BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Väntar med spänning på svar på den här @BirgitS
Jag trodde det var en retorisk fråga eftersom jag tyckte den mest lät raljerande.

Har jag någonstans påstått att allt ska bli bättre med kollektivavtal?

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
W witten skrev:
Ja nu börjar du förstå.
Vad börjar jag förstå?
Att siffran 13 strejkande inte stämmer?

Kolla källorna till Tesla Sweden-artikeln. Det är intervjuer med strejkande och IF Metall i DN, SVT osv. Per ort.

Sedan har man räknat ihop de uppgifterna. IF Metall har själva gått ut och sagt att Umeå är den ort med flest strejkande, där står det tydligt att det är nio stycken i följande artikel; https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbetare-ingen-har-koll-pa-arbetsmiljolagen/

Norrköping, noll; https://nt.se/debatt/kronika/artike...ara-om-tesla-aven-om-synen-pa-facket/reo3eqwl

Orkar inte länka alla. Man får läsa och bilda sin egen uppfattning helt enkelt.

• Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad börjar jag förstå?
Att siffran 13 strejkande inte stämmer?
Det var ett sätt att skämta med att även du drar slutsatsen att något inte stämmer, även om vi sedan tror olika.

Men du tror blint på IF-metalls siffror och skapar sedan förklaringar utifrån det.

Samtidigt så är vi ett gäng som tycker att det osar katt om uppgifterna och istället resonerar från eget tänkande.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
BirgitS
W witten skrev:
Men du tror blint på IF-metalls siffror och skapar sedan förklaringar utifrån det.
Nej, det gör jag inte. Jag tror inte heller blint på att man får sanna uppgifter om man åker ut till verkstäder och frågar de som jobbar hur många som strejkar. Det räcker ju med att en chef har sagt att det ska mörkas etc. så blir ju svaret därefter.
W witten skrev:
Samtidigt så är vi ett gäng som tycker att det osar katt om uppgifterna och istället resonerar från eget tänkande.
Det var ju just det jag gjorde när jag skrev att jag tyckte att 13 st (10 %) verkade orimligt ihop med uppgiften att det flygs in personal från andra länder.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
G Gunnar Johansson69 skrev:
Kolla källorna till Tesla Sweden-artikeln. Det är intervjuer med strejkande och IF Metall i DN, SVT osv. Per ort.

Sedan har man räknat ihop de uppgifterna.
I artikeln står det att källan är denna:
Uppgifterna har tagits fram av medlemmar som har besökt anläggningarna och frågat de anställda.
Det är inte samma sak som intervjuer med strejkande och Metall som du skriver.

Det står också:
De flesta uppgifterna sägs vara bekräftade i olika tidningsartiklar om de olika anläggningarna.
Allt är alltså inte bekräftat i tidningsartiklar.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I artikeln står det att källan är denna:

Det är inte samma sak som intervjuer med strejkande och Metall som du skriver.

Det står också:

Allt är alltså inte bekräftat i tidningsartiklar.
Korrekt, men det som är verifierat stämmer med tidningarna, varför ljuga om resten?

"för att försöka bekräfta siffrorna har vi även samlat information från media där de olika verkstäderna nämns och där det anges hur många som strejkar där. Vi har hittat artiklar om Jönköping, Norrköping, Örebro, Stockholm, Göteborg och Umeå som bekräftar våra siffror."

Gå direkt på källan istället för att läsa en artikel om artikeln.
https://teslaclubsweden.se/sa-manga-strejkar-pa-tesla/

Sedan är det upp till var och en att lägga en värdering i vad man tror är sant och inte. Men utifrån åtta orter, finns länkade artiklar till sex stycken, från bland annat lokaltidningarna i Örebro och Norrköping samt DI, DN (ang. Umeå där 9 strejakdne bekräftas och som jag anser vara en inlaga från IF Metall då Olof har ett förflutet därifrån) och SVT.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
K Krille4 skrev:
Jag kan nog tycka att det är rätt sunt i en demokrati att några tycker det är fel av facket att benämna något som frivilligt fast det är obligatoriskt.

/Krille
Vet inte vad du menar men visst, det är demokratiskt att få missförstå, så vassegoa!

Och tycka får man ju göra nästan precis som man vill, ett litet tag till iaf.

D djac skrev:
Vet inte vad du menar men visst, det är demokratiskt att få missförstå, så vassegoa!

Och tycka får man ju göra nästan precis som man vill, ett litet tag till iaf.
Jag uppfattade delar av ditt inlägg som raljerande över de som bryr sig om att facket benämner något obligatoriskt som frivilligt.

Men möjligt jag missförstår vad du menade med nedanstående?

"Det där med frivilligt har satt sig lite hos några......"

/Krille

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Här kommer en video som känns initierad. @AndersMalmgren kanske kan bemöta detta? Stämmer hälften av det som sägs så är herr Malmgren ute på cykelutflykt. 😊

• Gilla
  • Haha
lop3r och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Här kommer en video som känns initierad. @AndersMalmgren kanske kan bemöta detta? Stämmer hälften av det som sägs så är herr Malmgren ute på cykelutflykt. 😊
Så i en bransch som fullkomligt skriker utav mekaniker (buyers market) så väljer en del mekaniker att anställas med lägre lön, sämre avtal ö, sämre pension och sämre försäkring.

Nädu. Det nöten går iaf inte jag på

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nissens
A atomlab skrev:
Så i en bransch som fullkomligt skriker utav mekaniker (buyers market) så väljer en del mekaniker att anställas med lägre lön, sämre avtal ö, sämre pension och sämre försäkring.

Nädu. Det nöten går iaf inte jag på
Folk har inte sån koll som du tror.

Det kan tex vara så att man får en schysst lön från start, men får dålig löneutveckling senare.

Och hur många har koll på sina pensionsavsättningar, och vilka försäkringar man skall ha?

Det låter fullständigt tänkbart att uppgifterna i videon stämmer. Det verkar vara en snubbe som har koll på läget, till skillnad från alla som spekulerar här.

Som jag sagt hela tiden: självklart är det något Tesla vill komma undan…

Redigerat:
  • Gilla
lop3r
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Folk har inte sån koll som du tror.

Det kan tex vara så att man får en schysst lön från start, men får dålig löneutveckling senare.

Och hur många har koll på sina pensionsavsättningar, och vilka försäkringar man skall ha?

Det låter fullständigt tänkbart att uppgifterna i videon stämmer. Det verkar vara en snubbe som har koll på läget, till skillnad från alla som spekulerar här.

Som jag sagt hela tiden: självklart är det något Tesla vill komma undan…
Fast det grundar sig på att det enbart är unga man anställer vilket inte stämmer En äldre skulle reagerat på det direkt men är då konstigt nog nöjd ändå

Fack ryttaren i videon lämnar jag inte mycket till över för.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Bara att slippa slabba med oljor och andra vätskor och allt annat griseri i motorrummet plus avgas är ju ett klart plus, det skulle jag värdera högt som mek.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.