R
D djac skrev:
Ja precis, och dessutom erbjuds dessa roller ofta till människor med en viss personlighet :)
Ja det är inte för vem som helst😉

R Rejäl skrev:
Med fri semester kommer garanterat en ganska ofri roll med…
Det vill säga du kommer behöva prestera såpass bra/mycket att du inte hinner med så värst mycket semester…
Inte nödvändigtvis. Jag har ett begränsat antal semesterdagar på papper men i princip fri semester så länge verksamheten löper på enligt plan. Det är klart att det har blivit intensiva perioder med mycket jobb, men i takt med att man blir mer erfaren så har detta minskat och nu är det istället bara en enorm frihet.

• Gilla
och en till
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Inte nödvändigtvis. Jag har ett begränsat antal semesterdagar på papper men i princip fri semester så länge verksamheten löper på enligt plan. Det är klart att det har blivit intensiva perioder med mycket jobb, men i takt med att man blir mer erfaren så har detta minskat och nu är det istället bara en enorm frihet.
Men det lör inte finnas några företag som ger mer än dom tar om man säger så..
Att ett företag skulle ge fri semester till någon som jobbar normalt ser jag som mycket onormalt, finns säkert någon eller några med ytterst eftertraktad och unik kompetens som kan få det me dessa är som sagt ytterst få..

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brorsan bor och jobbar i USA sedan 10 år tillbaka, han har 7 v semester och ett antal "sjukveckor" de får ta ut vid sjukdom. Det mesta är förhandlingsbart och det går bra att välja tex extra semesterdagar istället för löneökning.
F fsn skrev:
De flesta kollegor jag känner i USA har betydligt fler allmänna helgdagar än vi har i Sverige och 3 eller 4 veckor semester. Det motsvarar ungefär en svensk 5-6 veckor.
Det må vara hur sant som helst, men är de representativa för amerikansk arbetsmarknad eller mer specifikt bilarbetare/bilmekaniker?

Det finns ingen semesterlagstiftning och ingen lagstadgad rätt till betalda helgdagar eller ersättning vid sjukfrånvaro. Två veckors sammanlagd ledighet är vanligt.
Utrikiska institutet
Semestern räcker inte till för att hinna vila upp sig. Det svarar 15 procent av svenskarna i den undersökning som arbetslivsinstitutet presenterade tidigare i veckan. I USA är den genomsnittliga semestern bara två veckor.
“Jag har tre veckors betald ledighet som jag delar upp över året”, berättar Mimi som jobbar på den internationella budfirman FedEx. “Det är så det fungerar här”, säger hon. “En del har fyra veckor andra bara två och en del har ingen alls. Det här är ett land där man jobbar, jobbar, jobbar, för att tjäna pengar, men man får offra mycket.” Den genomsnittliga betalda ledigheten i USA är 9,6 dagar per år.
SR
Den genomsnittliga betalda ledigheten är 9,6 dagar per åt.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja precis, och dessutom erbjuds dessa roller ofta till människor med en viss personlighet :)
Jo men nu spårar det väl ut igen....
Vi diskuterar "arbetare" och ser man globalt så handlar det om att avtala minimilöner och inte kollektivavtal.
Men tiden kommer nog även ikapp "lilla norden"....

D
P paralun skrev:
Jo men nu spårar det väl ut igen....
Vi diskuterar "arbetare" och ser man globalt så handlar det om att avtala minimilöner och inte kollektivavtal.
Men tiden kommer nog även ikapp "lilla norden"....
Jag tycker nog att vi ska försöka motstå impulsen att införa "det sämsta av världar", bara för att andra gått på en nit, där ska man nog försöka hålla sig kall.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det må vara hur sant som helst, men är de representativa för amerikansk arbetsmarknad eller mer specifikt bilarbetare/bilmekaniker?

Den genomsnittliga betalda ledigheten är 9,6 dagar per åt.
Ptja, man får ju se till helheten. T.ex. löner för ingenjörsyrken ligger markant högre i USA än i Sverige så det kompenserar ju mängden semester i någon mån. Men sedan har vi hela deras sjukförsäkringssystem att ta hänsyntill så känns jäkligt svårt att göra en relevant jämförelse.

Jag har en bekant som fick erbjudande om ett välbetalt arbete i USA. Men när man räknat in alla försäkringskostnader som behövdes där men inte här så var det inte så bra längre.

