519 892 läst · 11 083 svar
520k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
Ingen aning men någonstans går ju en sådan gräns, den är nog svår att exakt beräkna, sen tror jag att det finns en vits med att ta detta med inflyttande bolag då de tenderar att ligga längre från kollektivavtalen default.Jonatan79 skrev:
Gissar att skillnaden är mindre mellan två likadana svenska bolag som är grannar, dvs med exakt likadana förutsättningar.
Ja kanske , plus att det är en drömmotståndare för facket, mycket mediabrus och flexa musklerna i bästa sändningstid.D djac skrev:Ingen aning men någonstans går ju en sådan gräns, den är nog svår att exakt beräkna, sen tror jag att det finns en vits med att ta detta med inflyttande bolag då de tenderar att ligga längre från kollektivavtalen default.
Gissar att skillnaden är mindre mellan två likadana svenska bolag som är grannar, dvs med exakt likadana förutsättningar.
De hade aldrig hoppat på ”Olssons bil” som sagt…
Kan det inte vara så att det är anställda som kommer vilja slippa att bolaget de är anställda hos har kollektivavtal? 🤔Jonatan79 skrev:
Jag skulle nog vilja.
Men egentligen skulle det nog mest inte vara någon stor fråga för mig. Jag om jag sökte anställning skulle jag nog inte bry mig ifall de var anslutna eller inte.
Jag är lite generellt emot facket, men ingen taliban, det skulle inte vara avgörande.
Men egentligen skulle det nog mest inte vara någon stor fråga för mig. Jag om jag sökte anställning skulle jag nog inte bry mig ifall de var anslutna eller inte.
Jag är lite generellt emot facket, men ingen taliban, det skulle inte vara avgörande.
Samma här, i privata bolag (ej stora) har det inte någon större betydelse. Bara arbetsgivaren lämnar schyssta villkor föredrar jag också icke anslutet bolag.Mikael_L skrev:
Jag har jobbat i bägge och förhandlat till mig ganska exakt samma villkor i de icke-anslutna (haft konsulthjälp) men föredrar ett med kollektivavtal eftersom det tar mindre energi och är en enklare väg till målet. Jag är kanske lat eller tycker annat är roligare.Mikael_L skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 074 inlägg
Som flera påpekat tidigare, det handlar ju om personer som "väger lätt" i en förhandling med arbetsgivaren.
Det är ingen brist på personer som söker jobben, och det finns heller inga lagstadgade krav på utbildning.
Personer med lång erfarenhet som bilmekaniker, som dessutom har dålig kunskap om hur arbetsmarknaden i Sverige fungerar, finns det gott om.
Personer som söker jobben har nog ytterst korta förhandlingar, börjar man ställa konstiga krav ringer arbetsgivaren nästa på listan helt enkelt.
Det är ingen brist på personer som söker jobben, och det finns heller inga lagstadgade krav på utbildning.
Personer med lång erfarenhet som bilmekaniker, som dessutom har dålig kunskap om hur arbetsmarknaden i Sverige fungerar, finns det gott om.
Personer som söker jobben har nog ytterst korta förhandlingar, börjar man ställa konstiga krav ringer arbetsgivaren nästa på listan helt enkelt.
Är du säker? Du valde nämligen att hånskratta åt mig: https://www.byggahus.se/forum/threads/tesla-och-kollektivavtal.503086/page-216#post-5511413Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hade du haft sämre villkor än potentiellt kollektivavtalet om du inte hade förhandlat? Vill du ange vilken branch?D djac skrev:
Tror du verkligen att bilverkstäderna har en kö av (tillräckligt dugliga) bilmekaniker som står och ber om en anställning?Dan_Johansson skrev:Som flera påpekat tidigare, det handlar ju om personer som "väger lätt" i en förhandling med arbetsgivaren.
Det är ingen brist på personer som söker jobben, och det finns heller inga lagstadgade krav på utbildning.
Personer med lång erfarenhet som bilmekaniker, som dessutom har dålig kunskap om hur arbetsmarknaden i Sverige fungerar, finns det gott om.
Personer som söker jobben har nog ytterst korta förhandlingar, börjar man ställa konstiga krav ringer arbetsgivaren nästa på listan helt enkelt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 657 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 657 inlägg
Tesla kanske har eftersom det kan finnas många som tycker det låter kul och spännande att lära sig om elbilar också, framtidens bilar. Det var ungefär så som det uttrycktes i en av de intervjuer som det har länkats till i tråden.Mikael_L skrev:
Ja men det hade jag haft, det har handlat om internationella roller i bolag som har liten verksamhet i Sverige, IT-branchen.sysmali skrev:
Det är ett pedagogiskt arbete att förklara för utländska chefer hur det ser ut i olika länder, jag har gjort detta många gånger, även för folk jag anställt i andra. Det tenderar att vara så att alla förmåner hakar i varandra i samhället och därför måste paketen se annorlunda ut. De svenska kollektivavtalen passar såklart väldigt bra in i det svenska samhället men hade varit sämre in en annan kontext.
Sen är ju människor olika, jag har haft amerikanska chefer som slår bakut på varje detalj, -semester, varför det?, osv.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 074 inlägg
Tja, du kan alltid skapa ett konto på Arbetsförmedlingens hemsida och söka själv.. 😉Mikael_L skrev:
Fordonstekniker utan utbildning, med erfarenhet ger ca 5000. Tar man bort erfarenhet hamnar vi på 6500 pers. Kollar man Platsbanken finns det 860 annonser ute.
Om jag får gissa så skulle jag tro att arbetsgivare som annonserar efter bilmekaniker i de tio största städerna i Sverige har minst 100 sökande på en annons. Dock är det ganska vanligt att man lägger hårda spärrar på utbildning och/eller erfarenhet som sorterar bort folk, och så klagar man på att ingen motsvarar kraven man har.