara ihop till en kontantinsats till ett egenägt boende.
Sammanfattningsvis upplever jag en generell avsaknad av det många kallar "grit" i samhället i stort. Viljan att kämpa länge för sina mål, ta smällar och resa sig och anpassa sig situationen.
I våra, visserligen välvilliga, försök att skydda vår nästa generation så har vi istället gjort dem en rejäl björntjänst genom att ge dem en falsk bild av livet i stort när vi ständigt låtit andra kämpa deras strider.
Och till slut, nej livet är inte och kommer aldrig bli rättvist. Desto förr man inser att det man kan göra är att spela den hand man fått, desto snabbare anser jag att man kommer bli framgångsrik i livet.
(För övrigt är jag nog 20år för ugn för att passa in i uttrycket boomer)
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Äpplen och päron igen...D djac skrev:Nja, modellen är frivillig och en hög anslutning är förutsättningen för denna frivillighet, det är den senare förutsättningen som nu har träffat just Tesla.
Det är frivilligt att vara ärlig i sin deklaration, tills man blir granskad, och nej alla blir inte det, vissa går igenom hela livet utan att bli påkomna, livet är inte rättvist där heller.
Det är ett lagbrott att "fuska" med deklarationen. Det är inte ett lagbrott att vägra teckna kollektivavtal.