BirgitS BirgitS skrev:
Enskilda anställda har ingen möjlighet att få Tesla att ändra avtalet som gäller, oavsett om det är ett avtal som gäller 130 mekaniker eller ändå fler anställda i Sverige. De anställda behöver gå ihop för att kunna påverka.
Jadå. Du behöver inte vara dryg. Läs igen så kanske du förstår.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Inget av det där handlar om att de organisationerna inte vill ha kollektivavtal som generell princip på arbetsmarknaden utan bara om några mindre justeringar.
Har jag påstått det? Organisationerna är inte blyga att kräva förändringar om de anser att det behövs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enskilda anställda har ingen möjlighet att få Tesla att ändra avtalet som gäller, oavsett om det är ett avtal som gäller 130 mekaniker eller ändå fler anställda i Sverige. De anställda behöver gå ihop för att kunna påverka.
Inget ovanligt med enskilda avtal.
Tex jag jobbade inhouse ett tag när jag var anställd för att styra upp arkitekturen i vissa system.
Dåligt insålda fastprisåtaganden. Så konsulterna som jobbade där fick bara sin fasta del av lönen, ingen bonus. Jag krävde samma bonus som om jag var uthyrd externt. Inga problem.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
sysmali
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du det?
Att folk inte klagar offentligt, t.ex. därför att de är rädda för repressalier, betyder ju inte att de inte klagar internt.
Ingen (vad jag vet) har trätt fram - ens anonymt - och beskrivet de usla arbetsförhållandena och villkoren.

Förmodar att du på frågan "vet du om det är dåliga förhålladen på Tesla?" skulle svara "jag vet inte"?

I den kontexten - är det inte märkligt att IF Metall strejkar?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
sysmali sysmali skrev:
I den kontexten - är det inte märkligt att IF Metall strejkar?
Nej, de tar konflikt i första hand för att Tesla saknar kollektivavtal.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Enskilda anställda har ingen möjlighet att få Tesla att ändra avtalet som gäller, oavsett om det är ett avtal som gäller 130 mekaniker eller ändå fler anställda i Sverige. De anställda behöver gå ihop för att kunna påverka.
Stämmer in i kören; hur vet du det?

Min bild är att oavsett kollektivavtal eller inte är det just när man är på väg att bli anställd på ett företag det är som enklast att förhandla. Detta förutsatt att man uppfyller önskemålen företaget har gällande kompetens. När man väl är inne i kvarnen är det svårare.
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Stämmer in i kören; hur vet du det?

Min bild är att oavsett kollektivavtal eller inte är det just när man är på väg att bli anställd på ett företag det är som enklast att förhandla. Detta förutsatt att man uppfyller önskemålen företaget har gällande kompetens. När man väl är inne i kvarnen är det svårare.
Det beror ju på, är man spetskompetens ja men är du bara ännu en kropp från fordonslinjen så avslutas intervjun i samma ögonblick som du ens frågar hur ett eventuellt anställningsavtal skulle kunna se ut.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Tesla är anledningen till att vi fått en elbilsrevolution. Utan Tesla hade vi enbart haft hybrider eftersom de traditionella biltillverkarna är så investerade i vanliga motorer.
Det har jag svårt att tro. Det fanns elbilar även tidigare. Med den batteriutveckling som kommit skulle det dykt upp mer elbilar oavsett.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju välkänt att Teslas avtal med mekanikerna inte innehåller någon avsättning till deltidspension och inte arbetstidsförkortning (de måste alltså ta en semesterdag för att gå till tandläkaren eller doktorn).
Nu är det du som far med information utan källa.

* Vart är det "välkänt" att Testlas avtal inte innehåller denna typ av villkor alternativt liknande?
* Vart står det att de flygit in tekniker från utlandet? Jag har sökt både i tråden och på nätet utan att hitta.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D djac skrev:
Tja, det är ganska enkelt om man inte medvetet försöker förvränga.

Känns uttrycket "frihet under ansvar" igen, det är det som detta handlar om?

Riksdagen har kommit överens med arbetsmarknadskollektivet, arbetstagare och givare, om att avstå statliga regleringar för arbetsmarknaden i utbyte mot att parterna själva frivilligt hanterar detta på ett ansvarsfullt sätt, det som diskuteras här, kollektivavtal, är resultatet och det har varit en sällsynt lyckad överenskommelse. En förutsättning för att detta ska funka är en hög anslutningsgrad, annars får staten ta hem uppgiften och börja lagstadga och till sist använda våldsmonopolet och rättsapparaten för att se till att det efterföljs, detta räds kollektivet och skattebetalarna vill inte heller öka kostnaderna genom att behöva ta på sig ytterligare arbetsuppgifter. En så kallad lose-lose-affär.

Vi har vid flera tillfällen sett att staten gett kollektivet i uppgift att införliva nya aspekter i avtalen och det har då räckt med att det fingras på batongen för att parterna ska ta sig samman och lösa uppgiften, så uppenbarligen värderas friheten högt.

