D djac skrev:
Jag tycker det har varit mycket milt och bara från några enskilda individer, jag ser inga centrala reaktioner, har jag missat något?

Varför skulle inte arbetsgivarna synas i media?
Nja, för att vara lite nyanserad knusslas det allt en hel del från arbetsgivarna ang. kollektivavtalsmodellen. T.ex. skriver
Svenska Näringsliv;

"Fack och arbetsgivare som är bundna av kollektivavtal omfattas av fredsplikt. Det innebär att parterna inte får vidta eller delta i stridsåtgärder som strejk, blockad eller lockout så länge avtalet löper. Trots det är fackliga sympatiåtgärder för att stödja en annan arbetstagarorganisation tillåtna. Svenskt Näringsliv anser att det är fel eftersom det bryter arbetsfreden och därmed minskar värdet för arbetsgivarna av kollektivavtalet. Sverige saknar också proportionalitetsregler. Följden är att facken med små medel kan orsaka stor skada. Det behövs en bättre balans i de lagliga förutsättningarna för förhandlingarna. Det skulle förbättra företagens förutsättningar att växa och skapa jobb."

Organisationen företagarna skriver;

"Formellt sett råder det föreningsfrihet i Sverige. För att ett företag ska bli bundet av ett kollektivavtal krävs att företaget antingen går med i en arbetsgivarorganisation eller tecknar ett så kallat hängavtal direkt med den fackliga organisationen.

Men i och med att fackliga organisationer har rätt att vidta stridsåtgärder mot arbetsgivare som vägrar att teckna kollektivavtal blir föreningsfriheten en chimär. En facklig organisation som vidtar stridsåtgärder mot en arbetsgivare utövar i praktiken en sådan makt att det blir omöjligt att stå utanför ett kollektivavtal. I värsta fall kan företaget tvingas lägga ner sin verksamhet på grund av stridsåtgärderna.

Företagarna anser att rätten att vidta stridsåtgärder måste begränsas i svensk lag. En proportionalitetsregel behöver införas för att skydda företag som inte vill ingå kollektivavtal men som ändå kan visa att de har schysta villkor för sina anställda. En sådan regel kan utformas på olika sätt men Företagarna menar att den är nödvändig framför allt för att skydda de mindre ägarledda företagen."

Arbetsgivarorganisationen Almega skriver;

"Fallen visar med all tydlighet att det behövs proportionalitetsregler när det gäller konfliktåtgärder. Det är inte rimligt att relativt begränsade tvistefrågor ska kunna leda till att stora delar av Sverige stängs ned. Sådana proportionalitetsregler, det vill säga att det finns en rimlig proportion mellan en stridsåtgärds syfte och omfattning och dess skadeverkningar på företag och allmänhet, finns bland annat i Danmark, Norge, Finland, Tyskland och Nederländerna."

——///:

Det är väl just metoderna som är det som är det som är absolut mest beklagliga här. Till sist biter facken sig själva i svansen. När andra företag med kollektivavtal utsätts för sympatistrejk förlorar de jobb och intäkter trots att de "gjort rätt för sig". Detta öppnar upp för företag utan kollektivavtal att ta över deras åtagande och på så sätt ta marknadsandelar.

—-//

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]
Ja men det är detta jag menar, lite opinioner som pliktskyldigast men ingenting skarpare från arbetsgivarorganisationerna.

Att det finns både åsikter och i många fall ett behov av att synas och profilera sig på individnivå får man nog räkna med på bägge sidor, -se mig! är ju ett behov för många.

• Gilla
MsTake
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det är detta jag menar, lite opinioner som pliktskyldigast men ingenting skarpare från arbetsgivarorganisationerna.
Det är inte slut ännu, undrar bara hur långt det kommer gå.

