519 705 läst · 11 079 svar
520k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 657 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 657 inlägg
Vilken objektiv källa och vilket vetenskapligt sätt att samla in information!!!Jonatan79 skrev:
Enligt @Styrman_jansson får man bara bry sig om helt objektiva källor när det gäller fakta om konflikten, däremot går det tydligen bra med subjektiva anekdoter när det gäller sånt som handlar om kollektivavtal och fack på andra sätt.
Du är på hugget som vanligt. Kul att se. Många är det inte som strejkar oavsett om detta stämmer eller ej.BirgitS skrev:Vilken objektiv källa och vilket vetenskapligt sätt att samla in information!!!
Enligt @Styrman_jansson får man bara bry sig om helt objektiva källor när det gäller fakta om konflikten, däremot går det tydligen bra med subjektiva anekdoter när det gäller sånt som handlar om kollektivavtal och fack på andra sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 657 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 657 inlägg
Enligt samma sida som du länkade till:Jonatan79 skrev:
Så över 60 st.
Det är väl inte utan anledning som Tesla har tyckt att de var tvungna att flyga in mekaniker från andra länder.
13 personer eller fler kan vara svårt att hitta snabbt så de tar väl alla de hittar såklart, oavsett svenskar eller inte. Hur många tog de in ?BirgitS skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 074 inlägg
Inte direkt, nej...
Har inga direkta tips till Elon faktiskt, jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om det hela...
Hade nån frågat mig för 20 år sen hade jag nog tyckt att hela kollektivavtalsgrejen var utdaterad, men på det senaste tycker jag att fler och fler företag gör det till sin affärsmodell att lura konsumenter, varför skulle de behandla sin personal bättre?
Har inga direkta tips till Elon faktiskt, jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om det hela...
Hade nån frågat mig för 20 år sen hade jag nog tyckt att hela kollektivavtalsgrejen var utdaterad, men på det senaste tycker jag att fler och fler företag gör det till sin affärsmodell att lura konsumenter, varför skulle de behandla sin personal bättre?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 657 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 657 inlägg
Jag har inte sett någon sån uppgift i media utan det enda som har stått är att de har flugit in personal från något annat land och flyttat personal mellan verkstäderna. Sen vore det ju konstigt om de inte täcker upp med övertid också, det är ju billigare. Vore det bara 13 av 130 borde det väl räcka med övertid och omflyttning inom Sverige till Umeå, 10 % motsvarar ju bara att alla jobbar 4 timmar extra i veckan.Jonatan79 skrev:
Ja tycker det är ganska problemfritt om du bildar dig uppfattningen att facket har en viktig uppgift att fylla när det kommer till företag som behandlar sin personal illa, samtidigt som man kan vara av åsikten att de ska ge fan i att sabotera för företag som sköter sig.Dan_Johansson skrev:Inte direkt, nej...
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
När det gäller fakta så är det just objektiva, verifierade, källor e.d. som gäller annars är det inte fakta längre. Det trodde jag de flesta redan kände till.BirgitS skrev:Vilken objektiv källa och vilket vetenskapligt sätt att samla in information!!!
Som jag skrivit innan så pågår det ju två( eller fler) olika "trådar i tråden". En rör själva konflikten i sig och där är det väl lämpligt att försöka hålla sig så nära just fakta som möjligt. Den andra rör en större meta-diskussionen kring kollektivavtal och fack i allmänhet. Den är betydligt mer abstrakt och mer ideologisk och där kan väl ett utbyte av t.ex. erfarenheter, anekdoter o.d. vara helt OK eller till och med lite underhållande.
Jämför t.ex. frågeställningen "hur många strejkar på Tesla" med "är det rimligt med en proportionalitetsprincip för konfliktåtgärder". I den första frågeställningen så kanske det är lämpligt att försöka hålla sig till just fakta, i den andra kan rymmas både tyckande, resonerande och kanske en och annan anekdot.
Verksamheten rullar ju på så det faller på sin orimlighet att så många skulle strejka. Svårt att se att de kunnat locka så många från andra länder.BirgitS skrev:Jag har inte sett någon sån uppgift i media utan det enda som har stått är att de har flugit in personal från något annat land och flyttat personal mellan verkstäderna. Sen vore det ju konstigt om de inte täcker upp med övertid också, det är ju billigare. Vore det bara 13 av 130 borde det väl räcka med övertid och omflyttning inom Sverige till Umeå, 10 % motsvarar ju bara att alla jobbar 4 timmar extra i veckan.
Jag kan nog tycka att det är rätt sunt i en demokrati att några tycker det är fel av facket att benämna något som frivilligt fast det är obligatoriskt.D djac skrev:Det där med frivilligt har satt sig lite hos några, i Sverige har vi kollektivavtal istället för lagstiftning, man kan inte ha en arbetsmarknad utan endera i västvärlden men valet mellan de två står oss såklart fritt. USA har lagstiftning men att någon påstått att Tesla vill missionera det amerikanska systemet här har iaf jag missat.
/Krille
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 657 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 657 inlägg
För mig så verkar det helt orimligt att 10 % frånvaro skulle leda till att man måste flyga in folk från andra länder.W witten skrev:
Finns väl många som är 20-25 år och som kan tycka att det är kul att uppleva ett annat land i några veckor när de inte behöver betala resan.
Men du är ju i Västerbotten och vet kanske mer om Teslas Umeå-verkstad?
Facket säger ju att nästan alla där är med i facket.
Ganska nära att flyga in personal från Vasa till Umeå tex. Ja, kanske nästan alla är med , men det betyder inte att alla strejkar.BirgitS skrev:För mig så verkar det helt orimligt att 10 % frånvaro skulle leda till att man måste flyga in folk från andra länder.
Finns väl många som är 20-25 år och som kan tycka att det är kul att uppleva ett annat land i några veckor när de inte behöver betala resan.
Men du är ju i Västerbotten och vet kanske mer om Teslas Umeå-verkstad?
Facket säger ju att nästan alla där är med i facket.