D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det facken och de aktiva anslutna framför är att om Tesla "kommer undan" kommer det påverka att andra redan anslutna bolag i landet också vill "slippa". Är det en trolig konsekvens?
Ingen aning men någonstans går ju en sådan gräns, den är nog svår att exakt beräkna, sen tror jag att det finns en vits med att ta detta med inflyttande bolag då de tenderar att ligga längre från kollektivavtalen default.

Gissar att skillnaden är mindre mellan två likadana svenska bolag som är grannar, dvs med exakt likadana förutsättningar.
 
D djac skrev:
Ingen aning men någonstans går ju en sådan gräns, den är nog svår att exakt beräkna, sen tror jag att det finns en vits med att ta detta med inflyttande bolag då de tenderar att ligga längre från kollektivavtalen default.

Gissar att skillnaden är mindre mellan två likadana svenska bolag som är grannar, dvs med exakt likadana förutsättningar.
Ja kanske , plus att det är en drömmotståndare för facket, mycket mediabrus och flexa musklerna i bästa sändningstid.

De hade aldrig hoppat på ”Olssons bil” som sagt…
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det facken och de aktiva anslutna framför är att om Tesla "kommer undan" kommer det påverka att andra redan anslutna bolag i landet också vill "slippa". Är det en trolig konsekvens?
Kan det inte vara så att det är anställda som kommer vilja slippa att bolaget de är anställda hos har kollektivavtal? 🤔
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan det inte vara så att det är anställda som kommer vilja slippa att bolaget de är anställda hos har kollektivavtal? 🤔
Vill anställda slippa jobba på ett kollektivanslutet bolag menar du?
 
Mikael_L
Jag skulle nog vilja.

Men egentligen skulle det nog mest inte vara någon stor fråga för mig. Jag om jag sökte anställning skulle jag nog inte bry mig ifall de var anslutna eller inte.
Jag är lite generellt emot facket, men ingen taliban, det skulle inte vara avgörande.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle nog vilja.

Men egentligen skulle det nog mest inte vara någon stor fråga för mig. Jag om jag sökte anställning skulle jag nog inte bry mig ifall de var anslutna eller inte.
Jag är lite generellt emot facket, men ingen taliban, det skulle inte vara avgörande.
Samma här, i privata bolag (ej stora) har det inte någon större betydelse. Bara arbetsgivaren lämnar schyssta villkor föredrar jag också icke anslutet bolag.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle nog vilja.

Men egentligen skulle det nog mest inte vara någon stor fråga för mig. Jag om jag sökte anställning skulle jag nog inte bry mig ifall de var anslutna eller inte.
Jag är lite generellt emot facket, men ingen taliban, det skulle inte vara avgörande.
Jag har jobbat i bägge och förhandlat till mig ganska exakt samma villkor i de icke-anslutna (haft konsulthjälp) men föredrar ett med kollektivavtal eftersom det tar mindre energi och är en enklare väg till målet. Jag är kanske lat eller tycker annat är roligare.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Som flera påpekat tidigare, det handlar ju om personer som "väger lätt" i en förhandling med arbetsgivaren.
Det är ingen brist på personer som söker jobben, och det finns heller inga lagstadgade krav på utbildning.
Personer med lång erfarenhet som bilmekaniker, som dessutom har dålig kunskap om hur arbetsmarknaden i Sverige fungerar, finns det gott om.
Personer som söker jobben har nog ytterst korta förhandlingar, börjar man ställa konstiga krav ringer arbetsgivaren nästa på listan helt enkelt.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
sysmali
D djac skrev:
Jag har jobbat i bägge och förhandlat till mig ganska exakt samma villkor i de icke-anslutna (haft konsulthjälp) men föredrar ett med kollektivavtal eftersom det tar mindre energi och är en enklare väg till målet. Jag är kanske lat eller tycker annat är roligare.
Hade du haft sämre villkor än potentiellt kollektivavtalet om du inte hade förhandlat? Vill du ange vilken branch?
 
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som flera påpekat tidigare, det handlar ju om personer som "väger lätt" i en förhandling med arbetsgivaren.
Det är ingen brist på personer som söker jobben, och det finns heller inga lagstadgade krav på utbildning.
Personer med lång erfarenhet som bilmekaniker, som dessutom har dålig kunskap om hur arbetsmarknaden i Sverige fungerar, finns det gott om.
Personer som söker jobben har nog ytterst korta förhandlingar, börjar man ställa konstiga krav ringer arbetsgivaren nästa på listan helt enkelt.
Tror du verkligen att bilverkstäderna har en kö av (tillräckligt dugliga) bilmekaniker som står och ber om en anställning?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du verkligen att bilverkstäderna har en kö av (tillräckligt dugliga) bilmekaniker som står och ber om en anställning?
Det finns inte ens en kö av icke dugliga mekaniker.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du verkligen att bilverkstäderna har en kö av (tillräckligt dugliga) bilmekaniker som står och ber om en anställning?
Tesla kanske har eftersom det kan finnas många som tycker det låter kul och spännande att lära sig om elbilar också, framtidens bilar. Det var ungefär så som det uttrycktes i en av de intervjuer som det har länkats till i tråden.
 
D
sysmali sysmali skrev:
Hade du haft sämre villkor än potentiellt kollektivavtalet om du inte hade förhandlat? Vill du ange vilken branch?
Ja men det hade jag haft, det har handlat om internationella roller i bolag som har liten verksamhet i Sverige, IT-branchen.

Det är ett pedagogiskt arbete att förklara för utländska chefer hur det ser ut i olika länder, jag har gjort detta många gånger, även för folk jag anställt i andra. Det tenderar att vara så att alla förmåner hakar i varandra i samhället och därför måste paketen se annorlunda ut. De svenska kollektivavtalen passar såklart väldigt bra in i det svenska samhället men hade varit sämre in en annan kontext.

Sen är ju människor olika, jag har haft amerikanska chefer som slår bakut på varje detalj, -semester, varför det?, osv.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du verkligen att bilverkstäderna har en kö av (tillräckligt dugliga) bilmekaniker som står och ber om en anställning?
Tja, du kan alltid skapa ett konto på Arbetsförmedlingens hemsida och söka själv.. 😉

Fordonstekniker utan utbildning, med erfarenhet ger ca 5000. Tar man bort erfarenhet hamnar vi på 6500 pers. Kollar man Platsbanken finns det 860 annonser ute.

Om jag får gissa så skulle jag tro att arbetsgivare som annonserar efter bilmekaniker i de tio största städerna i Sverige har minst 100 sökande på en annons. Dock är det ganska vanligt att man lägger hårda spärrar på utbildning och/eller erfarenhet som sorterar bort folk, och så klagar man på att ingen motsvarar kraven man har.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.