Nissens Nissens skrev:
Klart jag lyssnar, det är väl du som inte begripit vad lånelöfte är, trots att jag skickade dig länkar till mycket pålitliga källor.

Lånelöfte är vad banken ”lovar” att låna till dig, inget annat. Skicka gärna länk till en pålitlig källa som stöder din version.

Nu kanske du kan komma med någon källa som styrker ditt påstående om att Teslas nuvarande förmåner till de anställda är minst lika bra som ett kollektivavtal?
Ni har ju inte kommit med något bevis att motsatta existerar.

Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ni har ju inte kommit med något bevis att motsatta existerar.
Jodå, du fick ju länk till SEB tex. Det var du som aldrig skickade någon länk till din variant…

Här kommer en länk, bifogar en bild också..

https://seb.se/privat/bolan/lanelofte-och-bostadsguide/lanelofte

Så, att du fått 17 miljoner i lånelöfte betyder att banken tycker att de kan låna ut 17 miljoner till dig.

• Skärmdump av webbsida med information om lån och låneprocesser på svenska, logotyp, meny och sökfält syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Äpplen och päron igen...
Det är ett lagbrott att "fuska" med deklarationen. Det är inte ett lagbrott att vägra teckna kollektivavtal.
Självklart, det var helt medvetet men jag försökte överkomma en individs svårighet i att förstå att det inte svart eller vitt dvs att ett företag kan köra på utan kollektivavtal utan att uppmärksammas, medan ett annat ganska snart blir utsatt för påtryckningar.

Jag skulle säga att detta förhållande gäller det mesta i livet, de flesta lär sig leva med det rätt snabbt under uppväxten, medan andra aldrig kommer kunna förstå det och det är såklart slitsamt för den senare gruppen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, du fick ju länk till SEB tex. Det var du som aldrig skickade någon länk till din variant…
Vi pratar om facket. Men jag visade screen när min bankman använde denna term

Det är iallafall vedertaget här i Stockholm. Vad fick du lånelöfte på? Vi fick lånelöfte på 17 miljoner.

Nissens
Vi pratar om facket. Men jag visade screen när min bankman använde denna term
Det var du som tog upp lånelöfte, menar du att du kritiserar dig själv för det?

Nissens Nissens skrev:
Det var du som tog upp lånelöfte, menar du att du kritiserar dig själv för det?
Jag tog upp det som exempel på din autism. Jag har sagt massor gånger till dig nu att det är köpeskillingen men du har fortsatt älta det. För att du har autism. Det är likadant i tråden om Plejd.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
sysmali
Jag är förvisso nyfiken på varför Anders aldrig gör slag i saken och flyttar till finbromma. Det lär väl dröja länge innan detta köpläge visar sig igen.

Men vi kan väl avsluta lånlöftesdiskussionen i denna tråd och återgå till Tesla och det frivilliga kollektivavtalet enligt den svenska modellen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
Jag tog upp det som exempel på din autism. Jag har sagt massor gånger till dig nu att det är köpeskillingen men du har fortsatt älta det. För att du har autism. Det är likadant i tråden om Plejd.
Då är jag i gott sällskap eftersom SEB och andra banker säger samma sak som jag…
Säger det dig något?

Tänker du svara på frågorna om kollektivavtalet eller tänker du fortsätta att kasta ur dig ämnen som lånelöften och Plejd?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag undviker for-looper om jag kan :)
General protection fault kanske?

S Styrman_jansson skrev:
Ett stort problem i dagens samhälle är hur curlade och "berättigade" många unga i samhället är.
Berättigade? Det är lustigt hur vissa ordval kan avslöja att tankarna har sitt ursprung i amerikansk höger. Men i alla fall... det här med att ungdomen är curlad - är det en känsla du har eller är det fakta? Min känsla är att dagens unga har en osäkrare uppväxt och mörkare framtidsutsikter än vad du och jag hade. Och att de är medvetna om det. Men det är bara en känsla, jag har inga belägg för det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Perfekt för aktiv trading?
Svårt för optionsprogram.
D djac skrev:
Det där är ju ren spekulation, lottsedlar, det finns gott om företag vars aktiekurser gått upp väldigt mycket och som sen faller.