Att det är ett värde i sig att ha en liten lönespridning verkar många flesta missa.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har väl sagt nu i ca 200 inlägg att lönerna går mot mitten. Självklart betyder det vissa får mer än på icke anslutna bolag, nämligen de som inte förtjänar det.
Jag gissar att du tycker att du förtjänar din lön. Jag tjänar mer än snittet. Uppenbarligen värderas det jag gör högre på marknaden än vissa andra saker. Men det finns säkerligen undersköterskor eller lärare som är mer förtjänta av min lön än vad jag är. Jag gissar att det gäller även Anders, även om han sannolikt tycker att han förtjänar sin lön.
Vi har olika förutsättningar, det resulterar inte i att vi förtjänar så olika lön som det ofta är.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har en bekant som fick erbjudande om ett välbetalt arbete i USA. Men när man räknat in alla försäkringskostnader som behövdes där men inte här så var det inte så bra längre.

Att det är ett värde i sig att ha en liten lönespridning verkar många flesta missa.

Jag gissar att du tycker att du förtjänar din lön. Jag tjänar mer än snittet. Uppenbarligen värderas det jag gör högre på marknaden än vissa andra saker. Men det finns säkerligen undersköterskor eller lärare som är mer förtjänta av min lön än vad jag är. Jag gissar att det gäller även Anders, även om han sannolikt tycker att han förtjänar sin lön.
Vi har olika förutsättningar, det resulterar inte i att vi förtjänar så olika lön som det ofta är.
Problemet med sjuksköterskor är att de jobbar offentlig där marknadsekomi inte råder. Om vi privatiserade sjukvården skulle de få den lönen de förtjänar

• Haha
kashieda
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ptja, man får ju se till helheten. T.ex. löner för ingenjörsyrken ligger markant högre i USA än i Sverige så det kompenserar ju mängden semester i någon mån. Men sedan har vi hela deras sjukförsäkringssystem att ta hänsyntill så känns jäkligt svårt att göra en relevant jämförelse.
Det gör det för många yrken där. Sedan finns andra sidan med minimum wage arbeten.
Men det går ju inte att jämföra löner rakt av utan att beakta levnadskostnader också.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker nog att vi ska försöka motstå impulsen att införa "det sämsta av världar", bara för att andra gått på en nit, där ska man nog försöka hålla sig kall.
"Sämsta av världar"? Det finns nog en bra kompromiss någonstans som skulle passa bättre för hur världen ser ut idag. Inom EU hade man ju en längre debatt i år om just att avtala minimilöner och kollektivavtal.
Vi blir sittande med kollektivavtal och en industri som inte klarar konkurrensen?

S Styrman_jansson skrev:
Men helheten får man väl inte genom att titta på ett välbetalt ”yrke”?
Ja, vad gör Anders i Sverige när han kunde tjäna det dubbla i Kalifornien?
Men han skulle ju missa sina svenska luncher.

Hehe, Helheten för oss som har det bra… som fått individuell lön fastän vi har kollektivavtal i botten. 😇

Barnen och deras respektive är ganska nya på arbetsmarknaden.
Deras avtal, ingångslöner och antal semesterdagar skiljer en hel del.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…

Hehe, Helheten för oss som har det bra… som fått individuell lön fastän vi har kollektivavtal i botten. 😇

Jo nu är det ett ytterst fåtal med spetskompetenser som skulle attrahera amerikanska bolag och kunna ställa villkor själv!

Jag förstår inte ärligt talat vad du menar med inlägget.
Jag ville bara påvisa att det inte går att titta på en enskild parameter för att jämföra olika yrkens villkor mellan länderna utan man får se till helheten. Att jag valde ingenjör var att det är det som jag hade bäst koll på. Även t.ex. elektriker ( om det är tillräckligt "proletäriskt" för dig) tjänar mer.

S Styrman_jansson skrev:
Jag förstår inte ärligt talat vad du menar med inlägget.
Jag ville bara påvisa att det inte går att titta på en enskild parameter för att jämföra olika yrkens villkor mellan länderna utan man får se till helheten. Att jag valde ingenjör var att det är det som jag hade bäst koll på. Även t.ex. elektriker ( om det är tillräckligt "proletäriskt" för dig) tjänar mer.
Det är som med ultrapuckot Veronica Palm som jämför lagerarbetare i privat regi med sjuksköterskor i offentlig regi och ondgör sig över att lagerarbeterna tjänar mer.

Hon ger en känga till sitt eget parti utan att veta om det 😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.