519 814 läst · 11 083 svar
520k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
Grundproblemet är väl att man som arbetssökande i Sverige ej får bestämma var man skall arbeta.
Om man hade fått det hade ju bilmekaniker som förespråkar kollektivavtal kunnat söka sig till verkstäder som har det, och bilmekaniker som ej kräver, eller vill ha kollektivavtal, skulle kunna söka sig till Tesla.
Om vi löser grundproblemet så spelar det ingen roll, för någon, om Tesla har kollektivavtal eller ej.
Om man hade fått det hade ju bilmekaniker som förespråkar kollektivavtal kunnat söka sig till verkstäder som har det, och bilmekaniker som ej kräver, eller vill ha kollektivavtal, skulle kunna söka sig till Tesla.
Om vi löser grundproblemet så spelar det ingen roll, för någon, om Tesla har kollektivavtal eller ej.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 074 inlägg
Förstår inte exakt vad du menar med "var". Det är helt valfritt vilka jobb och var man söker dem, men har man någon form av arbetslöshetsersättning har man krav på sig att lösa sin situation så fort som möjligt.V vik_tor skrev:Grundproblemet är väl att man som arbetssökande i Sverige ej får bestämma var man skall arbeta.
Även om större rörlighet på arbetsmarknaden är något "alla" vill ha, så ser ju ofta verkligheten annorlunda ut. Det är andra faktorer som styr hur pass bunden man är till en arbetsgivare.
Men om de är fett eftertraktade hos vilka bilverkstäder som helst så kan väl Tesla knappast behandla dem dåligt, då skaffar de ju sig bara lite erfarenhet och flyr sen till andra arbetsgivare.BirgitS skrev:
Det skulle vara otroligt korkad personalpolitik hos Tesla ...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 657 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 657 inlägg
Det har ju beskrivits hur mekanikerna hanteras på andra märkesverkstäder i tråden några gånger och där har det väl just varit att ta in unga med låga löner och sen när de är värda högre så får de inte det utan slutar så att verkstan kan ta in en ung person igen. Varför ska vi tro att Tesla fungerar annorlunda?Mikael_L skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Men alla andra har ju kollektivavtal, skulle inte allt bli bättre då?BirgitS skrev:Det har ju beskrivits hur mekanikerna hanteras på andra märkesverkstäder i tråden några gånger och där har det väl just varit att ta in unga med låga löner och sen när de är värda högre så får de inte det utan slutar så att verkstan kan ta in en ung person igen. Varför ska vi tro att Tesla fungerar annorlunda?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Transportfacket spärrar all form av avfallshantering på Teslas anläggningar om inget kollektivavtal tecknas, rapporterar Ekot.
– Det vi varslar om nu är att vi spärrar för all form av avfallshantering. Vi varslar i dag och det kommer träda i kraft på julafton, säger Transports ordförande Tommy Wreeth till radion.
– Det vi varslar om nu är att vi spärrar för all form av avfallshantering. Vi varslar i dag och det kommer träda i kraft på julafton, säger Transports ordförande Tommy Wreeth till radion.
Det skapas/kommer skapas en hel del nya jobb nu när det strejkas, heja Sverige!JanneJanne123 skrev:Transportfacket spärrar all form av avfallshantering på Teslas anläggningar om inget kollektivavtal tecknas, rapporterar Ekot.
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Undrade när detta skulle komma, det var väl detta som gjorde att Toys'r'us gav upp, men jag undrar hur länge det dröjer innan TM Sweden själva kör iväg sitt avfall.JanneJanne123 skrev:Transportfacket spärrar all form av avfallshantering på Teslas anläggningar om inget kollektivavtal tecknas, rapporterar Ekot.
Känns om denna strejk skapar nya arbetstillfällen allteftersom sympatiåtgärderna ökar.
Man får väl inte transportera hushållssopor själv, har jag för mig?S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Jaså? Då får jag hoppas polisen inte tar mig. Jag tror jag har en tom kexchokladförpackning liggandes i dörrfickan i bilenD djac skrev:
Skämt å sido, nu blir ju detta ett stickspår men källsorterar man så blir det ju typ inga eller mycket lite hushållssopor.
Blir till att anställa en "avfallskonsult" som sköter om detta
Men blir väl samma som med posten detta till slut. Man måste ju i princip ha sophämtning men sympatiåtgärderna gör det omöjligt att följa detta. Ännu ett fall där dessa blockerar viktiga samhällsfunktioner.
Det här med proportionalitetsprinciper låter ännu mer lockande...
Renoverare
· Stockholm
· 18 320 inlägg
Och den dödar arbetstillfällen med gammal unket synsätt, Win winS Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Proportionalitetsregler finns ju i andra länder, till och med i sådana som det enligt många här är mycket vanligare med konflikter så hur detta skulle leda till avskaffande av strejkrätt får du nog förklara.D djac skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig en lösning som är betydligt mindre svart/vit än "avskaffande av strejkrätten". Tydliga samhällsviktiga funktioner som t.o,m. finns reglerade i lag eller förordning typ utdelningsplikt, avfallshantering (tror det är reglerat i renhållningslagen) o.d. skulle ju vara lågt hängande frukt i dessa fall.