D
Det är inte slut ännu, undrar bara hur långt det kommer gå.
Ja, jag tycker det är ganska ovisst i den frågan, med tanke på Musk och Teslas profil så kommer det nog inte bli helt lätt för någon sida. Jag skulle fortfarande inte bli förvånad om det internationella fackliga kollektivet på något sätt kan komma att spela en roll, uppenbarligen så småkokar det lite här och var, tiden får väl utvisa.

D djac skrev:
Ja, jag tycker det är ganska ovisst i den frågan, med tanke på Musk och Teslas profil så kommer det nog inte bli helt lätt för någon sida. Jag skulle fortfarande inte bli förvånad om det internationella fackliga kollektivet på något sätt kan komma att spela en roll, uppenbarligen så småkokar det lite här och var, tiden får väl utvisa.
Ja men det är inte så många fler länders fackförbund som har möjlighet att lägga sig i märkbart mer än att skrika högt

BirgitS
G Gunnar Johansson69 skrev:
Korrekt, men det som är verifierat stämmer med tidningarna, varför ljuga om resten?

"för att försöka bekräfta siffrorna har vi även samlat information från media där de olika verkstäderna nämns och där det anges hur många som strejkar där. Vi har hittat artiklar om Jönköping, Norrköping, Örebro, Stockholm, Göteborg och Umeå som bekräftar våra siffror."

Gå direkt på källan istället för att läsa en artikel om artikeln.
[länk]

Sedan är det upp till var och en att lägga en värdering i vad man tror är sant och inte. Men utifrån åtta orter, finns länkade artiklar till sex stycken, från bland annat lokaltidningarna i Örebro och Norrköping samt DI, DN (ang. Umeå där 9 strejakdne bekräftas och som jag anser vara en inlaga från IF Metall då Olof har ett förflutet därifrån) och SVT.
Om vi då tar t.ex. detta citat som uppges som något som har använts för att bekräfta uppgifterna gällande Göteborg:
– Vi jobbar på som vanligt. Vi har full styrka och planerar inte att ha stängt, så det är inga problem alls, säger kvinnan som tar emot vid servicedisken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/trots-strejken-teslas-verkstad-jobbar-pa-som-vanligt--lbiya4

Så ser jag två möjliga felkällor:
1. "Full styrka" innebär inte att ingen strejkar utan kan lika gärna betyda att några strejkar men har ersatts av lika många från något annat ställe eller att folk jobbar övertid för att täcka upp.
2. En viktig uppgift för den som sitter i servicedisken är att hålla kunder lugna och på bra humör för att ge kunderna ett gott intryck av företaget. Det innebär att en sån person kan slira på sanningen för att uppnå detta. I detta fall är huvudbudskapen att de inte planerar att stänga och det är inga problem eftersom det är så personen anser är bästa sättet att få kunden att anlita företaget.

Sen är flera dina länkar till sidor som är låsta.

BirgitS
A atomlab skrev:
Så i en bransch som fullkomligt skriker utav mekaniker (buyers market) så väljer en del mekaniker att anställas med lägre lön, sämre avtal ö, sämre pension och sämre försäkring.

Nädu. Det nöten går iaf inte jag på
Det är ju välkänt att Teslas avtal med mekanikerna inte innehåller någon avsättning till deltidspension och inte arbetstidsförkortning (de måste alltså ta en semesterdag för att gå till tandläkaren eller doktorn).

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
Teslas mekar har optionsprogram som historiskt kompenserat med marginal.
De senaste åren har väl aktiekursen sett mest ut som en jojo.

BirgitS
Oavsett om de inte har allt som finns kan de skaffa samma lika eller bättre utan k-avtal.
Tror du fortfarande att det är några sorts förhandlingar om avtalet när mekanikerna anställs på Tesla?
Det är ju mer som "detta är det avtal som gäller här, acceptera eller så får du inte jobbet".

BirgitS
sysmali sysmali skrev:
Att år 2023-2024 tvinga företag vars anställda uppebarligen inte klagar på sina villkor är märkligt.
Hur vet du det?
Att folk inte klagar offentligt, t.ex. därför att de är rädda för repressalier, betyder ju inte att de inte klagar internt.