På det sättet kan jag gilla det sättet som man ibland ser på lön i USA, nu talar vi om en annan typ av positioner men jag tycker att tänket funkar, framförallt som arbetsgivare. Lönen ska täcka den anställdes "burn rate", dvs vad som behövs för ett gott liv här och nu, du ska betala tillräckligt, för om pengarna inte riktigt räcker till så blir det att man sneglar på annat, detta ska du sen toppa med en dröm vid horisonten, det kan vara optioner, bonusar, att bli partner, whatever. Tillräcklig lön behåller fokuset på här och nu och den avlägsna belöningen ger långsiktighet och lojalitet.
det jag skrev är fortfarande ett faktum. På Ericsson som naturligtvis hade kollektivavtal fanns det också ett optionsprogram men det fick man gå med i med bruttolön. De som gick med rätt och köpte aktier med sin bruttolön och sen två år (tror jag) senare fick samma antal aktier av företaget och en förmånsbeskattning på mellanskillnaden kunde vid de månader (det skedde en gång per kvartal) bli helt utan lön. Hela lönen gick till förmånsbeskattning. Nu vet jag inte hur systemet ser ut på Tesla men på Ericsson blev de som råkade gå in i detta med några brutto-tusen i månaden miljonärer. Sen tokrasade det förvisso och det var rätt rörigt att sälja av så många satt nog kvar i det. Men ändå, Tesla har gått upp 800% på en 5års period, det är klart att en anställd har genererat mer än en mekaniker på Opel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Svårt för optionsprogram.

det jag skrev är fortfarande ett faktum. På Ericsson som naturligtvis hade kollektivavtal fanns det också ett optionsprogram men det fick man gå med i med bruttolön. De som gick med rätt och köpte aktier med sin bruttolön och sen två år (tror jag) senare fick samma antal aktier av företaget och en förmånsbeskattning på mellanskillnaden kunde vid de månader (det skedde en gång per kvartal) bli helt utan lön. Hela lönen gick till förmånsbeskattning. Nu vet jag inte hur systemet ser ut på Tesla men på Ericsson blev de som råkade gå in i detta med några brutto-tusen i månaden miljonärer. Sen tokrasade det förvisso och det var rätt rörigt att sälja av så många satt nog kvar i det. Men ändå, Tesla har gått upp 800% på en 5års period, det är klart att en anställd har genererat mer än en mekaniker på Opel.
Jag hade rest ett varnings finger för skatten, amerikanska aktie och optionsprogram brukar inte vara designade med utgångspunkt i svensk skattelagstiftning

F
Jag har misstänkt samma sak rätt länge faktiskt. Har du nån fakta till bordet eller är det mer att betrakta som ”ett rimligt antagande”. Och är det nån annan du anser vara autistisk, typ mig tex?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Berättigade? Det är lustigt hur vissa ordval kan avslöja att tankarna har sitt ursprung i amerikansk höger. Men i alla fall... det här med att ungdomen är curlad - är det en känsla du har eller är det fakta? Min känsla är att dagens unga har en osäkrare uppväxt och mörkare framtidsutsikter än vad du och jag hade. Och att de är medvetna om det. Men det är bara en känsla, jag har inga belägg för det.
Det är en erfarenhet jag har.
Jag är involverad i ledningsgruppen för en yrkesutbildning samt till viss del delaktig i själva utbildningen. På det är sambon lärare i grundskolan.

Grundskolan är sjuk på det sättet att det verkar finnas noll och ingen respekt för lärarna och deras arbete. Föräldrar ser det som att de är kund till skolan och som alla vet så har ju "kunden alltid rätt". Trots att barns utbildning är lika mycket föräldrarnas och barnets ansvar som skolans.

Ta detta på rätt sett. Det är inte alla unga, alla föräldrar osv utan det är en generalisering från min sida. Jag har råkat på fantastiska hungriga och drivna ungdomar. Det är bara att de är i minoritet.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
General protection fault kanske?
Det är ju inte en grej sedan intel 386 fick protective memory :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.