AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Problemet med sjuksköterskor är att de jobbar offentlig där marknadsekomi inte råder. Om vi privatiserade sjukvården skulle de få den lönen de förtjänar
Det intressanta är väl vad det kostar att utnyttja vården för de som behöver den och då inte bara för de välbetalda som har gratis vård för hela familjen genom mannens anställning.

Men allt är väl som det ska? Både läkare och sjuksköterskor kan ju ta anställningar i den privata vården i Sverige.

• Gilla
djac
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det må vara hur sant som helst, men är de representativa för amerikansk arbetsmarknad eller mer specifikt bilarbetare/bilmekaniker?

Den genomsnittliga betalda ledigheten är 9,6 dagar per åt.
Dessutom så tjänar ju just Teslas bilbyggare sämst av "the big three" över i Amerikat...

• Wow
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Det intressanta är väl vad det kostar att utnyttja vården för de som behöver den och då inte bara för de välbetalda som har gratis vård för hela familjen genom mannens anställning.

Men allt är väl som det ska? Både läkare och sjuksköterskor kan ju ta anställningar i den privata vården i Sverige.
Vad det kostar påverkar inte lönerna inom offentlig sektor. Pengarna går ner i det svarta hålet. När det gäller sjukvården är tex de offentliga hyresvärdarna en stor bov

F
Det må vara hur sant som helst, men är de representativa för amerikansk arbetsmarknad eller mer specifikt bilarbetare/bilmekaniker?

Den genomsnittliga betalda ledigheten är 9,6 dagar per åt.
Jag har en bekant som kör budbil. Han har betydligt mer än 9,6 dagar. Han har även ”sjjukdagar” att ut utnytjja på nåt konstigt sätt.

Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte gemene man bryr sig så mycket om Tesla faktiskt. Och de flesta vill nog värna om det Svenska systemet, precis som andra länder värnar om sina. Åtminstone är det nog inte många som vill ha något som liknar USA:s system här…
Problemet är att gemene man verkar gå på fackets lögn att det en strid mellan det Svenska systemet och "USA:s system". Även företag utan kollektivavtal måste följa de lagar och regler som gäller på den svenska arbetsmarknaden. Att ett företag inte har kollektivavtal innebär inte att de plötslig kan använda "USA:s system" i Sverige.

Jag upplever tvärt emot dig att fler och fler ställer sig negativa till fackets agerande som innebär att enskilda bilägare t ex inte får sin bil reparerad eller blir nekade att skifta till vinterhjul på däckfirman. Facket agerande dessutom att att driva ett antal företag i konkurs p g a att det tvingas ställa upp på "sympatiåtgärder".

/Krille

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D
K Krille4 skrev:
Problemet är att gemene man verkar gå på fackets lögn att det en strid mellan det Svenska systemet och "USA:s system". Även företag utan kollektivavtal måste följa de lagar och regler som gäller på den svenska arbetsmarknaden. Att ett företag inte har kollektivavtal innebär inte att de plötslig kan använda "USA:s system" i Sverige.

Jag upplever tvärt emot dig att fler och fler ställer sig negativa till fackets agerande som innebär att enskilda bilägare t ex inte får sin bil reparerad eller blir nekade att skifta till vinterhjul på däckfirman. Facket agerande dessutom att att driva ett antal företag i konkurs p g a att det tvingas ställa upp på "sympatiåtgärder".

/Krille
Om konflikten inte gäller systemfrågan och inte heller omsorgen om de Teslaanställda, vad menar du då att konflikten gäller?

D djac skrev:
Om konflikten inte gäller systemfrågan och inte heller omsorgen om de Teslaanställda, vad menar du då att konflikten gäller?
Klassisk sosse klasskamp?

Edit: Säg det fort 10ggr.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Har du inte listat ut det ännu? Röd som du är ?

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du inte listat ut det ännu? Röd som du är ?
Jag tror att det gäller systemfrågan, precis som tidigare liknande konflikter har gjort, jag var mer nyfiken på vad en som tog bort de rimliga förklaringarna hade för tankar.

D djac skrev:
Jag tror att det gäller systemfrågan, precis som tidigare liknande konflikter har gjort, jag var mer nyfiken på vad en som tog bort de rimliga förklaringarna hade för tankar.
Svar kommer nog så småningom. Jag funderar på om facket hade "krigat" mot ett liknande svenskt företag (ej Teslakoppling), tex Gunnar Nilssons bil som saknade k-avtal, vad tror du?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svar kommer nog så småningom. Jag funderar på om facket hade "krigat" mot ett liknande svenskt företag (ej Teslakoppling), tex Gunnar Nilssons bil som saknade k-avtal, vad tror du?
Jag har sagt innan att jag tror att det kan handla om två saker, dels att Tesla är ett igenkänt varumärke, detta säkerställer att konflikten får uppmärksamhet och kan få effekt även på andra företag, såväl amerikanska som svenska.

Den andra vinkeln, som bara är en gissning, är att detta mycket väl kan ha internationella förgreningar och att Sverige kan vara ett första steg, men detta är såklart ren spekulation från min sida.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad det kostar påverkar inte lönerna inom offentlig sektor. Pengarna går ner i det svarta hålet. När det gäller sjukvården är tex de offentliga hyresvärdarna en stor bov
Tänk, igen, om de som kunde göra det bättre skulle, till exempel, bygga ett sjukhus och hyra ut det billigare än vad de offentliga värdarna gör.

Vad säger du, när är det klart?

kashieda kashieda skrev:
Tänk, igen, om de som kunde göra det bättre skulle, till exempel, bygga ett sjukhus och hyra ut det billigare än vad de offentliga värdarna gör.

Min erfarenhet av att jobba med det offentliga i byggprojekt till och från i snart 20år är att de inte alltid är så duktiga på att hålla i pengarna. Det finns iofs även privata som inte är så bra på det heller men de brukar försvinna från marknaden....

kashieda kashieda skrev:

Du kan ju titta på tex St Göran

Resultatet av det här är troligtvis att en proportionalitetsprincip införs som begränsar fackens sympatiåtgärder.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.