• Gilla
lop3r och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du fortfarande att det är några sorts förhandlingar om avtalet när mekanikerna anställs på Tesla?
Det är ju mer som "detta är det avtal som gäller här, acceptera eller så får du inte jobbet".
Det jag menade var att det kan omförhandlas eller läggas till i efterhand. Eller hur ?

BirgitS
Nja, för att vara lite nyanserad knusslas det allt en hel del från arbetsgivarna ang. kollektivavtalsmodellen. T.ex. skriver
Svenska Näringsliv;

"Fack och arbetsgivare som är bundna av kollektivavtal omfattas av fredsplikt. Det innebär att parterna inte får vidta eller delta i stridsåtgärder som strejk, blockad eller lockout så länge avtalet löper. Trots det är fackliga sympatiåtgärder för att stödja en annan arbetstagarorganisation tillåtna. Svenskt Näringsliv anser att det är fel eftersom det bryter arbetsfreden och därmed minskar värdet för arbetsgivarna av kollektivavtalet. Sverige saknar också proportionalitetsregler. Följden är att facken med små medel kan orsaka stor skada. Det behövs en bättre balans i de lagliga förutsättningarna för förhandlingarna. Det skulle förbättra företagens förutsättningar att växa och skapa jobb."

Organisationen företagarna skriver;

"Formellt sett råder det föreningsfrihet i Sverige. För att ett företag ska bli bundet av ett kollektivavtal krävs att företaget antingen går med i en arbetsgivarorganisation eller tecknar ett så kallat hängavtal direkt med den fackliga organisationen.

Men i och med att fackliga organisationer har rätt att vidta stridsåtgärder mot arbetsgivare som vägrar att teckna kollektivavtal blir föreningsfriheten en chimär. En facklig organisation som vidtar stridsåtgärder mot en arbetsgivare utövar i praktiken en sådan makt att det blir omöjligt att stå utanför ett kollektivavtal. I värsta fall kan företaget tvingas lägga ner sin verksamhet på grund av stridsåtgärderna.

Företagarna anser att rätten att vidta stridsåtgärder måste begränsas i svensk lag. En proportionalitetsregel behöver införas för att skydda företag som inte vill ingå kollektivavtal men som ändå kan visa att de har schysta villkor för sina anställda. En sådan regel kan utformas på olika sätt men Företagarna menar att den är nödvändig framför allt för att skydda de mindre ägarledda företagen."

Arbetsgivarorganisationen Almega skriver;

"Fallen visar med all tydlighet att det behövs proportionalitetsregler när det gäller konfliktåtgärder. Det är inte rimligt att relativt begränsade tvistefrågor ska kunna leda till att stora delar av Sverige stängs ned. Sådana proportionalitetsregler, det vill säga att det finns en rimlig proportion mellan en stridsåtgärds syfte och omfattning och dess skadeverkningar på företag och allmänhet, finns bland annat i Danmark, Norge, Finland, Tyskland och Nederländerna."

——///:

Det är väl just metoderna som är det som är det som är absolut mest beklagliga här. Till sist biter facken sig själva i svansen. När andra företag med kollektivavtal utsätts för sympatistrejk förlorar de jobb och intäkter trots att de "gjort rätt för sig". Detta öppnar upp för företag utan kollektivavtal att ta över deras åtagande och på så sätt ta marknadsandelar.

—-//
Inget av det där handlar om att de organisationerna inte vill ha kollektivavtal som generell princip på arbetsmarknaden utan bara om några mindre justeringar.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det jag menade var att det kan omförhandlas eller läggas till i efterhand. Eller hur ?
Enskilda anställda har ingen möjlighet att få Tesla att ändra avtalet som gäller, oavsett om det är ett avtal som gäller 130 mekaniker eller ändå fler anställda i Sverige. De anställda behöver gå ihop för att kunna påverka.

• Gilla
djac
  • Laddar…
[länk]
Fackpampar behöver se mer på Ismo

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.