560 064 läst · 12 030 svar
560k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Det intressanta är väl vad det kostar att utnyttja vården för de som behöver den och då inte bara för de välbetalda som har gratis vård för hela familjen genom mannens anställning.AndersMalmgren skrev:
Men allt är väl som det ska? Både läkare och sjuksköterskor kan ju ta anställningar i den privata vården i Sverige.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 279 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Vad det kostar påverkar inte lönerna inom offentlig sektor. Pengarna går ner i det svarta hålet. När det gäller sjukvården är tex de offentliga hyresvärdarna en stor bovblackarrow skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Jag har en bekant som kör budbil. Han har betydligt mer än 9,6 dagar. Han har även ”sjjukdagar” att ut utnytjja på nåt konstigt sätt.blackarrow skrev:
Problemet är att gemene man verkar gå på fackets lögn att det en strid mellan det Svenska systemet och "USA:s system". Även företag utan kollektivavtal måste följa de lagar och regler som gäller på den svenska arbetsmarknaden. Att ett företag inte har kollektivavtal innebär inte att de plötslig kan använda "USA:s system" i Sverige.Nissens skrev:
Jag upplever tvärt emot dig att fler och fler ställer sig negativa till fackets agerande som innebär att enskilda bilägare t ex inte får sin bil reparerad eller blir nekade att skifta till vinterhjul på däckfirman. Facket agerande dessutom att att driva ett antal företag i konkurs p g a att det tvingas ställa upp på "sympatiåtgärder".
/Krille
Om konflikten inte gäller systemfrågan och inte heller omsorgen om de Teslaanställda, vad menar du då att konflikten gäller?K Krille4 skrev:Problemet är att gemene man verkar gå på fackets lögn att det en strid mellan det Svenska systemet och "USA:s system". Även företag utan kollektivavtal måste följa de lagar och regler som gäller på den svenska arbetsmarknaden. Att ett företag inte har kollektivavtal innebär inte att de plötslig kan använda "USA:s system" i Sverige.
Jag upplever tvärt emot dig att fler och fler ställer sig negativa till fackets agerande som innebär att enskilda bilägare t ex inte får sin bil reparerad eller blir nekade att skifta till vinterhjul på däckfirman. Facket agerande dessutom att att driva ett antal företag i konkurs p g a att det tvingas ställa upp på "sympatiåtgärder".
/Krille
Svar kommer nog så småningom. Jag funderar på om facket hade "krigat" mot ett liknande svenskt företag (ej Teslakoppling), tex Gunnar Nilssons bil som saknade k-avtal, vad tror du?D djac skrev:
Jag har sagt innan att jag tror att det kan handla om två saker, dels att Tesla är ett igenkänt varumärke, detta säkerställer att konflikten får uppmärksamhet och kan få effekt även på andra företag, såväl amerikanska som svenska.Jonatan79 skrev:
Den andra vinkeln, som bara är en gissning, är att detta mycket väl kan ha internationella förgreningar och att Sverige kan vara ett första steg, men detta är såklart ren spekulation från min sida.
Tänk, igen, om de som kunde göra det bättre skulle, till exempel, bygga ett sjukhus och hyra ut det billigare än vad de offentliga värdarna gör.AndersMalmgren skrev:
Vad säger du, när är det klart?
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Min erfarenhet av att jobba med det offentliga i byggprojekt till och från i snart 20år är att de inte alltid är så duktiga på att hålla i pengarna. Det finns iofs även privata som inte är så bra på det heller men de brukar försvinna från marknaden....kashieda skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
Resultatet av det här är troligtvis att en proportionalitetsprincip införs som begränsar fackens sympatiåtgärder.