När någon då vill riskera detta för alla parter gynnsamma upplägg så reagerar kollektivet, det ser du nu med Tesla.
Handlar inte om att medvetet försöka förvränga något. Kollektivavtal är bara frivilliga tills facket ensidigt "tycker" att det behövs - då är det obligatoriskt.

När facket driver det så långt så att ägare av en Tesla inte ens får skifta till vinterhjul på däckfirman kanske det är dags att fundera på fackets maktfullkomlighet och ersätta med lagstiftning. Det är ju bara ett pinsamt agerande av facket som t o m skulle få en sjuåring att skämmas.

/Krille
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har jag svårt att tro. Det fanns elbilar även tidigare. Med den batteriutveckling som kommit skulle det dykt upp mer elbilar oavsett.
Utan Tesla hade vi legat kvar som det såg ut för 10 år sedan ungefär. Elbilar på en marginal som en knivsegg. Inga biltillverkare hade växlat upp elbilsfokus som de nu gjort om inte Tesla ritat om kartan. Och batteriutvecklingen är ju en följdorsak av allt detta.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det beror ju på, är man spetskompetens ja men är du bara ännu en kropp från fordonslinjen så avslutas intervjun i samma ögonblick som du ens frågar hur ett eventuellt anställningsavtal skulle kunna se ut.
Läge att bättra på sin förhandlingsposition?
Detta ju gäller generellt i samhället. Jag får t.ex. bättre ränta på banken om jag äger ett hus i ett attraktivt område, lägre kostnader på bilförsäkringen om jag spelar ut olika bolag mot varandra, bättre pris på bilen om du kommer med kontanter och kan göra affär direkt osv.

Din framgång är ditt ansvar. Livet är inte rättvist, vi har alla olika förutsättningar och är olika; deal with it. Ju tidigare människor inser detta desto bättre.

Sedan måste man ju börja någonstans och ja, det kan vara både slitit och lågbetalt. Jag började som elektrikerlärning för 59kr/h ( för övrigt på ett företag med kollektivavtal). So what? Jag hade ju inte särskilt mycket att erbjuda. Det såg jag däremot till att skaffa mig.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
D
K Krille4 skrev:
Handlar inte om att medvetet försöka förvränga något. Kollektivavtal är bara frivilliga tills facket ensidigt "tycker" att det behövs - då är det obligatoriskt.

När facket driver det så långt så att ägare av en Tesla inte ens får skifta till vinterhjul på däckfirman kanske det är dags att fundera på fackets maktfullkomlighet och ersätta med lagstiftning. Det är ju bara ett pinsamt agerande av facket som t o m skulle få en sjuåring att skämmas.

/Krille
Nja, modellen är frivillig och en hög anslutning är förutsättningen för denna frivillighet, det är den senare förutsättningen som nu har träffat just Tesla.

Det är frivilligt att vara ärlig i sin deklaration, tills man blir granskad, och nej alla blir inte det, vissa går igenom hela livet utan att bli påkomna, livet är inte rättvist där heller.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Läge att bättra på sin förhandlingsposition?
Detta ju gäller generellt i samhället. Jag får t.ex. bättre ränta på banken om jag äger ett hus i ett attraktivt område, lägre kostnader på bilförsäkringen om jag spelar ut olika bolag mot varandra, bättre pris på bilen om du kommer med kontanter och kan göra affär direkt osv.

Din framgång är ditt ansvar. Livet är inte rättvist, vi har alla olika förutsättningar och är olika; deal with it. Ju tidigare människor inser detta desto bättre.

Sedan måste man ju börja någonstans och ja, det kan vara både slitit och lågbetalt. Jag började som elektrikerlärning för 59kr/h ( för övrigt på ett företag med kollektivavtal). So what? Jag hade ju inte särskilt mycket att erbjuda. Det såg jag däremot till att skaffa mig.
Ja, så kan man ju säga men så rättvist är inte livet och utan att skifta fokus så bör ju de senaste dagarnas uppmärksamhet runt skolan ha lärt även de mest naiva hur tidigt vi börjar singla ut vem som ska få en chans senare.

Alla civiliserade samhällen har någon form av skyddsfunktion för den svage gentemot den starke, jag tror inte på att Sverige ska släppa på det, det blir nog inte bra.

Samhället är väldigt annorlunda idag och ännu mer annorlunda än det var för våra föräldrar, klyftorna har ökat enormt och det är inte arbete utan ägande som betalar sig, dina kommentarer är väldigt "boomer", om jag får använda ett uttryck i tiden.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Utan Tesla hade vi legat kvar som det såg ut för 10 år sedan ungefär. Elbilar på en marginal som en knivsegg. Inga biltillverkare hade växlat upp elbilsfokus som de nu gjort om inte Tesla ritat om kartan. Och batteriutvecklingen är ju en följdorsak av allt detta.
Nej, det hade vi inte gjort.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.